Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017

RESPONS SISWA KELAS VII TERHADAP PEMBELAJARAN TEKS LAPORAN HASIL OBSERVA SI DENGAN MEDIA VIDEO PENGETAHUAN

Nina Septia Rahmawati (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Anang Santoso (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Kusubakti Andajani (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Aug 2017

Abstract

Learning Text Reports Observation with Media Video Knowledge has been implemented by one of Indonesion teachers in class in VII SMPN 19 Malang. To knows student responce on learning text reports observation with media video knowledge has been implemented, the student givedĀ  Questionnaire. The purpose of the questionnaire is to determine the response of students to the use of video media knowledge in text learning reports the results of observation. The method used in this research is descriptive qualitative that is describe student response based on answer questionnaire. Based on the questionnaire responses from the four classes taught by the teacher concerned, it can be concluded that more students are claiming that the observational text of the observation report with the video media is good knowledge (B). There are also some minority students who stated quite well (C). The result of student questionnaire answers can be used as a reflection material for teachers to improve the quality of the next learning.Pembelajaran teks laporan observasi dengan media video pengetahuan telah dilaksanakan oleh salah satu guru Bahasa Indonesia di kelas VII SMPN 19 Malang. Untuk mengetahui respons siswa terhadap pembelajaran yang sudah dilakukan, siswa diberi angket. Tujuan dari pemberian angket tersebut adalah untuk mengetahui respons siswa terhadap penggunaan media video pengetahuan dalam pembelajaran teks laporan hasil observasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif yaitu mendeskripsikan respons siswa berdasarkan jawaban angket. Berdasarkan jawaban angket dari empat kelas yang diajar guru yang bersangkutan dapat disimpulkan bahwa lebih banyak siswa yang menyatakan bahwa pembelajaran teks laporan hasil observasi dengan media video pengetahuan baik (B). Ada juga beberapa minoritas siswa yang menyatakan cukup baik (C). Hasil jawaban angket siswa tersebut dapat dijadikan bahan refleksi bagi guru untuk meningkatkan kualitas pembelajaran berikutnya.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...