Interdisciplinary Explorations in Research Journal (IERJ)
Vol. 2 No. 2 (2024)

Digitalisasi Literasi: Problematika dan Strategi Peningkatan Kemampuan Literasi Digital di Kalangan Mahasiswa

Syafadilla, Elva (Unknown)
Aminah, Aminah (Unknown)
Latifah, Rosiana (Unknown)
Danu Virgiawan, Fazar (Unknown)
Iskandar Zulkarnain, Ali (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 May 2024

Abstract

Abstract In the current era of rapidly developing technology, digital literacy skills have become a fundamental competency for students to compete in the academic world. This article explores the challenges faced by students in enhancing their digital literacy and presents strategies to address these challenges. The article's approach is qualitative, using library research. The conclusion is that common challenges faced by students include internet connectivity issues, data limits, economic constraints, and information overload. The proposed strategies include integrating digital literacy with curricula, training, digital learning resource development, facilities, and infrastructure. This article provides a comprehensive overview of digital literacy, identifies challenges, and suggests implementable solutions that can be taken up by educational institutions to prepare students for the increasing digital influence on society. The implementation of these strategies is expected to positively contribute to the preparation of students for the demands of the digital world, as we move towards an increasingly digital era. Keywords: Problematic ; Strategy ; Literacy Digital. Abstrak Pada era teknologi yang terus berkembang saat ini, kemampuan literasi digital menjadi keterampilan yang fundamental bagi mahasiswa untuk bersaing di dalam dunia akademik. Artikel ini menggali problematika yang dihadapi oleh mahasiswa dalam meningkatkan literasi digital dan menyajikan strategi yang bisa diangkat untuk mengatasi tantangan akan hal itu. Penulisan artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan melakukan studi literatur (library research). Kesimpulannya, problematika yang sering ditemukan dikalangan mahasiswa yang sering terjadi seperti terkendala jaringan internet, terkendala kouta, terkendala ekonomi dan, informasi. Adapun strategi yang diajukan yaitu dengan mengaitkan literasi digital dengan kurikulum, pelatihan, pengembangan sumber belajar digital, fasilitas dan infrastruktur. Artikel ini menawarkan dan memberikan gambaran yang komprehensif tentang literasi digital dengan mengidentifikasi problematik kemudian mengatasinya yang dapat di implementassikan oleh lembaga atau instansi pendidikan yang dapat memainkan peran penting dalam mempersiapkan mahasiswa dalam menghadapi tuntutan masyarakat yang semakin terpengaruh secara digital. Implementasi dalam hal ini diharapkan dapat memberikan kontribusi positif terhadap persiapan mahasiswa dalam menghadapi tuntutan dunia di era yang semakin digital seperti sekarang ini. Kata Kunci : Problematika, Strategi, Literasi Digital.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

IERJ

Publisher

Subject

Religion Education Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences Other

Description

The Interdisciplinary Explorations in Research Journal (IERJ) is a peer-reviewed academic journal that provides an international platform for scholars and researchers to share innovative and cross-disciplinary studies. IERJ publishes original research articles, reviews, and scholarly papers that ...