cover
Contact Name
Muhammad Fuad Zaini
Contact Email
fuadzaini06@gmail.com
Phone
+6282360501584
Journal Mail Official
fuadzaini06@gmail.com
Editorial Address
Simpang Unimed, Jl. Williem Iskandar No.22/k, Medan
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Cybernetics: Journal of Research and Educational Studies
Published by Pusdikra Publishing
ISSN : -     EISSN : 27742490     DOI : -
Core Subject : Education,
Cybernetics is Journal of Research and Educational Studies diperuntukkan sebagai sarana publikasi bagi para pendidik seperti Guru, Dosen, Pengawas, Konsultan, mahasiswa, dan peneliti untuk menyumbangkan hasil studi dan penelitiannya di bidang yang berkaitan dengan pendidikan dan pembelajaran.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 18 Documents
Search results for , issue "Volume 3 Nomor 2 April 2022" : 18 Documents clear
Penerapan Metode Take And Give Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Agama Islam Di Kelas VII SMP IT Jannatul Firdaus Desa Perlis Kecamatan Berandan Barat Aida Aisyah, Endah Retno Suci, Anida, Satria Wiguna
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.524

Abstract

Metode pendidikan berkarakter dan tujuan pendidikan nasioanal ini mendorong peneliti untuk menggunakan metode pembelajaran yang dapat meningkatkan hasil belajar agama Islam dalam diri siswa dengan materi pelajaran berupa menjelaskan pengertian, kedudukan dan macam-mcam asmaul husna. Permasalah yang telah dilakukan oleh Guru agama Islam kelas VII terdapat 20 orang siswa (67,5%) yang belum berhasil mencapai Kriteria ketuntasan maksimal dari 30 siswa. Hal ini memerlukan metode yang dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK) melalui tahapan dua siklus sebagai teknik analisis penelitian. Metode pengumpul data berupa tes dan observasi. Hasil penelitian bahwa nilai ketuntasan belajar siswa pada siklus I mencapai 72, 5% dan siklus II mencapai 92, 5% dengan selisih kenaikan sebesar 20% dengan jumlah siswa yang tuntas sebanyak 27. Maka pada siklus ke II sudah mencapai kriteria keberhasilan jadi dalam penelitian ini, peneliti tidak merencanakan tindakan selanjutnya dan dikatakan berhasil.
An Analysis Of MIA Hall Psychological Conflict In Gayle Forman Novel If I Stay Mega Maria Purba, Siti Norma Nasution
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.526

Abstract

This thesis Entitled An Analysis Of MIA Hall Psychological Conflict In Gayle Forman Novel If I Stay. This thesis discusses the conflict experienced by Mia as the main character in the novel If I Stay. This story tells about a young girl named Mia who faces conflict in her life. The most influential conflict in her life is psychological conflict. In this story, Mia faces two choices since her coma. She had to choose to live or die. This study focuses on the psychological conflicts experienced by Mia, and the self-defense mechanisms that Mia uses in resolving her psychological conflicts. This research uses library based and qualitative research as methods. Then, a psychological approach in the form of a defense mechanism is used to find out Mia's defense mechanism to resolve her conflict. As a result of this analysis, the most dominant conflict is psychological conflict. Psychological Mia's conflict is a conflict with herself in a coma. She was confused about whether to live or die. It makes her anxious. So, she overcomes her anxiety by some kinds of defense mechanism. They are denial, repression, reaction formation, fantasy, and displacement.
Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Persepsi Peluang Kerja Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Tarmizi Alamsyah Hrp, Zamalludin Sembiring
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.529

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pengetahuan kewirausahaan dan persepsi peluang kerja terhadap minat berwirausaha pada mahasiswa prodi akuntansi syariah fakultas ekonomi dan bisnis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa prodi akuntansi syariah fakultas ekonomi dan bisnis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. yang berjumlah 194 orang. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 66 orang diambil secara acak dengan menggunakan teknik random sampling. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Instrument pengambilan data menggunakan dokumentasi, angket dan pengamatan langsung kelapangan yang kemudian dianalisis menggunakan metode analisis regresi linear berganda Y=1,574 + 0,647 + 0,326 x2+ e, yang artinya pengetahuan kewirausahaan dan persepsi peluang kerja berpengaruh terhadap minat berwirausaha. Selanjutnya dilakukan pengujian dengan uji f (simultan) diketahui nilai signifikan pengetahuan kewirausahaan dan persepsi peluang kerja berpengaruh terhadap minat berwirausaha sebesar 0,000 < 0,05 dan nilai fhitung 108,803 ftabel 3,14. R square menunjukkan koefisien determinasi adalah sebesar 0775, artinya pengetahuan kewirausahaan dan persepsi peluang kerja berpengaruh terhadap minat berwirausaha sebesar 77,5%, sedangkan sisanya sebesar 22,5 dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Peranan Menulis Bagi Pengawas Sekolah Alhafif Syahputra
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.537

