cover
Contact Name
Ida Ayu Sukma Wirani
Contact Email
idaayusukmawirani@gmail.com
Phone
+6287762000445
Journal Mail Official
idaayusukmawirani@gmail.com
Editorial Address
Jl. Udayana No. 11, Singaraja, Banjar Tegal, Kec. Buleleng, Kabupaten Buleleng, Bali 81116
Location
Kota denpasar,
Bali
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha
ISSN : 26141914     EISSN : 25992627     DOI : http://dx.doi.org/10.23887/jpbb.v6i2
Core Subject : Education,
As an international, multi-disciplinary, peer-refereed journal, the scope of this journal is in learning and instruction area which provides a platform for the publication of the most advanced scientific researches in the areas of learning, development, instruction and teaching at Balinese Language Education Undiksha. The journal welcomes original empirical investigation. The papers may represent a variety of theoretical perspectives and different methodological approaches. They may refer to any age level, from infants to adults and to a diversity of learning and instructional settings, from laboratory experiments to field studies. The major criteria in review and the selection process concerns the significance of the contribution to the area of learning and instruction. Instruction, learning and teaching, curriculum development, learning environment, teacher education, educational, technology, and educational development at PBalinese Language Education Undiksha
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 103 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 1 (2015)" : 103 Documents clear
SESELEH MATERI TES ULANGAN UMUM SEMESTER GENAP WARSA 2013/2014 PEPLAJAHAN BASA BALI KELAS X RING SMK NEGERI 3 SINGARAJA Ni Wayan Sriani .; I Wayan Gede Wisnu, S.S., M.Si. .; Drs.Gde Artawan,M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4545

Abstract

Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan (1) kesesuaian materi tes ulangan umum semester genap pelajaran bahasa Bali kelas X di SMK Negeri 3 Singaraja dengan materi ajar, (2) apa yang menyebabkan materi tes ulangan umum semester genap tidak sesuai dengan materi ajar. subjek dalam penelitian ini adalah tes ulangan umum semester genap tahun 2013/2014 pelajaran bahasa Bali kelas X di SMK N 3 Singaraja. Objek dalam penelitian ini adalah kesesuaian materi tes dengan materi ajar dan apa yang menyebabkan materi tes tidak sesuai dengan materi ajar. Penelitian ini menggunakan penelitian deskritif kualitatif dan pengumpulan data dilakukan dengan metode dokumentasi dan metode wawancara. Metode analisis data yang digunakan adalah deskritif kualitatif dengan tahapan (1) reduksi data, (2) penyajian data, (3) penyimpulan. Hasil dalam penelitian ini adalah (1) kesesuain materi tes dengan materi ajar adalah dari 50 soal tes yang 20 soal tes (40%) yang merupakan materi tes sesuai dengan materi ajar sedangkan yang lagi 30 soal tes (60%) yang merupakan materi tes yang tidak sesuai dengan materi ajar, (2) penyebab materi tes tidak sesuai dengan materi ajar ada tiga yaitu, (1) digunakan dua kurikulum di beberapa sekolah, (2) ketidaksamaan penggunaan buku ajar atau LKS di beberapa sekolah, dan (3) yang membuat tes kurang cermat dengan prosedur yang ada dan langkah-langkah pembuatan tes. Karena skripsi Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka kami lampirkan abstrak dengan bahasa Bali KUUB Tetilik puniki matetujon nelatarang indik (1) kamanutan materi tes ulangan umum semester genap peplajahan basa Bali kelas X SMK Negeri 3 Singaraja ring materi ajar lan (2) dadalan sane ngawinang materi tes ulangan umum semester genap nenten manut ring materi ajar. Jejering ring tetilik puniki inggih punika tes ulangan umum semester genap warsa 2013/2014 peplajahan basa Bali kelas X ring SMK N 3 Singaraja. Panandang tetilikan puniki inggih punika kamanutan materi tes ring materi ajar lan dadalan sane ngawinang materi tes nenten manut ring materi ajar. Ring tetilik puniki nganggen tetilik deskriptif kualitatif lan mupulang data kalaksanayang nganggen metode dokumentasi lan saduwicara. Data tureksa sane kanggen inggih punika deskritif kualitatif, pah-pahannyane (1) reduksi data (nyelihin data), (2) penyajian data(nyajiang data), lan (3) penyimpulan (pamicutet). Pikolih tetilikan puniki nyantenang indik (1) wenten 40% (duang dasa saking seket pitaken tes) materi tes sane manut ring materi ajar lan wenten 60% (telung dasa saking seket pitaken tes) materi tes sane nenten manut ring materi ajar lan (2) dadalan sane ngawinang materi tes nenten manut ring materi ajar wenten tetiga, (a) makudang-kudang sekolah ngangge kalih kurikulum, (b) makudang-kudang sekolah nenten pateh ngangge buku ajar utawi LKS, lan (c) sang sane makarya tes kirang praktiase sareng prosedur sane wenten lan paletan-paletan makarya tes. Kata kunci: materi tes ulangan umum,materi ajar Kata Kunci : Kata kunci: materi tes ulangan umum, materi ajar This study aims to describe (1) general tests test material suitability semester Balinese language lessons in class X SMK Negeri 3 Singaraja with teaching materials, (2) what causes the common repeat the test material is not in accordance with the second semester of teaching materials. subjects in this study is the general tests test the second semester of 2013/2014 Balinese language lessons in class X SMK N 3 Singaraja. The object of this research is the suitability of the test materials with teaching materials and what caused the test material is not in accordance with the teaching materials. This study used a qualitative descriptive research and data collection is done by the method of documentation and interviews. Data analysis method used is descriptive qualitative stage (1) data reduction, (2) the presentation of the data, (3) inference. The results in this study were (1) suitability test material with teaching materials is of 50 questions test 20 test questions (40%) which is the test material in accordance with the teaching materials while another 30 test questions (60%) which is a test material not in accordance with the teaching materials, (2) cause the test material is not in accordance with the teaching materials there are three, namely, (1) use two curricula in schools, (2) the inequality of use textbooks or worksheets in some schools, and (3) that make tests are less careful with the existing procedures and steps to create a test.keyword : Keywords: general tests test materials, teaching materials
PEPLAJAHAN MABEBAOSAN BASA BALI SANE NGANGGEN MODEL PEPLAJAHAN INOVATIF RING KELAS XI IIS 3 SMA NEGERI 4 SINGARAJA Komang Tri Wahyuni .; I Wayan Gede Wisnu, S.S., M.Si. .; Prof. Dr. I Nengah Suandi,M.Hum .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4546

