Edu Journal Innovation in Learning and Education
Vol. 2 No. 1 (2024): Edu Journal in Learning and Education

Pengaruh Intensitas Penggunaan Internet sebagai Literatur Online terhadap Perilaku Plagiarisme Mahasiswa

Hidayatullah, Ahmad Syauqi (Unknown)
Wibowo, Teguh Hadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Jun 2024

Abstract

Abstract:This study aims to determine the extent to which the intensity of using the internet as online literature influences students' plagiarism behavior. This research is classified as quantitative research using a questionnaire instrument distributed to 65 students of University of Sarjanawiyata Tamansiswa Class of 2022-2023 as respondents selected through random sampling. In analyzing and calculating the field data, the researcher employed tests for validity, reliability, normality, and linearity of data, as well as hypothesis testing using regression and correlation analysis. The research findings indicate that the intensity level of students towards the internet as online literature falls into the moderate category with a score of 59.22%, while the plagiarism rate is 42.69% categorized as low. However, the obtained significance level is 0.140 > 0.005, indicating insignificance, meaning there is no significant correlation between the two variables, although there is a correlation coefficient value of 0.185 classified as very low correlation. The coefficient of determination is 3.4%, indicating that 97.6% of the variance is influenced by other variables.Keywords:Internet, Online Literature, Plagiarism Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar tingkat intensitas dalam menggunakan internet sebagai literatute online dalam mempengaruhi perilaku plagiarisme mahasiswa. Penelitian ini termasuk pada penelitian kuantitatif dengan menggunakan instrumen angket yang disebar pada 65 mahasiswa UST Angkatan 2022-2023 sebagai responden yang diambil secara random (random sampling), dalam menganalisa serta menghitung data hasil lapangan, peneliti menggunakan uji validitas realibilitas, uji normalitas dan linieritas data serta uji hipotesis dengan menggunakan uji regresi dan korelasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat intensitas mahasiswa terhadap internet sebagai literatur online dalam kategori sedang dengan skor 59,22%, dengan tingkat plagiarisme sebesar 42,69 % dengan kategori rendah, sedangkan tingkat signifikasi yang didapat sebesar 0,140 > 0,005 maka dikatakan tidak signifikan, yang artinya tidak adanya korelasi yang signifikan di antara kedua variabel, meski terdapat nilai koefesien korelasi sebesar 0,185 dengan kategori tingkat korelasi sangat rendah, dengan nilai koefesien determinasi sebesar 3,4 % sedangkan 97,6% sisanya dipengaruhi oleh variabel lain.Kata Kunci: Internet, Literatur Online, Plagiarisme

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

edu

Publisher

Subject

Education

Description

Edu Journal Innovation in Learning and Education adalah jurnal ilmiah hasil penelitian lapangan maupun kepustakaan yang diterbitkan oleh Fakultas Tarbiyah Institut Pesantren Sunan Drajat Lamongan. Terbit dua kali dalam setahun, pada bulan juni dan desember. Edu Journal Innovation in Learning and ...