cover
Contact Name
Rikie Kartadie
Contact Email
rikie@stkippgritulungagung.ac.id
Phone
+6282178785546
Journal Mail Official
jipi@stkippgritulungagung.ac.id
Editorial Address
Jl. Major Sujadi Timur 7, Plosokandang, Kedungwaru, Tulungagung, Kabupaten Tulungagung, Jawa Timurr
Location
Kab. tulungagung,
Jawa timur
INDONESIA
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika)
Published by STKIP PGRI Tulungagung
ISSN : -     EISSN : 25408984     DOI : http://dx.doi.org/10.29100/jipi
Core Subject : Science, Education,
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) e-ISSN: 2540 - 8984 was made to accommodate the results of scientific work in the form of research or papers are made in the form of journals, particularly the field of Information Technology. JIPI is a journal that is managed by the Information Technology Program PGRI STKIP Tulungagung. Journal has been indexed by Google Scholar, DOAJ, Academic Keys and others. JIPI has been supervised by RJI (Relawan Jurnal Indonesia).
Articles 39 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 4 (2022)" : 39 Documents clear
PERANCANGAN USER INTERFACE/USER EXPERIENCE (UI/UX) WEBSITE HELPMEONG UNTUK SHELTER MENGGUNAKAN METODE GOAL-DIRECTED DESIGN Robertus Rotama Marbun; Faishal Al Mufied; Rahmat Fauzi
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3190

Abstract

Manusia hidup erat sekali dengan teknologi untuk menyelesaikan masalah di berbagai bidang baik pemerintahan, sektor publik, hingga perihal sosial yang berhubungan dengan manusia dengan sesama mahluk hidup di sekitarnya termasuk kucing, anjing, atau hewan lain yang biasa dijumpai di lingkungan sekitar. Tetapi tidak jarang adanya ketidakseimbangan rasio antara manusia dan hewan liar yang hidup di suatu lingkungan yang mengakibatkan dampak buruk di lingkungan tersebut. Namun, terdapat sekelompok orang yang membangun tempat atau menjadikan rumah sebagai shelter yang menjadi tempat penampungan dan perawatan hewan-hewan terlantar lalu mengadopsikan hewan tersebut kepada adopter. Tetapi sulit untuk memastikan adopter bertanggung jawab terhadap hewan yang diadopsikan membuat pihak shelter cemas. Berdasarkan masalah tersebut, penulis merancang platform bernama HelpMeong yang menjadi jembatan antara shelter dan adopter untuk melakukan kegiatan adopsi, edukasi, dan membagikan informasi lain untuk mengurangi overpopulasi hewan terlantar dan mengurangi kejahatan pada hewan. Perancangan website ini menggunakan metode Goal-Directed Design dan telah diuji secara dua tahap menggunakan tools Maze Design dengan skor akhir MAUS 96 dan parameter System Usability Score (SUS) dengan skor 88 dengan acceptability range ACCEPATBLE, dan adjective range EXCELENT. Berdasarkan proses tersebut, dapat disimpulkan bahwa HelpMeong dapat diterima dengan baik oleh masyarakat sebagai platform baru yang dapat menjawab masalah yang terjadi di masyarakat.
PREDIKSI DATA INDEKS HARGA KONSUMEN PROVINSI RIAU BERBASIS TIME SERIES DENGAN METODE DOUBLE EXPONENTIAL SMOOTHING Dina Septiawati; Siska Kurnia Gusti; Fadhilah Syafria; Yusra Yusra; Eka Pandu Cynthia
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3209

Abstract

Indeks Harga Konsumen merupakan indeks yang menghitung rata-rata perubahan harga barang dan jasa. Penelitian ini menggunakan data Indeks Harga Konsumen Provinsi Riau bulan Januari tahun 1999 sampai dengan bulan Desember tahun 2021 yang bersumber dari website resmi Badan Pusat Statistik Provinsi Riau. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran tentang perkembangan indeks harga konsumen apakah mengalami kenaikan atau penurunan sehingga dapat dijadikan sebagai bahan evaluasi kebijakan yang akan diambil oleh pihak pemerintah, swasta, maupun pemegang otoritas moneter. Tahapan untuk prediksi dengan menggunakan metode double exponential smoothing yaitu menghitung nilai pemulusan tunggal (single smoothing), menghitung pemulusan ganda (double smoothing), menghitung nilai konstanta pemulusan, menghitung nilai kofisien trend, dan melalukan prediksi. Untuk melakukan pengujian prediksi maka dilakukan dengan cara perhitungan mean absolute percentage error. Berdasarkan perhitungan yang telah dilakukan, diperoleh hasil prediksi nilai indeks harga konsumen sebesar 105,17 dengan alpha 0,6 bernilai 3,132646%. Dapat disimpulkan bahwa metode double exponential smoothing mempunyai kemampuan yang baik dalam prediksi nilai indeks harga konsumen.
PREDICTION AND MAPPING RAINFALL CLASSIFICATION USING NAIVE BAYES AND SIMPLE KRIGING Indra Kusuma Yoga; Sri Suryani Prasetyowati; Yuliant Sibaroni
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3264