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, dan (3) evaluasi pelajaran berbicara basa Bali yang menggunakan model pembelajaran inovatif di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Bali di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Objek penelitian ini adalah perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi pelajaran berbicara basa Bali yang menggunakan model pembelajaran inovatif di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Penilitian ini juga menggunakan deskriptif-kualitatif. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu metode studi dokumenter, observasi, dan wawancara. Hasil penelitian ini adalah (1) Perencanaan pelajaran berbicara yang menggunakan model pembelajaran inovatif di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja sudah sesuai dengan komponen penyusunan RPP dalam Kurikulum 2013. Ada beberapa komponen RPP yang masih perlu diperbaiki yaitu KD dan indikator, materi pembelajaran, kegiatan pembelajaran, dan evaluasi pembelajaran. (2) Pelaksanaan pelajaran berbicara yang menggunakan model pembelajaran inovatif di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja menggunakan pendekatan saintifik. Ada beberapa komponen pelaksanaan pembelajaran yang harus dicermati lagi yaitu inti dan penutup pelajaran. (3) Evaluasi pelajaran berbicara yang menggunakan model pembelajaran inovatif di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja menggunakan pendekatan autentik yaitu sikap, pengetahuan, dan keterampilan. Karena di Jurusan Pendidikan bahasa Bali menggunakan skripsi bahasa Bali, maka saya lampirkan abstrak dengan bahasa Bali. KUUB Tetilik puniki matetujon nelatarang (1) pangrencana, (2) panglaksana, lan (3) pamastika peplajahan mabebaosan basa Bali sane nganggen model peplajahan inovatif ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Jejering tetilik puniki guru bahasa Bali ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Penandang ring tetilik puniki inggih punika pangrencana, panglaksana, miwah pamastika peplajahan mabebaosan basa Bali sane nganggen model peplajahan inovatif ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. Tetilik puniki nganggen deskriptif-kualitatif lan mupulang data nganggen metode studi dokumenter, observasi, lan sadu wicara. Pikolih tetilik puniki nyantenang (1) Pangrencana peplajahan mabebaosan basa Bali sane nganggen model peplajahan inovatif ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja sampun manut sareng piranti penyusun RPP ring Kurikulum 2013. Wenten piranti penyusun RPP sane patut kalimbakang malih inggih punika KD lan indikator, pidaging peplajahan, dudonan peplajahan, miwah pamastika peplajahan. (2) Panglaksana peplajahan mabebaosan basa Bali sane nganggen model peplajahan inovatif ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja nganggen pendekatan saintifik. Wenten sane patut kapratiaksayang malih inggih punika ring daging lan pamuput peplajahan. (3) Pamastika peplajahan mabebaosan basa Bali sane nganggen model peplajahan inovatif ring kelas XI IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja nganggen pendekatan autentik minakadi panglaksana, kaweruhan, lan kawagedan. Pamastika sane durung becik kalaksanayang inggih punika pamastika parilaksana. Kata kunci: mabebaosan, inovatif, lan Kurikulum 2013 Kata Kunci : Berbicara, inovatif, lan Kurikulum 2013 The aim of this research are to describe the (1) plan, (2) process , and (3) evaluation of the study of Balinese speaking using innovative learning model in XII IIS 3 at SMA Negeri 4 Singaraja. The subject of this research is the Balinese teacher in XII IIS 3 at SMA Negeri 4 Singaraja. The object of this research are planning, processing and evaluating of the study of Balinese speaking using innovative learning model in XII IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja. This research is also using descriptive-qualitative strategy. Method which is using in this research to collect the data are documenter study, observation and interview. The result of this research are (1) Lesson plan about Balinese Speaking using innovative learning model in XII IIS 3 at SMA Negeri 4 Singaraja which is already match with component in the lesson plan of Curriculum 2013. There are some components that should be fixed such as standard competence and indicator, material, learning activity and learning evaluation/assessment. (2) The step or the activity of the Balinese speaking using innovative learning model in XII IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja which is using scientific Approach. There some components of the learning activity which should be more concerned such as in the whilst and post activity. (3) Evaluation system in the study of Balinese speaking which is using innovative learning model in XII IIS 3 SMA Negeri 4 Singaraja use authentic approach. keyword : Speaking, innovative, and curriculum 2013
SESELEH WANGUN MIWAH PIKENOH PENDIDIKAN KARAKTER SAJERONING SATUA PUJUT KECIWI Sagung Putu Efi Indriani .; I Wayan Gede Wisnu, S.S., M.Si. .; Prof. Dr. I Nengah Suandi,M.Hum .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4547

