Abstract This study is motivated by the low understanding of 11th-grade students at MA Al-Asy'ari regarding “huruf jer” (prepositional letters) in Arabic grammar, which impacts their ability to construct sentences with accurate meaning. The purpose of this research is to improve students' understanding of “huruf jer” usage through the sentence construction learning method. The research methodology employed is Classroom Action Research (CAR), conducted over several cycles, including the stages of planning, action implementation, observation, and reflection. Data were collected through comprehension tests, classroom observations, and interviews. The results indicate that the sentence construction method effectively enhances students' understanding of “huruf jer”, showing significant improvement in the final test scores. Moreover, students became more active and motivated in learning and showed greater interest in Arabic grammar studies. Keywords: learning Arabic, jer letters, sentence structure methods Abstrak Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya pemahaman siswa kelas 11 MA Al-Asy'ari terhadap huruf jer dalam tata bahasa Arab, yang berdampak pada kemampuan mereka dalam menyusun kalimat dengan makna yang tepat. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap penggunaan huruf jer melalui metode pembelajaran susun kalimat. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam beberapa siklus, meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan melalui tes pemahaman, observasi kelas, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode susun kalimat efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap huruf jer, dengan adanya peningkatan yang signifikan pada hasil tes akhir. Selain itu, siswa menjadi lebih aktif dan termotivasi dalam belajar, serta menunjukkan minat yang lebih tinggi terhadap pembelajaran tata bahasa Arab. Kata Kunci: pembelajaran bahasa arab, huruf jer, metode susun kalimat
Copyrights © 2024