Abstract

This study discusses the development of a prediction model for the classification of rainfall based on time in Java. The method used in this research is naive Bayes and simple kriging. Naive Bayes is used for classification prediction, while simple kriging is an interpolation method used for mapping. There are two scenarios used, that is building a prediction model for daily and monthly rainfall classification, with data taken from 27 weather stations on the island of Java from 2010 to 2021. The results obtained in the classification process are an accuracy value of 67% for the daily model and 88% for the monthly model. The daily model data uses a spherical semivariogram with an average RMSE of 1,021. For the monthly model data using a Gaussian semivariogram with an average RMSE of 0,34. Then interpolation using simple kriging for mapping rainfall. The results of this study are predictions for the classification and mapping of daily rainfall models from April 1 to April 7 2022 and monthly models from April to September 2022. The contribution of this research is to provide predictive information and mapping of future rainfall so that public people can anticipate more.
QUESTION ANSWERING FOR SUMEDANG LARANG KINGDOM USING THE MULTILAYER PERCEPTRON ALGORITHM Arifa Nur Hasanah; Abdurahman Baizal; Ramanti Dharayani
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3206

Abstract

In Indonesia, there were many kingdoms in the past, one of which was the Sumedang Larang Kingdom. Sumedang Larang is an Islamic kingdom under the control of the Pajajaran Kingdom. Through history, a nation will be able to recognize the origin of its own nation. Therefore, teaching about history is very important to be instilled from an early age. Through the rapid development of technology, teaching today is not only in the form of formal teaching, but also informal teaching. Nowadays, informal teaching can be done through various media, one of the media that is often used is gadgets. The utilization of gadgets as learning media allows a person to learn independently. One form of history learning by utilizing gadgets can be in the form of a Question Answering System (QAS). QAS allows users to ask questions using natural language and the system will answer the questions. Therefore, our research aims to help introduce the history of the Sumedang Larang kingdom to the public. We build a QAS by utilizing the n-gram model, Multilayer Perceptron (MLP) algorithm, and ontology. N-gram is used to cut words/sentences and convert them into a matrix, while MLP is used to classify texts, and ontology is used as knowledge representation. In this study, the system was able to answer 35 questions out of 61 questions, so it had an accuracy of 57.37%.
SMART VILLAGE DESIGN USING INDONESIAN GOVERNMENT ENTERPRISE ARCHITECTURE Salma Ida Anindita; Berlian Maulidya Izzati; Fitriyana Dewi
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3198

Abstract

Almost all aspects of life require information technology, starting from aspects of primary, secondary, and tertiary needs. Digital technology and innovation can support quality of life, higher standards of living, better public services for the community, and better use of resources to become new opportunities for a rural value chain in terms of better products and processes. Smart village is the concept of developing an independent village by providing services. Implementing smart villages will be the right solution to building a formidable and sustainable smart city to improve the quality of public resources and services. IGEA framework (Indonesian Government Enterprise Architecture Framework) is designed to build an enterprise architecture at the Indonesian government level to support the development of IT services to be better, more efficient, and effective. The phases used in architectural design using IGEA are the Preliminary Phase, Architecture Vision, Business architecture, Data Architecture, Application Architecture, and Technology Architecture.  This study aims to analyze, design, and produce a blueprint for Enterprise Architecture by applying the smart village concept to overcome public service problems and improve the quality of apparatus resources and accountable governance in public services. The scope of this research is only in the preliminary phase of the business architecture. The result is architecture principle, goals, vision and mission, policy and regulation, solution concept diagram, and improvement of twelve business processes, and public service catalog.
DATA MINING K-MEDOIDS DAN K-MEANS UNTUK PENGELOMPOKAN POTENSI PRODUKSI KELAPA SAWIT DI INDONESIA Faiq Husain Pratama; Agung Triayudi; Eri Mardiani
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3237