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) struktur yang terdapat dalam satua Pujut Keciwi dan (2) nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam satua Pujut Keciwi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Yang menjadi subjek dalam penelitian ini adalah satua Pujut Keciwi. Objek penelitiannya adalah struktur dan nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam satua Pujut Keciwi. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode dokumentasi. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisis dengan tahapan yang meliputi reduksi data, penyajian data, dan penyimpulan. Hasil dari penelitian ini adalah (1) struktur yang terdapat dalam satua Pujut Keciwi meliputi judul, tema, alur, peritiwa, dan latar, tokoh dan perwatakan, amanat, serta sudut pandang. (2) Nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam satua Pujut keciwi yaitu ada sepuluh (dari delapan belas) meliputi religius, jujur, bertanggung jawab, kerja keras, kreatif, mandiri, rasa ingin tahu, toleransi, bersahabat/komunikatif, dan peduli sosial. Dari sepuluh nilai pendidikan karakter tersebut, yang paling banyak dicerminkan oleh para tokoh dalam satua Pujut Keciwi yaitu nilai pendidikan karakter rasa ingin tahu. Karena skripsi jurusan Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka kami sertakan abstrak yang menggunakan bahasa Bali. Kuub Tetilik puniki madue tetujon mangda prasida uning indik (1) wangun sane wenten ring sajeroning satua Pujut Keciwi miwah (2) pikenoh pendidikan karakter sane wenten ring sajeroning satua Pujut Keciwi. Tetilik puniki kalaksanayang antuk palihan tetilik deskriptif kualitatif. Sane dados jejering ring tetilik puniki inggih punika satua Pujut Keciwi. Sane dados panandang ring tetilik puniki inggih punika wangun miwah pikenoh pendidikan karakter sajeroning satua Pujut Keciwi. Pamupulan data ring tetilik puniki maduluran antuk metode dokumentasi. Sesampune data kapolihang salanturnyane kalaksanayang data tureksa minakadinyane reduksi data, penyajian data, miwah penyimpulan. Pikolih saking tetilik puniki nyantenang indik (1) wangun sane wenten ring sajeroning satua Pujut Keciwi inggih punika marupa murda, unteng, lelintihan, wicara, lan rerawatan, pragina lan pangabah-abahan, piteket, miwah telisik sang pangawi. (2) Pikenoh pendidikan karakter sane wenten sajeroning satua Pujut Keciwi wenten dasa (saking plekutus) sane marupa pikenoh pendidikan karakter religius (kaniskalan), jujur (arjawa), bertanggung jawab (paripurna ring parikarya), kerja keras (teleb ring parikarya), kreatif (teleb mareragragan), mandiri (swadesi), rasa ingin tahu (kedeh mapiuning), toleransi (awiwahara), bersahabat/komunikatif (pasawitran), miwah peduli sosial (urati ring pakraman). Saking dasa pikenoh pendidikan karakter punika sane pinih akeh kapanggihin ring para praginanyane sajeroning satua Pujut Keciwi inggih punika pikenoh pendidikan karakter rasa ingin tahu (kedeh mapiuning). Kata kunci : wangun lan pikenoh pendidikan karakter satua Pujut Keciwi Kata Kunci : struktur dan nilai pendidikan karakter satua Pujut Keciwi This study aimed to describe (1) the structure contained in satua Pujut Keciwi and (2) the value of character education contained in satua Pujut Keciwi. This research is a qualitative descriptive study. That is the subject of this research is satua Pujut Keciwi. The object of research is the structure and value of character education contained in satua Pujut Keciw. Collecting data in this study using the method of documentation. The data were then analyzed with the stages that include data reduction, data presentation, and inference. The results of this study are (1) the structure contained in satua Pujut Keciw include the title, theme, plot, peritiwa, and background, character and disposition, mandate, and viewpoints. (2) The value of character education contained in satua Pujut Keciw that there are ten (out of eighteen) includes religious, honest, responsible, hard working, creative, independent, curiosity, tolerance, friendship / communicative, and social care. Of the ten value of the character education, the most widely reflected by the figures in satua Pujut Keciwi educational value character curiosity.keyword : structure and value of character education satua Pujut Keciwi
NUREKSAIN KAINGGILAN SOANG-SOANG PITAKEN RISAJERONING PITAKEN ULANGAN AKHIR SEMESTER GENAP PELAJAHAN BASA BALI KELAS VII RING SMP N 1 SINGARAJA WARSA PELAJAHAN 2013/2014 MADE SURYADANA .; Prof. Dr. I Nengah Martha,M.Pd .; Ida Ayu Putu Purnami, S.S., M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4548

Abstract

Penelitian ini bertujuan (1) mengetahui kualitas soal dari segi validitas item, tingkat kesaukaran, daya beda, dan efektivitas option, (2) mengetahui kualitas tes, dari segi reliabilitas tes dan (3) mengetahui tingkat ketercapaian siswa menjawab soal ulangan akhir semester genap mata pelajaran bahasa Bali kelas VII di SMP Negeri 1 Singaraja tahun ajaran 2013/2014. Subjek dalam penelitian ini adalah soal ulangan akhir semester genap mata pelajaran bahasa Bali siswa kelas VII di SMP negeri 1 Singaraja tahun ajaran 2013/2014. Objek dalam penelitian ini adalah validitas item, daya beda, tingkat kesukaran, efektivitas option, reliabilitas, tingkat ketercapaian siswa. Pengumpulan data menggunakan metode dokumentasi. Analisis data menggunakan teknik deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif dengan analisis statistik menggunakan Microsoft Exel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa soal ulangan akhir semester genap mata pelajaran bahasa Bali siswa kelas VII di SMP negeri 1 Singaraja tahun ajaran 2013/2014 (1) memiliki validitas item yang jelek, tingkat kesaukaran yang mudah, daya beda jelk, dan efektivitas option baik, (2) memiliki reliabilitas yang rendah, dan (3) tingkat ketercapaian siswa yang jelek. Maka dari itu, penulis menyarankan kepada guru dan MGMP yang bertuga membuat soal ulangan umum agar membuat soal yang memiliki kualitas baik agar dapat digunakan untuk evaluasi. Karena skripsi Jurusan Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka dari itu kami juga melampirkan Abstrak berbahasa Bali. Tetilikan puniki madue tetujon (1) mangda uning kainggilan soang-soang pitaken kacingakin saking validitas item, tingkat kesaukaran, daya beda, lan efektivitas option, (2) mangda uning kainggilan tes kacingakin saking reliabilitas tes, lan (3) mangda uning tingkat ketercapaian sisia nyawis pitaken sane patut lan sane iwang ring pitaken ulangan akhir semester genap pelajahan basa Bali kelas VII ring SMP Negeri 1 Singaraja. Jejering ring tetilikane puniki inggih punika pitaken ulangan akhir semester genap pelajahan basa Bali sisia kelas VII ring SMP negeri 1 Singaraja warsa pelajahan 2013/2014. Penandang sajeroning tetilikan puniki inggih punika validitas item, daya beda, tingkat kesukaran, efektivitas option, reliabilitas, tingkat ketercapaian sisia. Mupulang data nganggen kramaning dokumentasi. Tatacara nureksain data nganggen panureksaan deskriptif kualitatif lan deskriptif kuantitatif nganggen statistik antuk Microsoft Exel. Pikolih tetilikan puniki inggih punika pitaken ulangan akhir semester genap pelajahan basa Bali kelas VII ring SMP Negeri 1 Singaraja warsa pelajahan 2013/2014 madue (1) validitas sane kaon, tingkat kesukaran dangan, daya beda kaon, lan efektifitas option becik, (2) reliabilitas sane kaon, lan (3) tingkat ketercapaian sisia sane kaon. Santukan asapunika, penilik ngicenin tetuek majeng ring guru pengajian lan MGMP sane ngaryanin tes mangda satata nguratiang indik kainggilan tes lan kainggilan soang-soang pitaken punika mangda prasida becik kaanggen ngemargiang evaluasi.Kata Kunci : kualitas soal, kualitas tes, tingkat ketercapaian siswa The research aim to (1) find out quality of questions in term of validity of the item, level of difficuly, power of distinguish, effectiveness of the options, (2) find out quality of test in term of reliability, and (3) find out the level of students achievement of the final tes questions of Balinese language course in the seven grade students of SMP Negeri 1 Singaraja academic year 2013/2014. The subject in this study are the final tes questions of Balinese language course in the seven grade students of SMP Negeri 1 Singaraja academic year 2013/2014. The object of this study are the validity of the item, level of difficuly, power of distinguish, effectiveness of the options, reliability, and the level of students achievement. The method used to collecting the data was documentation. The data were analyzed using description qualitative and description quantitative techniques also using statistical analysis of Microsot Exel. The result showd that the final tes questions of Balinese language course in the seven grade students of SMP Negeri 1 Singaraja academic year 2013/2014 (1) has bad validity item, eassy difficuly level, bad different power, and good options effectiveness, (2) have low reliability, (3) the achievement that achieved by the students was bad. Therefor, the writer suggest for the teacher and the MGMP that in making the question, the question should have a good quality so that the question can be used for evaluation.keyword : quality of question, quality of test, students achivement
SESELEH EJAAN BAHASA BALI YANG DISEMPURNAKAN RING SAJERONING SASURATAN AWIG-AWIG SUBAK KACANGBUBUAN, DESA ADAT MAS Ni Kadek Ayu Andriani .; Ida Ayu Putu Purnami, S.S., M.Pd .; Prof. Dr. I Nengah Martha,M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4549

