Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 1: JANUARI 2019

Pengaruh Thinking Maps dalam Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Penguasaan Konsep Siswa

Devis Yusofa (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Lia Yuliati (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Muhardjito Muhardjito (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2019

Abstract

Abstract: This research was aimed to determine the differences in concept achievement of students who learn using Thinking maps in Problem Based learning with students who learn to use Problem Based learning and conventional learning. This research is quasi experiment researches with posttest only control group design. The research was conducted in SMAN 1 Singosari on class X academic year 2016/2017. Data collection obtained from concept achievement test. Test to determine the difference between the three treatment classes was done by MANOVA test. The result of the research shows that there is influence of Thinking Maps in Problem Based learning on Concept Achievement of Student. These results are reinforced by the data of M.A.PP.E.R which shows that the higher the level of Thinking Maps made the student’s concepts achievemenis getting better.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan penguasaan konsep dan kemampuan pemecahan masalah antara siswa yang belajar menggunakan Thinking maps dalam pembelajaran berbasis masalah, pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran konvensional. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen dengan desain posttest only control group design. Penelitian dilaksanakan di SMAN 1 Singosari pada siswa kelas X tahun ajaran 2016/2017. Pengumpulan data menggunakan instrumen soal penguasaan konsep. Uji statistik MANOVA digunakan untuk mengetahui perbedaan penguasaan konsep. Hasil penelitian diperoleh terdapat pengaruh Thinking maps dalam pembelajaran berbasis masalah terhadap penguasaan konsep. Hasil ini diperkuat oleh data M.A.PP.E.R yang menunjukkan bahwa semakin tinggi tingkat hasil Thinking maps penguasaan konsep siswa semakin baik.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...