cover
Contact Name
Dwi Sulisworo
Contact Email
sulisworo@iistr.org
Phone
+6281328387777
Journal Mail Official
pbpsp@journal.iistr.org
Editorial Address
Jalan Sugeng Jeroni No.36 Gedongkiwo Mantrijeron Yogyakarta 55142 Indonesia
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
ISSN : 29625785     EISSN : 29621682     DOI : https://doi.org/10.56741/pbpsp
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren is a journal that disseminates the results of applying theories, and concepts in building knowledge, skills, and attitudes in schools and boarding schools. This application can be in various forms and perspectives such as school action research, classroom action research, experiments, literature studies, and creativity of teachers and students in various fields of science and technology in the school context.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren" : 5 Documents clear
Metode PAIKEM untuk Meningkatkan Minat Baca: Studi Kasus pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama Wilfrida Leltakaeb; Maria Ermilinda Dua Lering; Lodovikus Lombo; Rimasi
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
Publisher : The Indonesian Institute of Science and Technology Research

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56741/pbpsp.v2i02.268

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui minat baca dari peserta didik kelas VIII SMP Negeri Satap Oehoma, Nusa Tenggar Timur ketika menggunakan metode PAIKEM dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif karena dapat menggambarkan dan atau mendeskripsikan karakteristik dari fenomena. Metode PAIKEM dipilih untuk mengetahui minat baca karena metode ini menjadikan peserta didik aktif bertanya, mempertanyakan, dan mengemukakan gagasan. Kegiatan yang dilakukan adalah dengan materi pembuatan dan mewarnai slogan, membuat piramida cerita, membaca fabel, dan permainan menemukan istilah. Pelaksanaan metode ini ternyata membuat minat membaca peserta didik menjadi lebih baik sepuluh peserta bisa membaca, enam dari lima belas peserta didik belum lancar membaca dua puluh peserta didik memiliki kemauan untuk membaca dan belajar membaca, lima peserta didik  butuh motivasi lebih.
Introducing Children to Allah: Developing Religious Spirit in Elementary School Through Teaching Tawheed at Home Noven Kusainun; Suhairee Berngacha
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
Publisher : The Indonesian Institute of Science and Technology Research

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56741/pbpsp.v2i02.292

Abstract

This article discusses how to introduce children to Allah and how to develop their religious spirit during their childhood, specifically during their time in primary school. The author emphasizes the importance of educating children about Allah and building their faith early on. This research is a literature review study on teaching children about tawheed (oneness of God) within the family setting. The method used in this research is content analysis. The analysis is conducted on several aspects: the command to educate children about tawheed, the primary role of parents in education, and the method of teaching tawheed to children. Parents should explain to their children that everything in the universe exists because Allah created it and provide simple analogies to help children understand the concept. Additionally, parents should strive to develop their children's religious spirit by creating an Islamic atmosphere in the household, teaching them good speech, taking them to the mosque, and using school holidays to participate in religious activities. The author highlights that these efforts should be ongoing and consistent throughout the child's upbringing.
Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Kultur Sekolah Nurul Tsaltsa Aprinda; Maria Delfita; Nur Aisyah Harli; Nur Chotimah
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
Publisher : The Indonesian Institute of Science and Technology Research

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56741/pbpsp.v2i02.329

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan proses pembentukan karakter disiplin peserta didik melalui beberapa identifikasi kultur sekolah. Penelitian ini termasuk dalam penelitian deskriptif kualitatif, karena penelitian ini hanya menggambarkan dan melukiskan mengenai proses pembentukan karakter disiplin peserta didik melalui beberapa identifikasi kultur sekolah. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Subjek  dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, guru dan peserta didik. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis induktif. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa sekolah berupaya memebangun karakter disiplin peserta didik melalui beberapa kultur sekolah yakni kegiatan 3S (senyum, sapa, salam), pengkondisian awal belajar, upacara bendera, penggunaan seragam sekolah, anjuran menjaga kebersihan, anjuran menjaga ketenangan, anjuran memanfaatkan waktu, tercipta suasana yang tenang dan nyaman untuk belajar, dan suasana sekolah yang menyenangkan.
Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Renderforest untuk Mendorong Kemampuan Berpikir Kritis Wana Rukmana Tumangger
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
Publisher : The Indonesian Institute of Science and Technology Research

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56741/pbpsp.v2i02.338

Abstract

Penelitian ini bertujuan menghasilkan produk berupa video pembelajaran matematika pada materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) yang terintegrasi kemampuan berpikir kritis dengan menggunakan model Problem Based Learning (PBL). Penelitian menggunakan model pengembangan ADDIE. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar angket  kepada ahli media, ahli materi, dan peserta didik. Hasil validasi para ahli menunjukkan bahwa media  pembelajaan ini termasuk dalam kriteria Layak. Respon siswa setelah menggunakan media ini menunjukkan hasil dengan kriteria Layak. Sehingga media ini memiliki potensi untuk digunakan dalam mendorong kemampuan berpikir kritis.
Integrating Problem-Solving Skills in Developing Trigonometric Ratio Learning Videos for Right-Angled Triangles Kikin Novia Riskadewi
Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren Vol. 2 No. 02 (2023): Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren
Publisher : The Indonesian Institute of Science and Technology Research

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56741/pbpsp.v2i02.365

Abstract

There is a need for innovative instructional media that incorporates technology to facilitate teaching for educators and enhance learning for students. This study aims to develop a valid and practical instructional video using the Renderforest application and the Discovery Learning method, integrated with mathematical problem-solving skills in teaching trigonometric ratios in right-angled triangles. The research follows a development approach focusing on mathematics instructional videos. The research and development methodology is based on product development steps. The product's feasibility is measured through validation and practicality testing. Data collection techniques include interviews, questionnaires, and surveys. Based on the research findings, the instructional video's validity was evaluated by experts, with a feasibility score of 78%, indicating its validity. Additionally, the media experts deemed it 80% feasible. The practicality test yielded a score of 80%, marking its practicality. Therefore, the developed instructional video using the Renderforest application and the Discovery Learning method, integrated with mathematical problem-solving skills in teaching trigonometric ratios in right-angled triangles, is considered valid and practical.

Page 1 of 1 | Total Record : 5