Abstract

Penelitian deskriptif ini tujuan (1) mengetahui kesalahan Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan dalam buku awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas, (2) mengetahui hambatan apa sajakah yang dialami dalam menulis awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas seperti Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan. Subjek dalam penelitian ini adalah awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas. Data dikumpulkan dengan menggunakan metode dokumentasi dan wawancara. Data yang diperoleh dianalisis secara analisis deskriptif kulitatif. Hasil penelitian ini adalah (1) ditinjau dari segi Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan, awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas. Kurang mendetail, karena banyak kesalahan yang didapatkan dalam menulis awig-awig tersebut. Dilihat dari segi penulisan seperti tanda koma, tanda titik, bahkan banyak juga penulisan yang di ulang kembali. (2) dilihat dari hambatan dalam menulis awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas. Banyak hambatan yang di lalui oleh penulisnya, karena adanya kurang paham serta kurang mengetahui cara bagaimana menulis yang benar. Penulisan yang benar adalah penulisan yang tau jeda dalam suatu kalimat serta menggunakan Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan. Karena skripsi jurusan bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka dilampirkan abstrak berbahasa Bali KUUB Tetilik deskriptif puniki matetujon (1) mangda uning kaiwangan ceciren pepaos sane wenten ring sesuratan awig-awig subak Kacangbubuan, desa Adat Mas, (2) mangda uning Napi manten kapiambeng sane kapanggihin ritatkala nyurat awig-awig subak Kacangbubuan, desa Adat Mas manut sekadi Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan. Jejering tetilik puniki inggih punika awig-awig subak Kacangbubuan desa Adat Mas lan penandangnyane indik Ejaan Bahasa Bali. Ring tetilik puniki mupulang data nganggen kramaning metode dokumentasi lan geguwet sadu wicara. Data sane kapolihang ka seseleh antuk deskriptif kualitatif. Pikolih tetilik puniki, inggih ipun (1) kaiwangan Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan sane wenten ring sajeroning sasutaran awig-awig subak Kacangbubuan, desa adat Mas, kirang jangkep antuk nyurat sawireh kaiwangan tanda gejek miwah tanda koma punika kari akeh lan kruna utawi lengkara sane kawawanin malih.(2) manut ring kapiambeng sane kapanggihin ritatkala nyurat awig-awig subak Kacangbubuan, desa Adat Mas manut sekadi Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan. Akeh kapiambeng sane kamargiang santukan sang pengawi nenten tatas uning tata titi nyurat. Sasuratan awig-awig punika sane manut punika mangda jangkep lan uning antuk Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan. Kruna Anceng: awig-awig, Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan,lan kapiambeng nyurat. Kata Kunci : awig-awig, Ejaan Bahasa Bali Yang Disempurnakan, hambatan menulis. This descriptive study purposes (1) knowing Spelling errors Balinese language Anhanced awig-awig book Kacangbubuan subak, traditional village of Mas, (2) to know what are the barriers experienced in writing awig awig Kacangbubuan Subak , tradisional village such as spellingLanguage Mas Bali Enhanced. Subjects in this study were awig awig Kacangbubuan Subak, tradisional village of Mas. Data were colleted by using the method of documentation and interviews. Data were analyzed by descriptive qualitative analysis. The results of this study were (1) the terms of the Balinese language Enhanched Spelling, Subak awig awig Kacangbubuan, traditional village of Mas. Less detailed, because many errors obtained in writing, such as comma, a colon, and even many in the re-writing back. (2) seen from the bottleneck in writing awig awig Kacangbubuan Subak, traditional village of Mas. Many obstacles are in the pass by the author, because of the lack of understanding and lack of knowing how to write correct. Correting writing is writing that know pause in a sentence and use the Enhanced Spelling Balinese language.keyword : awig awig, Speling Language Bali Enhanced, write barriers.
SESELEH WIDYA KAWI SASTRA JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA BALI UNDIKSHA EDISI IV WARSA 2013 MANUT RING EYD BAHASA BALI Luh Gede Meriati .; Prof. Dr. I Nengah Martha,M.Pd .; Ida Ayu Sukma Wirani, S.S. M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4550