Abstract

Kelapa sawit merupakan tanaman golongan palma yang memiliki periode produksi setiap tahunnya. Penyebaran terbesar kelapa sawit berada di Indonesia. Indonesia memiliki luas perkebunan mencapai 17,32 juta hektar. Detailnya hasil produksi 26,57 ton dengan luas kebun 8,51 juta hektar. Menurut data USDA, pada tahun 2022 menurun karena berbagai faktor. Untuk itu perlu dilakukan klasifikasi potensi produksi kelapa sawit dan identifikasi peluang keberhasilan produksi disetiap lokasi perkebunan kelapa sawit. Dengan ini dilakukan penelitian pembuatan sistem clustering untuk melihat potensi produksi kelapa sawit dengan memakai kombinasi 2 metode yaitu K-Medoids dan K-Means. K-Medoids berfungsi untuk penentuan cluster sesuai dengan data variable yang paling rendah(Cluster 1) 18 wilayah, sedang (Cluster 2) 5 wilayah, dan tinggi (Cluster 3)/(Cemtroid) 2 wilayah pada potensi hasil Luas areal, produksi, dan produktivitas kelapa sawit. Algoritma K-Means berfungi untuk mengelompokkan rata rata luas tanah 514.885,72 Ha, produksi 1.931.882,84 Ton dan produktifitas 3.227,08 Kg/Ha, dengan pembagian potensi rendah, sedang dan tinggi. Kombinasi dari kedua algoritma berfungsi sangat baik karena masing masing memiliki peran tersendiri yang sesuai dengan kebutuan penelitian. Dari penggabungan 2 metode K-Medoids dan K-Means mendaptkan hasil ketiga klaster bahwa hasil produksi kelapa sawit yang memiliki potensi rendah 72% sedang 20%, tinggi 2%. Segmentasi ini disebabkan oleh kesamaan karakteristik perkebunan berdasarkan kesamaan dari luas, produksi, dan produktivitas. Yang memiliki potensi produksi tertinggi kelapa sawit ada 2 provinsi yaitu Kalimantan Barat dan Riau.
Deteksi Dini Gangguan Kecemasan Menggunakan Metode Naive Bayes Tutut Anjarsari; Ika Ratna Indra Astutik; Uce Indahyanti
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3197

Abstract

Kecemasan adalah emosi yang umum ketika menghadapi stres dan masalah sehari-hari. Kecemasan pada umumnya normal, namun menjadi berbeda apabila rasa cemas tersebut berlangsung secara terus-menerus dan terjadi tanpa alasan yang jelas. Dalam beberapa kasus, kecemasan yang berlebihan dikategori-kan ke dalam suatu gangguan kecemasan. Bagi penyandang gangguan kecemasan, rasa cemas yang mereka alami muncul secara konsisten, kecemasan tersebut akan sangat sulit dikontrol dan disertai dengan gejala-gejala fisik lainnya. Kecemasan yang di alami penyandang gangguan kecemasan bersifat berlebihan dalam artian ancaman yang mereka hadapi tidak ada atau tidak sebanding dengan respon cemas yang mereka rasakan. Oleh karena itu, Tujuan dari penelitian ini adalah membuat aplikasi sistem pakar untuk mengidentifikasi gangguan kecemasan yang diberi nama Moodlify. Dalam pembuatan ap-likasi Moodlify, digunakan metode Naïve Bayes untuk memprediksi apakah seseorang mengalami gangguan kecemasan. Hasil dari penelitian ini adalah sebuah aplikasi berbasis web yang diharapkan dapat berguna untuk menjadi media bantu dalam deteksi dini gangguan kecemasan. Menurut hasil, aplikasi Moodlify dapat menjadi media bantu untuk deteksi dini gangguan kecemasan dengan tingkat akurasi model naive bayes sebesar 81%.
Klasifikasi Ulasan Pengguna Aplikasi: Studi Kasus Aplikasi Ipusnas Perpustakaan Nasional Republik Indonesia (PNRI) Andina Septiani; Indra Budi
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3216

