This study aims to critically analyze the Indonesian Teacher's Code of Ethics in relation to scientific ethics and the intellectual responsibility of teachers. As central figures in the nation's intellectual development, teachers are required not only to possess pedagogical competence but also high moral and intellectual integrity. This research uses a literature study method with a qualitative analysis approach. The results indicate that the Indonesian Teacher's Code of Ethics has covered the basic principles of professional ethics, yet several aspects related to scientific ethics and intellectual responsibility have not been explicitly and thoroughly articulated. Some identified weaknesses include a lack of emphasis on a research culture, scientific publications, and the moral courage to convey scientific truths that may be unpopular. This study recommends the strengthening and continuous socialization of the importance of scientific ethics and intellectual responsibility for teachers, as well as the need to review the Indonesian Teacher's Code of Ethics to be more adaptive to the challenges of the times and the development of science. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara kritis Kode Etik Guru Indonesia dalam kaitannya dengan etika keilmuan dan tanggung jawab intelektual guru. Sebagai pemegang peran sentral dalam pencerdasan bangsa, guru tidak hanya dituntut memiliki kompetensi pedagogik, tetapi juga integritas moral dan intelektual yang tinggi. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur dengan pendekatan analisis kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kode Etik Guru Indonesia telah mencakup prinsip-prinsip dasar etika profesi, namun beberapa aspek terkait etika keilmuan dan tanggung jawab intelektual belum terartikulasi secara eksplisit dan mendalam. Beberapa kelemahan yang teridentifikasi antara lain kurangnya penekanan pada budaya meneliti, publikasi ilmiah, dan keberanian moral dalam menyampaikan kebenaran ilmiah yang mungkin tidak populer. Penelitian ini merekomendasikan adanya penguatan dan sosialisasi berkelanjutan mengenai pentingnya etika keilmuan dan tanggung jawab intelektual bagi guru, serta perlunya peninjauan kembali Kode Etik Guru Indonesia agar lebih adaptif dengan tantangan zaman dan perkembangan ilmu pengetahuan.
Copyrights © 2025