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk: pertama menjelaskan tentang tulisan yang ada di dalam Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV tahun 2013, kedua menjelaskan tentang kesalahan yang ada di dalam Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV tahun 2013, dan yang ketiga menjelaskan keadaan Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV tahun 2013 jika dianalisis berdasarkan EYD bahasa Bali. Subjek dalam penelitian ini adalah Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali dan sebagai objeknya adalah analisis Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali berdasarkan EYD bahasa Bali. Rancangan dalam penelitian ini adalah rancangan kepustakaan. Metode yang digunakan dalam mengumpulkan data yaitu metode dokumentasi. Data Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali dianalisis menggunakan analisis kualitatif. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah: pertama tulisan yang ada di dalam Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali terdiri dari: Bale Piasan, Bale Gong, Meru, Penampen, Bebainan, dan Bale Perantenan. Kedua kesalahan yang ada di dalam Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali berdasarkan EYD bahasa Bali yaitu: huruf kapital kesalahan sebanyak 125 (13%), tanda koma kesalahan sebanyak 7 (3%), tanda penghubung kesalahan sebanyak 8 (21%), kruna lingga kesalahan sebanyak 34 (15%), dan kruna tiron kesalahan sebanyak 63 (17%). Majalah Jurusan Pendidikan Bahasa Bali jika dianalisis berdasarkan EYD bahasa Bali sudah sangat baik dengan persentase 89%. Karena skripsi pada Jurusan Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka kami lampirkan abstrak menggunakan bahasa Bali. KUUB Tetilik puniki tetujonnyane: anggen nguningayang sesuratan sane wenten ring Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV warsa 2013, anggen nguningayang keiwangan ring sesuratan Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV warsa 2013 manut ring EYD bahasa Bali, lan anggen nguningayang kawentenan Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha edisi IV warsa 2013 yening selehin manut ring EYD bahasa Bali. Jejering ring tetilik puniki Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali lan objeknyane seseleh Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali manut ring EYD bahasa Bali. Palihan sane kanggen palihan kepustakaan. Kramaning mupulang data sane kanggen kramaning dokumentasi. Data seseleh Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali manut ring EYD bahasa Bali katureksa manut ring data tureksa kualitatif. Pikolih sane kapolihang ring tetilik puniki inggih punika: kapertama sesuratan sane wenten ring Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali Undiksha inggih punika: Bale Piasan, Bale Gong, Meru, Penampen, Bebainan, Magis, lan Bale Perantenan. Keiwangan sane wenten ring Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali manut ring EYD minakadi: aksara ageng/huruf kapital, tanda titik, tanda koma, tanda penghubung, kruna lingga, lan kruna tiron. Kawentenan Widya Kawi Sastra Jurusan Pendidikan Bahasa Bali yening selehin manut EYD bahasa Bali sampun pinih becik antuk 89%. Kruna jejaton: seseleh, Widya Kawi Sastra, lan EYD bahasa Bali Kata Kunci : analisis, majalah, dan EYD bahasa Bali Abstract This study aims to: the first describes the existing posts in the Magazine of Balinese Education Language Department of UNDIKSHA in the fourth edition in 2013, the second describes the error in the Magazine of Balinese Education Language Department of UNDIKSHA in the fourth edition in 2013, and the third describes the state of Magazine Balinese Education Language Department of UNDIKSHA in the fourth edition in 2013 when analyzed by EYD Balinese language. Subject in this study is the Magazine of Balinese Education Language Department and as its object is the analysis of the Magazine of Balinese Education Language Department by EYD Balinese language. The design of this research is the design of the literature. The method used to collect the data that is the method of documentation. The data in the Magazine of Balinese Education Language Department was analyzed using qualitative analysis. The results obtained from this study are: first writing in the Magazine of Balinese Education Language Department namely: Bale Piasan, Bale Gong, Meru, Penampen, Bebainan, and Bale Perantenan. The second error in the Magazine of Balinese Education Language Department is by EYD Balinese languages namely: letters capital of 125 (13%), comma 7 (3%), hyphen as much as 8 (21%), basic word as much as 34 (15%), and derivatives were 63 (17%). The third state of Magazine Balinese Education Language Department is when analyzed by EYD Balinese language has to be said very well with the percentage of 89%. Keywords: analysis, magazines, and EYD Balinese language. keyword : analysis, magazines, and EYD Balinese language.
SESELEH WANGUN LAN GUNA SARAT PAAJAH-AJAH KARAKTER SAJERONING SATUA RING BUKU PANGKAJA SARI Ni Kadek Mita Apriyanti .; Dra. Sang Ayu Putu Sriasih,M.Pd .; Ida Bagus Rai, S.S., M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4551

