cover
Contact Name
Puspita Maya Margareta
Contact Email
retapuspita2710@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
prodiibtidaiyahstainurulhuda@gmail.com
Editorial Address
Jln. Al-Habibi No 02 Peleyan Kapongan Situbondo
Location
Kab. situbondo,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
ISSN : -     EISSN : 29859514     DOI : -
Core Subject : Religion, Education,
Ibtidaiyah : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah adalah jurnal yang diterbitkan di Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo. Jurnal ini terbit dua kali setahun pada bulan Juni dan Desember. Fokus jurnal ini memuat artikel penelitian tentang Pendidikan Guru madrasah Ibtidaiyah / SD / SD Islam (Madrasah Ibtidaiyah) / Pendidikan Guru Sekolah Dasar, seperti analisis kompetensi, strategi pembelajaran, teori pembelajaran, pengembangan pembelajaran, dan profesionalisme pendidik. Peninjau akan meninjau setiap makalah yang dikirimkan. Review proses menggunakan double-blind review.
Articles 2 Documents
Search results for , issue "Vol 2 No 2 Desember 2024" : 2 Documents clear
A Penerapan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Hidayati, Nur; Arifin, Zainal; MARGARETHA, PUSPITA
Ibtidaiyah Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Vol 2 No 2 Desember 2024
Publisher : STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52491/ibtidaiyah.v2i2.162

Abstract

Tujuan dari Penelitian ini untuk mengetahui penerapan model pembelajaran NHT(Numbered Head Together) pada mata pelajaran IPAS di kelas VI di MI Nurul Huda Peleyan Kapongan Situbondo tahun ajaran 2024-2025. serta untuk mengetahui hasil belajar siswa dalam penerapan model pembelajaran NHT(Numbered Head Together) pada mata pelajaran IPAS di kelas VI di MI Nurul Huda Peleyan Kapongan Situbondo tahun ajaran 2024-2025. Metode penelitian ini adalah PTK(Penelitian Tindakan Kelas). Tekhnik pengumpulan data wawancara, observasi, dokumentasi dan tes. Dengan melalui dua kali siklus, dan disetiap siklus ada 2 pertemuan. Tekhnik analisis data yang di gunakan ialah kualitatif dan kuantitatif. Hasil dari penelitian ini pada siklus I mengalami ketuntasan secara klaikal yaitu 31,25%. Sedangkan pada siklus II naik menjadi 27,5%. Kesimpulannya adalah NHT(Numbered Head Together) pada mata pelajaran IPAS dalam materi rangka manusia dan fungsinya dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas VI MI Nurul Huda Peleyan Kapongan Situbondo Tahun 2024.
PENGARUH PENGGUNAAN CHAT GPT DALAM PEMBELAJARAN TERJEMAH INDONESIA-ARAB Nurfaiza
Ibtidaiyah Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Vol 2 No 2 Desember 2024
Publisher : STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52491/ibtidaiyah.v2i2.228

Abstract

This study aims to examine the impact of ChatGPT use in the process of Indonesian-Arabic translation learning at Pondok Pesantren Nurul Huda Kapongan, Situbondo. The research investigates how ChatGPT influences the efficiency, speed, and accuracy of translation while highlighting the challenges faced by students, such as cultural context errors, inaccuracies in complex sentence structures, and over-reliance on technology. This research also explores the role of ChatGPT in supporting independent learning outside formal classes. A qualitative approach was employed, using interviews, participant observation, and documentation analysis to collect data. The findings revealed that ChatGPT significantly improved translation speed and accuracy for most students, with 90% accuracy on average. However, issues such as literal translation and cultural context inaccuracies persisted. Additionally, over-reliance on ChatGPT led to a reduced depth of understanding of the Arabic language, indicating that while AI can enhance learning efficiency, it must be accompanied by human guidance to address its limitations. The study concludes that ChatGPT is a valuable tool for enhancing translation learning but should be integrated into the curriculum with careful monitoring to ensure students deepen their cultural and contextual understanding of the Arabic language. The study provides insights into how AI can be used to support learning in Islamic education, especially in remote areas with limited resources.

Page 1 of 1 | Total Record : 2