Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 7 (2016): JULI 2016

PENINGKATAN RASA INGIN TAHU MELALUI PERMAINAN KOTAK MISTERI DI TK IMMANUEL PONTIANAK

Juliana, . (Unknown)
Ali, Muhamad (Unknown)
Miranda, Dian (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Aug 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan rasa ingin tahu melalui pembelajaran dengan permainan kotak misteri pada anak usia 4–5 tahun di TK Immanuel. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru dan anak-anak kelompok A1 yang berjumlah 20 orang anak. Hasil analisis data menunjukkan bahwa: 1.Perencanaan pembelajaran dikategorikan “baik” karena guru dapat merencanakan materi pembelajaran sesuai dengan tema/sub tema, pemilihan media yang tepat, serta aspek yang akan ditingkatkan.2.Pelaksanaan pembelajaran dikategorikan “baik” karena langkah-langkah pelaksanaan pembelajaran yang dilakukan guru berdasarkan perencanaan yang telah dibuat meliputi pijakan lingkungan, pijakan sebelum bermain, pijakan saat bermain dan pijakan setelah bermain.3.Peningkatan rasa ingin tahu dikategorikan “sangat baik” karena hasil peningkatan mencapai angka 80%-90%. Kata Kunci: Rasa Ingin Tahu, Permainan, Kotak Misteri Abstract: This research aims to determine the increasing of curiosity through the game of mystery box lesson for kids in 4-5 age at Immanuel Kinder Garten. The research method that used is deskriptif method. The subjects of this research are teacher and 20 students in A1 group. The results of the data analysis showed that: 1. The lesson plan categorized ‘good’ because the teacher can plan the lesson based on the theme/sub theme, right tools, and the aspects that want to be increased.2.The lesson implementation categorized ‘good’ because the teacher can implement the lesson based on the lesson plan like the environment step, replay step, play time step, and evaluation step.3. The increasing of curiosity categorized ‘very good’ because the result shows 80%-90%. Keywords: Curiosity, Game, Mystery box

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...