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang (1) unsur intrinsik satua berhuruf latin di dalam buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX dan (2) nilai pendidikan karakter satua berhuruf latin di dalam buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX. Subjek penelitian ini adalah naskah satua berhuruf latindi dalam buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX. Objek dalam penelitian ini adalah struktur dan nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX.Penelitian ini dirancang menggunakan rancangan penelitian deskriptif-kualitatif. Penelitian ini menggunakan satu metode pengumpulan data yaitu : metode dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskripsi data, (5) interpretasi data, (6) penyimpulan. Hasil dari penelitian ini adalah (1) unsur intrinsik satua berhuruf Latin di dalam buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX, ada tujuh bagian yaitu (7), yaitu : tema, tokoh dan wataknya, alur, latar, dialog/pribahasa, sudut pandang pengarang, dan amanat. (2) Nilai pendidikan karakter satua berhuruf latin di dalam Buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, dan IX terdapat tiga belas (13) nilai pendidikan karakter dari keseluruhan satua, yaitu : jujur, toleransi, kerja keras, mandiri, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, menghargai prestasi, bersahabat/komunikatif, cinta damai, peduli lingkungan, peduli sosial, tanggung jawab. Karena skripsi saya menggunakan bahasa Bali, jadi saya lampirkan abstrak bahasa Bali Tetilik puniki matetujon anggen nlatarang indik (1) wangun intrinsik satua maksara Latin ring sajeroning bukuPangkaja Sari kelas VII,VIII, lan IX lan (2) guna sarat pendidikan karakter satua maksara Latin ring sajeroning buku Pangkaja Sarikelas VII,VIII, lan IX. Jejering tetilik puniki inggih punika sesuratan satua maaksara Latin ring sajeroning buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, lan IX. Panandang tetiliknyane inggih punika wangun lan guna sarat pendidikan karakter sane wenten ring sajeroning buku Pangkaja Sari kelas VII, VIII, lan IX. Tetilik puniki nganggen palihan tetilik deskriptif-kualitatif santukan tetilik puniki ngeninin indik daging cakepan. Ring tetilik puniki nganggen siki (1) kramaning mupulang data inggih punika kramaning caketan (dokumentasi). Data tureksa sane kaanggen minakadi: (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskripsi data, (5) interpretasi data, (6) penyimpulan. Pikolih ring tetilik puniki inggih punika (1) Wangun satua maksara Latin ring sajeroning buku Pangkaja Sarikelas VII,VIII, lan IX, wenten papitu, minakadi: unteng, pragina miwah wateknyane, lelintihan, rerawatan, bebaosan/basa basita, telisik sang pengawi lan piteket. (2) Guna sarat pendidikan karakter satua maksara Latin ring sajeroning buku Pangkaja Sarikelas VII,VIII, lan IX wenten plekutus (13) minakadi: religius, jujur, toleransi, disiplin, kerja keras, kreatif, mandiri, demokratis, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, menghargai prestasi, bersahabat/komunikatif, cinta damai, gemar membaca, peduli lingkungan, peduli sosial, tanggung jawab. Kata Kunci : struktur, nilai pendidikan karakter, satua This study is aimed to describe (1) the intrinsic element of the story in Latin letter in the Pangkaja Sari book grade VII, VIII and IX, (2) the character value of the story in Latin letter in the Pangkaja Sari book grade VII, VIII and IX. The subject of this study was the script of the story in Latin letter in the Pangkaja Sari book grade VII, VIII and IX. The object of this study was the structure and character value which found in the Pangkaja Sari book grade VII, VIII, IX. This study used documentation method as a method in gathering the data. The data analysis that used was (1) data identification, (2) data reduction, (3) data classification, (4) data description, (5) data interpretation, (6) conclusion. The result of this study was (1) the intrinsic element of the story in Latin letter in the Pangkaja Sari book grade VII, VIII, and IX, which consist of seven parts, namely: theme, character, plot, setting, dialogue, writer point of view, and moral value. (2) character value which found in the Latin letter story in the Pangkaja Story book grade VII, VIII and IX consist of thirteen character value in the entire story, namely: honest, tolerance, hard work, independence, curiosity, spirit of nationality, love of the homeland, appreciate achievement, communicative, love peace, environment caring, social caring and responsible. keyword : analysis, magazines, and story
SESELEH WANGUN LAN PIKENOH PENDIDIKAN KARAKTER RING SESURATAN DRAMA MATEGUL TAN PATALI PINAKA SARANA NGWANGUN KARAKTER BANGSA Ni Wayan Deni Setiawati .; Prof. Dr. I Nengah Martha,M.Pd .; I Wayan Gede Wisnu, S.S., M.Si. .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4552

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang (1) unsur intrinsik yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali dan (2) nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali. Subjek dalam penelitian ini adalah naskah drama Mategul Tan Patali. Objek dalam penelitian ini adalah unsur intrinsik yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali dan nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali. Penelitian ini dirancang menggunakan rancangan penelitian kapustakaan karena dalam penelitian ini menjelaskan tentang isi sebuah naskah drama. Penelitian ini menggunakan tiga metode pengumpulan data yaitu : metode dokumentasi, metode observasi, dan metode wawancara. Analisis data yang digunakan adalah (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskripsi data, (5) interpretasi, (6) penyimpulan. Hasil dari penelitian ini adalah (1) unsur intrinsik yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali berjumlah lima, yaitu : tema; judul; tokoh dan wataknya; peristiwa, alur, dan latar; serta amanat. (2) Nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam naskah drama Mategul Tan Patali berjumlah empatbelas, yaitu : religius, jujur, tanggung jawab, disiplin, kerja keras, kreatif, mandiri, rasa ingin tahu, toleransi, demokratis, menghargai prestasi, bersahabar/komunikatif, cinta damai, dan peduli sosial. Karena skripsi Jurusan Pendidikan Bahasa Bali mengunakan bahasa Bali, maka kami lampirkan juga abstrak menggunakan bahasa Bali KUUB Tetilik puniki matetujon nlatarang indik (1) wangun kriya ring sesuratan drama Mategul Tan Patali lan (2) pikenoh pendidikan karakter ring sesuratan drama Mategul Tan Patali. Jejering tetilik puniki inggih punika sesuratan drama Mategul Tan Patali. Panandang tetiliknyane inggih punika wangun lan pikenoh pendidikan karakter ring sesuratan drama Mategul Tan Patali. Tetilik puniki nganggen palihan tetilik Kapustakaan santukan tetilik puniki ngeninin indik daging cakepan. Ring tetilik puniki nganggen tetiga kramaning mupulang data inggih punika 1) kramaning dokumentasi, 2) kramaning observasi, lan 3) kramaning wawancara (sadu wicara). Data tureksa sane kaanggen minakadi: (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskripsi data, (5) interpretasi, (6) penyimpulan. Pikolih ring tetilik puniki inggih punika (1) Wangun kriya sastra ring sesuratan drama Mategul Tan Patali wenten lelima, minakadi: unteng; murda; pragina miwah pangabah-abahnyane; wicara, lelintihan, miwah rerawatan; lan piteket. (2) Pikenoh pendidikan karakter ring sesuratan drama Mategul Tan Patali wenten patlas minakadi: agama (religius), arjawa (jujur), eling ring sesana (tanggung jawab), plapan (disiplin), seleg makarya (kerja keras), teleb mareragragan (kreatif), swadesi (mandiri), pikayun sane meled uning (rasa ingin tahu), awiwahara (toleransi), demokratis, ngajiang kawijayan (menghargai prestasi), pasawitran (bersahabat/komunikatif), sarating sukerta (cinta damai), urati ring makrama (peduli sosial). Kruna jejaton: seseleh, wangun, pikenoh pendidikan karakter, drama. Kata Kunci : analisis, unsur intrinsik, nilai pendidikan karakter, drama. Abstract This research is aimed to describe about (1) the intrinsik element which be found in the drama script Mategul Tan Patali and (2) the value of character education which be found in the drama script Mategul Tan Patali. This research subject was the drama script Mategul Tan Patali. This research object here was the intrinsik and the value of character education which be found in the drama script Mategul Tan Patali. This research was plant used Kapustakaan. Research planned because this research explained about the content of a drama script. This research used three methode incollecting the data, which are: document tation method, observation method, interview method. The data analysis which used are 1) identification data, 2) reduction data, 3) data classification, 4) data description, 5) interpretation, and 6) conclusion. The result of this research are (1) the intrinsik element which found in drama script Mategul Tan Patali which are found in fife are: theme; title; the characteristicof the character; event, plot, and background; and the value. (2) The character education value which found in the drama script Mategul Tan Patali which are found in fourteen are: religious, honesty, responsibility, discipline, workhard, creative, be autonomous, curiousity, tolerance, democratic, appreciate achievement, communicative, love peace, social respect, keyword : structure, character education value, drama.
NUREKSAIN ANGGAH-UNGGUHING BASA BALI RING SAJERONING SESURATAN PIDARTA SISIA KELAS XI BAHASA SMA NEGERI 2 SINGARAJA I Made Surianta .; Ida Bagus Made Ludy Paryatna, S.S. .; Drs. I Nyoman Merdhana, M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4553

