Technological Pedagogical Content Knowledge
Vol 6, No 4 (2017): Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (June, 2017)

PENGEMBANGAN MODUL IPA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN INKUIRI TERBIMBING PADA TEMA “PENGANGKUTAN AIR DAN MINERAL PADA TUMBUHAN” UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP KELAS VIII DEVELOPING OF SCIENCE MODULE BY USING GUIDED INQUIRY APPROACH IN THEME "TRANSPORT OF WATER AND MINERALS IN THE PLANT" TO INCREASE THE CRITICAL THINKING ABILITY OF VIIITH GRADE JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Fitriana, Rosda Laila (Unknown)
Wilujeng, Insih (Unknown)
Widowati, Asri (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Jun 2017

Abstract

Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengetahui kelayakan modul pembelajaran IPA dengan tema “Pengangkutan Air dan Mineral pada Tumbuhan” yang dihasilkan ditinjau dari aspek kelayakan isi, penyajian materi, bahasa dan gambar, serta kegrafisan, dan (2) untuk mengetahui peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa setelah pembelajaran dengan menggunakan modul IPA yang dikembangkan. Penelitian pengembangan modul IPA ini menggunakan metode Research and Development (RD) yang mengadaptasi model penelitian 4-D dan dibatasai pada tahap define, design,dan develop. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar validasi modul IPA, lembar observasi kemampuan berpikir kritis dan soal pretest-posttest berpikir kritis. Teknik analisis data yang dilakukan adalah analisis deskriptif secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) modul hasil pengembangan dinyatakan layak oleh validator dengan nilai A dan kategori sangat baik, dan (2) modul IPA yang dikembangkan mampu meningkatkan kemampun berpikir kritis siswa dengan perolehan gain score 0,59 dan termasuk kategori sedang.Kata Kunci: modul, inkuiri terbimbing, kemampuan berpikir kritis.This research aims (1) to determine the feasibility of science learning module in the theme "Transport of Water and Mineral in the Plants" generated in terms of feasibility aspects of content, material presentation, language and images, and graphics, and (2) to determine the improvement of student’s critical thinking ability after learning by using science learning module. This development of science module research was uses the Research and Development (RD) which adapt 4-D model and limited to define, design, and develop stages. The instruments in this research were validation sheet of science module, observation sheet of critical thingking ability and critical thinking pretest-posttest tasks. Data analysis was descriptive analysis by quantitatif and qualitatif. The results of this research were (1) module was feasible according to the validators with A score and very good category, and (2) module could improve the student’s critical thinking ability with 0.59 point of gain score in medium category.Keywords: modul, guided inquiry, critical thinking ability

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

ipa

Publisher

Subject

Education

Description

The scope of this journal is the integration of technology, pedagogy and science content in its implementation in science learning, curriculum, media, technology, students, teachers and education personnel, assessment, evaluation, development, and policies related to science ...