Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019

Analisis Nilai-nilai Karakter Hasil Karya Menulis Kreatif Siswa

Eka Mufidah Nur Jannah (Pendidikan Dasar Universitas Negeri Malang)
Heri Suwignyo (Pendidikan Bahasa Indonesia-Universitas Negeri Malang)
Titik Harsiati (Pendidikan Bahasa Indonesia-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2019

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to describe the character values in the creativity of students writing fable stories. This study used a descriptive qualitative design with a type of text analysis. The tex analyzed was created by students writing fable stories. The results show of the analysis show five character values in the work of students writing stories. These five values consist of values that are socially caring, friendly/communicative, hard work, creative, and peaceful. Creative writing is telling events that have been experienced by using imagination then poured in the writing. Writing activities require reading skills. The reading used is the story of fables. Fable stories contain moral values in life that can add student knowledge.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan nilai-nilai karakter dalam hasil cipta siswa menulis cerita fabel. Penelitian ini menggunakan rancangan deskriptif kualitatif dengan jenis analisis teks. Teks yang dianalisis adalah hasil karya siswa menulis cerita fabel. Hasil analisis menunjukkan lima nilai karakter dalam karya siswa menulis cerita. Lima nilai tersebut, meliputi nilai peduli sosial, bersahabat/komunikatif, kerja keras, kreatif, dan cinta damai. Menulis kreatif adalah menceritakan peristiwa yang pernah dialami dengan memanfaatkan imajinasi kemudian dituangkan dalam sebuah tulisan. Kegiatan menulis membutuhkan keterampilan membaca. Bacaan yang digunakan adalah cerita fabel. Cerita fabel memuat nilai-nilai moral dalam kehidupan yang dapat menambahkan pengetahuan siswa.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...