Abstract

Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan (1) kemampuan siswa kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato, (2) kesalahan-kesalahan siswa kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato, dan (3) kendala-kendala yang dihadapi siswa kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato. Penelitian ini dirancang sebagai penelitian deskriptif kuantitatif-kualitatif Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja. Objek penelitiannya adalah kemampuan kemampuan, kesalahan-kesalahan, dan kendala-kendala yang dialami siswa kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja dalam menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode penugasan dan wawancara. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis kualitatif dan analisis kuantitatif dengan tahapan (1) reduksi data, (2) deskripsi data, (3) klasifikasi data, dan (4) penyimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) kemampuan siswa kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato tergolong sedang dengan skor rerata siswa 64,4. (2) kesalahan-kesalahan siswa menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato terdiri dari dua, yakni: (a) diksi dan (b) konteks. (3) Kendala-kendala yang dihadapi siswa dalam menggunakan anggah-ungguhing basa Bali dalam teks pidato tersebut adalah (a) penguasaan bahasa Bali, (b) penguasaan kosakata, (c) penguasaan bahasa Bali alus, (d) buku penunjang pembelajaran yang kurang memadai, (e) pelajaran bahasa Bali yang sangat pelik, dan (f) aturan-aturan pembuatan pidato yang belum dipahami. Adapun saran dari penelitian ini agar kendala-kendala yang dialami dalam, harus terus ditindaklanjuti dengan belajar bahasa Bali yang lebih giat dan tekun. karena skripsi di Jurusan Pendidikan Bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka kami melampirkan juga abstrak dalam bahasa Bali. KUUB Tetilikan puniki matetujon nlatarang (1) kawagedan sisia kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta, (2) kaiwangan-kaiwangan sisia kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta, miwah (3) pikobet sane kapanggihin para sisia kelas XI Bahasa SMAN 2 Singaraja ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta. Tetilikan puniki nganggen palihan tetilik deskriptif kuantitatif-kualitatif. Subjek ring tetilikan puniki sisia kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja. Objek tetilikan inggih punika kawageda, kaiwangan, miwah pikobet sane kapanggihin sisia kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta. Pamupulan data nganggen kramaning pepintonan miwah sadu wicara. Kramaning data tureksa sane manggen ingih punika analisis kualitatif miwah analisis kuantitatif antuk pamargi (1) reduksi data, (2) deskripsi data, (3) klasifikasi data, lan (4) panyutetan. Pikolih tetilikan puniki nyantenang (1) kawagedan sisia kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Singaraja ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta ngranjing ring sesengguh sedeng antuk laca-laca 64,4. (2) kaiwangan sisia ngwedarang anggah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta wenten kekalih,: (a) pepilihan kruna miwah (b) paiketan suksman kruna. (3) pikobet sane kapanggihin sisia ngwedarang angah-ungguhing basa Bali sajeroning sesuratan pidarta inggih punika (a) kaweruhan basa Bali, (b) kaweruhan kosabasa Bali, (c) kaweruhan basa Bali alus, (d) buku sane ngrajegang pangajah-ajahan basa Bali sane kirang, (e) pidaging plajahan basa Bali sane meweh, miwah (f) Uger-uger sane pastika ngwangun pidarta. Piteket ring tetilikan puniki mangda pikobet sane kapanggihin sayuakti katepasin antuk nelebin peplajahan basa Bali Kruna jejaton: anggah-ungguhing basa Bali sajeroning pidarta. Kata Kunci : anggah-ungguhing basa Bali dalam pidato The aim of this research were to describe (1) second grade students of language in SMA N 2 Singaraja’s ability in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text, (2) the mistake of using anggah-ungguhing basa Bali made by second grade students of language in SMA N 2 Singaraja, and (3) the obstacles which faced by second grade students of language in SMA N 2 Singaraja in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text. The subject of this research was second grade students of language in SMA N 2 Singaraja. The objects of this research were the ability, the mistake, and the obstacle which experienced by the second grade students of language in SMA N 2 Singaraja in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text. The data collection was conducted by using assignment and interview method. Data analysis method which used were qualitative analysis and quantitative analysis with four stages, they are: (1) data reduction, (2) data description, (3) data classification, and (4) conclusion. The result of this research showed that (1) the ability of second grade students of language in SMA N 2 Singaraja in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text was average with student’s average score 64,4. (2) there were two mistakes made by student in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text, there are: (a) diction and (b) context. (3) there are six obstacles faced by the student in using anggah-ungguhing basa Bali in speech text, they are: (a) the mastery of Bali languange, (b) the mastery of vocabulary, (c) the mastery of Bali Alus language, (d) less of book references, (e) Bahasa Bali lesson was complicated, and (f) the rule in making speech was not understood yet. There are some suggestions from this research for the obstacle faced that students have to study harder and discipline to understand studying Bali language. keyword : anggah-ungguhing basa Bali speech text
SESELEH TATA WANGUN JRONING (STRUKTUR INTRINSIK) LAN KAJATIAN GUNA SARAT PAGURON-GURON RING PUPULAN CERPEN SMARA REKA I WAYAN ARDI PAYANA .; I Ketut Paramarta, S.S.,M.Hum. .; Ida Ayu Putu Purnami, S.S., M.Pd .
Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha Vol. 2 No. 1 (2015)
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jpbb.v2i1.4554

