Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 2, No 2 (2017)

Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Take and Give untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar

Vicky Budi Utomo (Jurusan Teknologi Pendidikan FIP Universitas Negeri Malang)
Dedi Kuswandi (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Saida Ulfa (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
10 Dec 2017

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa kelas V SDN Arjowilangun 04 Kabupaten Malang tahun ajaran 2014/2015. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Teknik pengumpulan data dengan metode observasi, angket, wawancara, dan tes. Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan hasil belajar siswa dari siklus I ke II dengan menggunakan pembelajaran kooperatif tipe take and give. Ini dapat dilihat dari ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 66% dan meningkat menjadi 93% pada siklus II.Abstract: This study aims to improve the cognitive learning outcomes of fifth grade students of SDN Arjowilangun 04 Malang Regency in the academic year 2014/2015. This type of research is a classroom action research consisting of two cycles. Data collection techniques using observation, questionnaires, interviews, and tests. The results showed that there was an increase in student learning outcomes from cycle I to II using the take and give type of cooperative learning. This can be seen from the completeness of student learning outcomes in cycle I by 66% and increased to 93% in cycle II.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...