cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Manajemen Teknologi
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Science,
Jurnal Manajemen Teknologi merupakan salah satu publikasi ilmiah yg diterbitkan oleh SBM ITB, dalam kerangka untuk mendorong pengembangan praktik dan teori manajemen di Indonesia melalui penyebarluasan temuan-temuan hasil riset di bidang sains dan kasus manajemen. Jurnal ini dikenal secara luas dikalangan praktisi dan akademisi di Indonesia sebagai 'The Indonesian Journal for the Science of Management' yang mencakup bidang-bidang antara lain: Knowledge and People Management, Operations and Performance Management, Business Risk, Finance and Accounting, Entrepreneurship, Strategic Business and Marketing and Decision Making and Strategic Negotiation. Jurnal Manajemen Teknologi ( ManTek ) sudah terakreditasi "B" berdasarkan Keputusan Direktur Jendral Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional Nomor: 81/DIKTI/Kep/2011. Masa Berlaku 5 (lima) tahun sejak tanggal ditetapkan. Dan terindeks oleh Indonesian Publication Index (IPI), Google Schoolar. Print ISSN: 1412-1700; Online ISSN: 2089-7928
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 2 2008" : 7 Documents clear
Pasar Modal Regional dan Integrasi Ekonomi: studi Atas lndeks Bursa Saham Jerman, Perancis, dan Jepang Nugroho,, Anggoro Budi
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (202.822 KB)

Abstract

This paper investigates how economic integration may lead to similarisation of capital market activities among member countries. Observation on German, French and Japanese capital market's index extending from January 1994 to September 2000 shows similarities in economic movement in European area, compared to those in East Asian. However, US T-Bills rate has different impact upon these three economies. Such a change however, will possibly have a deep impact on how business will overlook their future international market. Sejarah ekonomi dunia pada akhir dekade 1990-an ditandai dengan beragam upaya integrasi pasar regional sebagai ujud perdagangan bebas. Penyatuan ekonomi terpadu beberapa negara dalam satu area ini telah memengaruhi konformitas kegiatan bisnis dan moneter, termasuk diantaranya pasar modal. Jepang, Jerman dan Prancis, beberapa pasar modal dengan nilai kapitalisasi yang tinggi di dunia, memunyai ciri-ciri yang tidak dapat lepas dari kegiatan ekonomi terbuka di sekelilingnya. Maka pebisnis harus pandai-pandai menganalisis dampak integrasi ekonomi ini terlebih dalam bentuk perilaku nilai tukar, antisipasi risiko dan daya beli pasar internasional.
The Influence of 'Product-and-Non-Product Dimension' and Country of Origin Dimension on Brand Image Sirnamora, Bilson; Sari, Hasrini; Heryanto, Jony
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (512.675 KB)

Abstract

There is no doubt the contribution of country-of-origin (COO) dimension for product value or brand value and to influence consumer behavior. However, if we confronted with the question about which is the most powerful one among brand and COO, we still have no answer until now. There are also differences among researchers about the linkage of individual brand and COO. Some experts put COO as a dimenstion of brand equity. Other experts put COO into super position or ‘halo effect’ that influences all of the brand attributes that shape brand image. In this article, the authors develop conceptual framework to find the relative influence of COO and ‘product-and-non-product’ dimension on brand image. We generate eleven hypotheses and propose new construct called ‘nation disconfirmation’. Together with conclusion, we propose the managerial and academic implications of our conceptual framework. Keywords: brand image, brand equity
Evaluasi Satu Tahun Penerapan Kebijakan Moneter Berdasarkan lnflation Targeting di Indonesia Dhewanto,, Ir. Wawan; Maulina, Rindawati
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (482.268 KB)

Abstract

Inflation Targeting Framework (ITF) tengah menjadi isu yang hangat dan bahkan telah dijadikan jargon dalam penetapan kebijakan moneter bagi beberapa negara di dunia karena keberhasilan yang telah dicetaknya dalam menekan laju inflasi. Dipelopori oleh Selandia Baru, beberapa negara maju seperti Inggris, Kanada, Swedia, Finlandia, Spanyol, Australia dan Israel mengikuti langkah negara ini untuk menerapkan IT (Inflation Targeting). Setelah itu, beberapa negara berkembang seperti Republik Ceko, Chili, Brazil, Korea, Thailand dan Filipina turut pula mengadopsi ITF agar dapat memperbaiki dan memperkuat fundamental ekonomi makro negaranya. Sebuah studi yang dilakukan oleh Corbo et. al. (2001)(1) melaporkan bahwa pada beberapa negara berkembang yang telah mengadopsi ITF, tingkat inflasi secara signifikan memperlihatkan level yang rendah serupa dengan apa yang ditunjukkan oleh tingkat inflasi pada negara maju yang telah terlebih dahulu mengadopsi ITF. Gambar berikut memperlihatkan grafik laju inflasi sejak tahun 2000 hingga tahun 2006 pada beberapa negara yang telah mengadopsi inflation targeting, seperti Inggris, Kanada, Korea, Thailand dan Philiphina.
Corporate Social Responsibility: Community Empowerment as a part of Conservation and Management Program In Sangiran world Heritage Site Rudito, Bambang
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (213.125 KB)