Abstract

Pengawas sekolah adalah salah satu jabatan fungsional yang membutuhkan keterampilan tertentu. Salah satu keterampilan yang dimiliki pengawas sekolah adalah menulis. Dengan memiliki keterampilan menulis pengawas dapat menyusun program, melaksanakan program dan menyusun laporan pelaksanaan program. Juga dengan memiliki keterampilan menulis pengawas sekolah dapat melaksanakan kegiatan pengembangan profesi. Untuk itu sangat diperlukan peningkatan kemampuan menulis pengawas sekolah. Upaya yang dapat dilakukan untuk meningkatkan keterampilan menulis pengawas sekolah adalah dengan melaksanakan pelatihan dan melakukan inovasi terhadap metode pelaksanaan pelatihan yang diberikan.
Peran Kepala Madrasah Dalam Menerapkan Sistem Bimbingan Belajar Online Kepada Siswa Pada Masa Pandemi Covid 19 (Studi Kasus Di MTS Nurul Iman Telaga Jernih Secanggang) Fusvita Dewi, Muhammad Saleh, Usmaidar
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.538

Abstract

Permasalahan yang ditemukan penelitian yaitu tidak tersedianya media pembelajaran berbasis teknologi dan informasi menggunakan jaringan internet, sehingga aktivitas guru mengajar masih mengandalkan metode konvensional. Guru belum mampu membuat konsep Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) berbasis online atau Pembelajaran Jarak Jauh, sehubungan dengan adanya himbauan pemerintah sebagai langkah penanganan dan pencegahan penyebaran virus Covid 19. Jenis penelitian adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus di lokasi penelitian. Metode penelitian dengan menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis penelitian dengan cara data dikelompokkan agar lebih mudah dalam menyaring mana data yang dibutuhkan atau tidak. Setelah dikelompokkan data tersebut penulis jabarkan dengan bentuk teks, agar lebih dimengerti, setelah itu penulis menarik kesimpulan dari data tersebut sehingga dapat menjawab masalah penelitian. Hasil kesimpulan penelitian menujukkan bahwa peran kepemimpinan yang digunakan kepala MTs Swasta Nurul Iman Telaga Jernih Secanggang yaitu pendekatan persuasif yakni kepala MTs Swasta Nurul Iman Telaga Jernih Secanggang memimpin dengan teknik yang lebih familiar dan membimbing guru dalam meningkatkan kinerja mengajar melalui contoh-contoh yang kongkrit. Sehingga aktivitas belajar dan mengajar ditengah-tengah pandemic covid 19 tetap dapat berjalan dengan efektif dan efesien.
Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Peningkatan Aktivitas Belajar Fiqih Siswa Kelas VIII MTs Al-Hidayah Sei Tualang Ahmad Sanusi Luqman, Muamar Al Qadri, Bagus Tiansyah
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.540

Abstract

The background of this research is that based on the identification carried out by the researchers at the research location, namely: The learning that has been carried out so far at MTs Al Hidayah Sei Tualang specifically for Fiqh subjects does not emphasize learning by providing direct learning experiences through the development of process skills, scientific attitudes and lack of developing thinking skills. This causes the low ability of student learning activities. The objectives of this research are: To determine the effect of the application of the Group Investigation learning model on the learning activities of fiqh students of class VIII MTs Al-Hidayah Sei Tualang. The type of research used in this study is a quantitative research method. In this study the form of the instrument used is a questionnaire using a Likert scale attitude which has been modified with the following assessments: Often a score of 3, Sometimes a score of 2, and never a score of 1. The results of this study are: There is a moderate influence /enough between the Group Investigation Learning Model on the Improvement of Students' Learning Activities in Class VIII Fiqh learning at MTs Al Hidayah Sei Tualang, which is 0.413.
Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Membangun Budaya Berorganisasi Peserta Didik Di MTs.N 2 Langkat Zaifatur Ridha, Indra Syah Putra, Muhammad Syah Putra
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.541

Abstract

The purpose of this paper is to determine the leadership style of the head of the madrasa in building an organizational culture of students in MTs. N 2 Langkat. The conclusion that can be drawn from this paper is Organizational Culture in MTs. N 2 Langkat are behaviors and activities that have become habits that contain values, including discipline values, social values, politeness values and religious values. The form of organizational culture in MTs. N 2 Langkat is a form of religious activities and habits in daily behavior. There are religious activities that are carried out every week, yearly and some are even carried out daily or every day. MTs. N 2 Langkat, educational institutions is an institution that has an Islamic image by prioritizing Islamic ideals, especially morals. Morals are behaviors that exist in the soul of students through realization in everyday life in associating with others, and people who are more mature.
Pengaruh Pembiayaan Mudharabah Terhadap Perkembangan Usaha Nasabah Pada BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin Azhar, Diyan Yusri, Rizka Wulandari
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.546

