Students book through an integrated approach STEM based guided inquiry were needed to enhance the quality of learning physics material. The purpose of this study was to produce a students book with an integrated approach to STEM-based guided inquiry on the material of heat, describe the attractiveness, convenience, and the benefits of the product. This study used research method and development which were consisted of analysis of necessity, identification of resource, identification of product spesification, product development, internal test, external test, effectivity test, and production. The result of the study showed that the students book development was interesting, very useful in learning process, and effective to be used as a learning material because 83.3% students passed minimum standard of value (KKM).Buku siswa dengan pendekatan terpadu STEM berbasis inkuiri terbimbing sangat dibutuhkan untuk meningkatkan mutu atau kualitas pembelajaran fisika. Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan buku siswa dengan pendekatan terpadu STEM berbasis inkuiri terbimbing pada materi kalor, mendeskripsikan kemenarikan, kemudahan, kemanfaatan, dan keefektifan produk. Penelitian ini menggunakan model penelitian dan pengembangan yang meliputi analisis kebutuhan, identifikasi sumber daya, identifikasi spesifikasi produk, pengembangan produk, uji internal, uji eksternal, uji efektifitas, dan produksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku siswa yang dikembangkan menarik untuk digunakan, mudah untuk digunakan, sangat bermanfaat dalam pembelajaran, dan produk pengembangan efektif digunakan sebagai bahan ajar yang ditunjukkan oleh ketuntasan belajar siswa sebanyak 83,3% memenuhi KKM.Kata Kunci: buku siswa, inkuiri terbimbing, kalor, STEM, pengembangan.
Copyrights © 2016