Abstract

This article writes about how to give solution to corporate for applying community development program especially in program area, competency impact from the program for the company and also help the government to solve cost problem for maintaining the historical site for keeping archaeological site as national identity and world heritage of human history. This article, also writes about method and way out or solution to increase people prosperity through the changing of people cultural value that have already absorbed in their behavior by using community need. This is a result of the research in Sangiran the archaeological site where is founded some bones of ancient artifacts such as Pithecanthropus erectus, Homo erectus, the Java man. It used social mapping and ethnographic approach for collecting data through the community.Keywords: Corporate social responsibility, community empowerment, Sangiran
Economic Evaluation For Oil and Gas Exploration Drilling Project Wiryono, Sudarso Kaderi; Yuswen, Dedi
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1432.556 KB)

Abstract

The mechanism of selecting and evaluating exploration prospects for oil and gas exploration drilling projects is usually done individually with considerations on the technical and economical aspects. The technical aspect of the prospect is focused on to how far a chance of oil and gas exists, and this aspect is also referred to as risk aspect of the prospect. On the other side, economic evaluation is done based on predicted resource recovery, an evaluation of the level of prospect using general investment indicators. Technical aspects used to be assessed as a standard procedure in the exploration projects, but economic aspects will still need to be intensively explored. In the condition where the availability of drilling sites are getting scarcer as well as the very limited budget, this research proposes the tools of analyses for optimizing the selection and planning of exploration projects, namely the Discounted Cash Flow and the Decision Tree of Timing Option. Analyses have been conducted in this research, by inputting a three-year REPA(Region Risk Factors) Index. The result from those analyses is an index of investment called the RI3 index. Comparing it with the application of Zero-One Programming method in portfolio analyses, it was shown that the ranks of investment from both analyses are different. Keywords: investment portfolio, risk factors, risk assessment, discounted cash flow, decision tree of timing option
Rancangan Perangkat Lunak untuk Aplikasi YARDSTRAT Ma'ruf, Buana
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

YARDSTRAT (Shipyard Strategy) adalah sebuah model formulasi strategi untuk galangan kapal. Model ini memiliki sebuah kerangka formulasi strategi yang sistematis dengan menggunakan sembilan jenis matriks formulasi melalui tiga tahapan. Namun demikian, implementasi model ini secara manual sangat kompleks, dan membutuhkan waktu yang cukup lama. Makalah ini menyajikan sebuah rancangan perangkat lunak dengan memakai bahasa pemograman Borland Delphi, sehingga memberi kemudahan bagi manajemen perusahaan untuk melakukan formulasi dan evaluasi strategi secara cepat dan akurat, serta tanpa memerlukan pengetahuan khusus tentang model dan metode-metode formulasi yang digunakan. Sebuah contoh aplikasi diberikan melalui sebuah studi kasus pada perusahaan galangan kapal. Katakunci: galangan kapal, model formulasi strategi, perangkat lunak
Peta Persepsi Multi Atribut dan Penyedia Jasa Transportasi menuju Bandara Soekamo Hatta di Kota Bandung Nasution, Reza Ashari; Aprianingsih, Atik; Handayani, Febiya Anggayesti
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 7, No 2 2008
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Persaingan di sektor jasa transportasi dari Bandung ke bandara Soekarno Hatta di Jakarta semakin marak dengan adanya penerbangan tarif rendah dan dibukanya jalan tol Cipularang. Melalui sebuah penelitian diketahui bahwa konsumen memilih penyedia jasa berdasarkan tujuh atribut, yakni harga, sistem reservasi tiket, fasilitas kendaraan, sikap pegawai, kualitas pelayanan, jaminan keberangkatan, dan sistem keberangkatan (door to door dan point to point). Di dalam tulisan ini ditampilkan peta persepsi setiap penyedia jasa menggunakan Multi Dimensional Scaling berdasarkan enam atribut karena persepsi mengenai harga sudah dipelajari di dalam penelitian lainnya. Katakunci: Jasa transportasi, persepsi, Multi Dimensional Scaling, Multi Attribut

Page 1 of 1 | Total Record : 7