Abstract

Menurunnya jumlah tren pengguna baru aplikasi iPusnas berpengaruh terhadap penurunan pencapaian nilai target laporan LKIP Pujasintara PNRI 2020 – 2024. Hal tersebut berkaitan dengan nilai peringkat ulasan pengguna aplikasi di Google Playstore yang dinilai masih lebih rendah dibandingkan aplikasi sejenis lainnya. Electronic Word of Mouth (EWOM) yang sangat berpengaruh terhadap keputusan calon pengguna baru aplikasi dalam mempertimbangkan aplikasi terbaik yang sejenis, karena melibatkan tinjauan nilai peringkat dan ulasan pengguna. Beberapa penelitian terdahulu membuktikan bahwa kesulitan selalu dihadapi ketika melakukan analisis atau penggalian informasi penting dalam ulasan pengguna aplikasi secara manual. Analisis ulasan sangat berguna untuk mengembangkan fitur layanan aplikasi agar dapat meningkatkan kepuasan pengguna dan peringkat nilai aplikasi, sehingga diperlukan alat bantu klasifikasi ulasan pengguna secara otomatis dengan mencari model terbaik yang sesuai. Penelitian ini menerapkan metodologi CRISP-DM, tetapi hanya sampai tahap evaluasi. Algoritma klasifikasi yang digunakan adalah Naïve Bayes, Logistic Regression, Support Vector Machine (SVM), serta kombinasi fitur tf-idf unigram, bigram, dan trigram. Hasil penelitiannya adalah kombinasi fitur tf-idf unigram (F1) dengan algoritma SVM mencapai nilai terbaik untuk setiap nilai evaluasi precision, recall, dan f1-score masing-masing sebesar 87%. Nilai evaluasi terendah precision 55% dari hasil kombinasi fitur F2 dengan SVM, recall 42% dan f1-score 32% dari kombinasi fitur F3 dengan logistic regression.
ENTERPRISE ARCHITECTURE DESIGN BLUEPRINT FOR SMART VILLAGE IMPLEMENTATION IN SUMUR BANDUNG SUB DISTRICT (CASE STUDY : SMART LIVING DIMENSION) Dzaky Muhammad Rafi Permana; Berlian Maulidya Izzati; Fitriyana Dewi
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3179

Abstract

Sumur Bandung District is one of Bandung City's sub-districts that provides public services and empowerment to its residents.  The sub district faces a number of issues in carrying out its duties and providing services. One of the issues confronting Sumur Bandung Sub District is the lack of Final Waste Processing Sites (TPPAS). With the current waste management model, there will be more garbage piles in TPPAS, causing environmental problems for its resident. As a result, The implementation of one of the dimensions in the smart village, namely smart living, is required. by improving current waste management model and supported by technological innovation. However, technological innovation itself will cause new problems if management is seen only as an activity provision of software/hardware for automation needs. Based on these issues, it is necessary to create a Enterprise architecture design of waste management that aims to align technology strategy with business strategy, TOGAF ADM was chosen as the framework because it provides a method for developing, managing, and implementing enterprise architecture maintenance. The results of the design are in the form of a blueprint that can be used as a reference for Sumur Bandung Sub District to overcome issues.
ANALYSIS AND DESIGN OF IT PROCUREMENT COMPANY ENTERPRISE ARCHITECTURE USING TOGAF ARCHITECTURE DEVELOPMENT METHOD (CASE STUDY: PT MITRA TELEMATIKA UTAMA) M Alvie Helmuzar; Rahmat Yasirandi; Rio Guntur Utomo
JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika) Vol 7, No 4 (2022)
Publisher : STKIP PGRI Tulungagung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29100/jipi.v7i4.3247

Abstract

Business processes in the business world require companies to be able to manage information properly and the information needs of each interested party can be met quickly and accurately. The development of EA (Enterprise Architecture) in the company is a complex and challenging job. PT Mitra Telematika Utama has problems with accounting activities and bookkeeping activities. Planning the organizational information system architecture is a complex process, so the planning process must be managed with clear guidelines that aim to align the organization's business technology and public strategy to create maximum results for the organization. Designing an enterprise architecture model requires a framework to manage complex systems and align business with information technology that will be developed within the organization. TOGAF is a framework developed by The Open Group from 1995 to the present. TOGAF provides methods and tools used in planning, creating, designing, and managing the development and implementation of enterprise architecture. TOGAF provides a detailed method on how to build and manage and implement enterprise architecture and information systems called ADM (Architecture Development Method). TOGAF provides methods and tools used in planning, creating, designing, and managing the development and implementation of enterprise architecture. TOGAF provides a detailed method on how to build and manage and implement enterprise architecture and information systems called ADM (Architecture Development Method). TOGAF provides methods and tools used in planning, creating, designing, and managing the development and implementation of enterprise architecture. TOGAF provides a detailed method on how to build and manage and implement enterprise architecture and information systems called ADM (Architecture Development Method). So in planning the enterprise architecture, TOGAF ADM produces application architecture blueprints, business architectures, technology architectures, data architectures, and implementation roadmaps where these blueprints are useful as a reference when developing an enterprise architecture in this case at PT. Mitra Telematika Utama.          

Page 1 of 4 | Total Record : 39