Abstract

This study focuses on the discussion of the effect of mudharabah financing distributed by BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin on the business development of the customers who receive the financing. The type of research carried out is quantitative research that emphasizes numerical data (numbers) which is processed by inferential statistical methods (performing analysis of relationships between variables by testing hypotheses). Processing and in this study using computer programs SPSS and Microsoft Office Excel. The data analysis in this study used validity test, reliability test, normality test, t test, r test, and simple linear regression analysis. The results of the study explain that there is a significant influence between mudharabah financing on customer business development at BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin. This is obtained from the results of the hypothesis test, namely the t test which shows that the significance value is less than 0.05 (0.000 < 0.05) and the tcount > ttable (8.219 > 2.02439) then there is an effect of variable X on variable Y. Financing mudharabah distributed by BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin affected the business development of customers receiving the financing by 63.1%. There is a positive or in line relationship between Mudharabah Financing (X) and Business Development (Y), the greater the mudharabah financing disbursed by BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin, the business development of the customer receiving the mudharabah financing will increase, and vice versa the smaller the mudharabah financing disbursed by BMT Pradesa Finance Mandiri Tanjung Beringin, the business development of customers who receive mudharabah financing will decline.
The Correlation Students Positive Perception And Motivation And Learn English Masyeli Diana Pakpahan, Ahmad Laut Hasibuan
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.550

Abstract

This study aims to determine: (1) the correlation between students' positive perceptions of English learning outcomes, (2) the correlation between students' learning motivation in learning English and student learning outcomes, and (3) the correlation between students' positive perceptions and students' learning motivation. in learning English on student learning outcomes at SMP N 1 DOLOK This type of research is a correlational study. The research subjects were 91 students of class VIII SMP N 1 DOLOK. Data collection techniques using questionnaires/questionnaires, and performance tests. The validity test uses the product moment correlation formula and the reliability test uses the Cronbach alpha formula. The data analysis technique uses the product moment correlation formula. The results showed that: (1) there was a significant correlation between students' interest in learning English and student learning outcomes. This is indicated by the calculated r value which is greater than r table (0.491> 0.207) and the significance value is 0.000 <0.05; (2) there is a significant correlation between students' learning motivation in learning English art and student learning outcomes. This is indicated by the value of r arithmetic greater than r table (0.546> 0.207) and a significance value of 0.000 <0.05; and (3) there is a significant correlation between students' positive perceptions and students' motivation to learn English together in learning English on student learning outcomes at SMP N 1 DOLOK. This is indicated by the correlation coefficient or R of 0.611> 0.207, and a significance value of 0.000 <0.05.
Upaya Meningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Pada Mata Pelajaran Fiqih Siswa Kelas VIII SMP IT Jannatul Firdaus Desa Perlis Khairun Nisa, Marhan Hasibuan, Anida
Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies Volume 3 Nomor 2 April 2022
Publisher : Pusdikra Publishing

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51178/cjerss.v3i2.562

Abstract

Permasalah pada penelitian ini adalah saat belajar tepat pada diskusi kelompok hanya berharap kepada teman yang dianggapnya pintar. Siswa kurang memiliki sikap kritis dan hanya mengandalkan bahan yang ada seperti buku pelajaran. Rasa ingin tahu siswa masih kurang terhadap materi pelajaran terutama dalam mencari bahan materi pelajaran melalui sumber yang berbeda seperti internet. Jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek atau sampel penelitian berjumlah 40 orang siswa. Metode penelitian dengan menggunakan instrumen tes dan non tes. Teknik Analisis data digunakan pengolaan data dalam menganalisa hasil tes dengan bentuk model siklus penelitian. Hasil penelitian bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif group dilakukan siklus I dan diperoleh nilai rata-rata siklus I yaitu 78 ( 24 siswa) atau 60%. Selisih peningkatan persentase ketuntasan pada saat pree test menuju siklus I terlihat meningkat 15 %. Terlihat bahwa belum tercapai ketuntasan secara klasikal yang harus mencapai 85% siswa sehingga perlu dilakukan siklus II. Selanjutnya dilakukan siklus II dan mengalami peningkatan pada siklus II menjadi 88 (37 siswa) atau 92,5%. Dari siklus I menuju siklus II meningkat 32,5%. Pada siklus II rata-rata persentase ketuntasan pembelajaran siswa mengalami peningkatan sebesar 32,5 % sehingga dapat disimpulkan bahwa siklus II sudah mecapai ketuntasan dengan nilai KKM 80 dan 85 % persentase ketuntasan.

Page 1 of 2 | Total Record : 18