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) struktur intrinsik (tata wangun jroning), dan (2) nilai pendidikan karakter yang ada dalam kumpulan cerpen smara reka. Subjek penelitian ini adalah kumpulan cerpen smara reka. Objek penelitiannya adalah struktur intrinsik ( tata wangun jroning) dan nilai pendidikan karakter. Penelitian ini dirancang sebagai penelitian deskriptif kualitatif dan pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode dokumentasi tehnik baca catat. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis kualitatif dengan tahapan (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskriftif data, (5) interpretasi data, dan (6) penyimpulan. Cerpen yang ada dalam kumpulan cerpen Smara Reka berjumlah enam cerita yakni (1) Duasa melah, (2) Layah, (3) Ngalih sampi galang bulan, (4) Kung kalaraning kung, (5) Sayang mabunga mayang, dan (6) Sengkala ring niskla. Struktur intrinsik (tata wangun jroning) ini ada tujuh yaitu, (1) judul, (2) tema, (3) tokoh dan penokohannya, (4) latar, (5) alur, (6) gaya bahasa, dan (7) amanat. Ketujuh struktur intrinsik itu dapat dijumpai dalam kumpulan cerpen Smara Reka ini. Dalam kumpulan cerpen Smara Reka ini, hanya 16 nilai pendidikan karakter yang dijumpai yakni, religius ada dua, jujur ada tiga, tanggung jawab ada tiga, kerja keras ada satu, kreatif ada satu, rasa ingin tahu ada satu, toleransi ada satu, demokratis ada satu, bersahabat ada satu, dan peduli sosial ada dua. Adapun manfaat dari penelitian ini adalah, hasil penelitian ini dapat bermanfaat bagi pembinaan pembelajaran bahasa Bali khususnya cerpen. Karena jurusan Pendidikan bahasa Bali menggunakan bahasa Bali, maka saya lampirkan abstrak berbahasa Bali Tetilik puniki matetujon anggen nelatarang (1) tata wangun jroning (struktur intrinsik), lan (2) kajatian guna sarat paguron-guron ring pupulan cerpen smara reka. Jejering ring tetilik puniki inggih punika pupulan cerpen smara reka. Objek tetilikannyane inggih punika tata wangun jroning (struktur intrinsik) lan kajatian guna sarat paguron-guron sane wenten ring pupulan cerpen smara reka. Ring tetilik puniki nganggen tetilik deskriptif kualitatif lan nganggen metode dokumentasi tehnik baca catat. Data tureksa sane kaanggen inggih punika analisis kualitatif, pah-pahannyane (1) identifikasi data, (2) reduksi data, (3) klasifikasi data, (4) deskriftif data, (5) interpretasi data, lan (6) pamicutet. Tetingkesan carita ring pupulan cerpen smara reka puniki kawangun antuk nemnem carita inggih punika, (1) Duasa melah, (2) Layah, (3) Ngalih sampi galang bulan, (4) Kung kalaraning kung, (5) Sayang mabunga mayang, lan (6) Sengkala ring niskala. Kawetenan tata wangun jroning (struktur intrinsik) punika wenten pepitu inggih punika (1) murda, (2) unteng, (3) pragina miwah pawatekannyane, (4) lelintihan, (5) rerawatan, (6) bebaosan miwah tata basa, lan (7) piteket. Kapepitu tata wangun jroning (struktur intrinsik) puniki prasida kepanggihin ring pupulan cerpen smara reka puniki. Kajatian guna sarat paguron-guron sane prasida kepanggihin ring pupulan cerpen smara reka puniki wantah nemblas inggih punika prama tatwa (religius) wenten kalih, arjawa (jujur) wenten tiga, tanggung jawab wenten tiga, teleb makarya (kerja keras) wenten siki, seneng ngawi (kreatif) wenten siki, meled uning (rasa ingin tahu) wenten siki, awiwahara (toleransi) wenten asiki, demokratis wenten siki, kumanyama (bersahabat) wenten siki, lan urati ring pawongan (peduli sosial) wenten kalih. Pepolih tetilik puniki mangda mawiguna kawekasan. Kata Kunci : Analisis kumpulan cerpen smara reka This research is describing (1) intrinsic structure (tata wangun jroning), and (2) educational character’s values of smara reka short story. Subject of this research is smara reka’s short stories. And the object is intrinsic structure (tata wangun jroning) and educational character’s values. This research designed as a qualitative descriptive research and reading-writing technique of documentation method was used for collecting the data. The steps of qualitative analyzing of analysis method which used is (1) data identification, (2) data reduction. (3) data clasification, (4) data description, (5) data interpretation, and (6) conclution. There are six short stories in smara reka short story book, (1) Duasa melah, (2) Layah, (3) Ngalih sampi galang bulan, (4) Kung kalaraning kung, (5) Sayang mabunga mayang, and (6) Sengkala ring niskala. There are seven intrinsic structure, (1) title, (2) theme, (3) character and characterization, (4) background, (5) story groove, (6) language style, and (7) story message. This seven intrinsic structure can be find in this smara reka short stories. There are only sixteen educational character values which found in smara reka short stories, two religious values, three honest values, three responsibility values, one hardwork value, one creative value, one anxious value, one tolerant value, one democration value, one frendly value, and two socialism values. The benefit of this research is, the result of this research can be use in Balinesse Language education especially short story. keyword : analysis of smara reka stories

Page 1 of 11 | Total Record : 103