Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 7, No 1 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG

Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

Dwi Permatasari (Unknown)
Sri Hastuti Noer (Unknown)
Agung Putra Wijaya (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Mar 2019

Abstract

This research aimed to examine the effectiveness of the problem based learning model in terms of students mathematical communication skills. The population of this research was all the eighth grade students of SMP Negeri 22 Bandar Lampung in the odd semester of the 2018/2019 academic year as many as 329 student’s which distributed in 11 classes. The samples of this research were students of VIII-G as many as 30 student’s and VIII-K as many as 30 student’s class which were chosen by purposive sampling technique. This research used the nonequivalent pretest posttest control group design. The research data was obtained through essay tests of mathematical communication skills in material of linear equations system with two variables. Data of this research used Mann-Whitney U test and Binomial Sign test. The conclusion of this research was the problem based learning model was not effective in term of students mathematical communication skills, but the mathematical communication skills of the students who taught by problem based learning was higher than students who taught by conventional learning Keywords: conventional, mathematical communication, problem based learning Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas model problem based learning ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa.  Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 22 Bandar Lampung semester ganjil tahun pelajaran 2018/2019 sebanyak 329 siswa yang terdistribusi dalam sebelas kelas.  Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIII G sebanyak 30 siswa dan VIII K sebanyak 30 siswa yang dipilih dengan teknik purposive sampling.  Desain yang digunakan adalah the nonequivalent pretest posttest control group design.  Data penelitian diperoleh melalui tes kemampuan komunikasi matematis yang berbentuk uraian pada materi sistem persamaan linear dua variabel.  Analisis data penelitian ini menggunakan uji Mann-Whitney U dan uji Tanda Binomial. Kesimpulan dari penelitian ini adalah model problem based learning tidak efektif ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa, akan tetapi kemampuan komunikasi matematis siswa yang mengikuti problem based learning lebih tinggi daripada siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional. Kata kunci: komunikasi matematis, konvensional, problem based learning

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...