Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 9 (2013): September 2013

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA MENGGUNAKAN CERITA BERGAMBAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELASV SEKOLAH DASAR

F34210200, Akelanus (Unknown)
Kresnadi, Hery (Unknown)
Yusmin, Edy (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Sep 2013

Abstract

ABSTRAK Masalah dalam penelitian ini adalah kelancaran membaca siswa dengan menggunakan cerita bergambar dalam pembelajaran bahasa Indonesia di kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Nek Cikam. Kemampuan siswa memahami isi bacaan dengan menggunakan cerita bergambar dalam pembelajaran bahasa indonesia di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Nek Cikam. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dengan jenis penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V yang berjumlah 9 orang. siklus I menunjukan hasil kelancaran membaca siswa dengan menggunakan cerita bergambar sebanyak 6 orang siswa yang tuntas dengan tingkat persentase 66,66 %, dan hasil kemampuan siswa menanggapi isi bacaan dengan menggunakan cerita bergambar sebanyak 5 orang siswa yang tuntas dengan tingkat persentase 55,55 %. Pada siklus II menunjukan hasil kelancaran membaca siswa dengan menggunakan cerita bergambar sebanyak 7 orang yang tuntas dengan persentase 77,77 %, dan kemampuan siswa menanggapi isi bacaan dengan menggunakan cerita bergambar sebanyak 6 orang yang tuntas dengan tingkat persentase 66,66 %. Kata Kunci : Cerita Bergambar, kemampuan membaca, pembelajaran bahasa Indonesia, SD. ABSTRACTION This Internal issue Research fluency read student by using pictorial story in study of Indonesian class of V Elementary School Country 15 Nek Cikam. Ability of student comprehend reading content by using pictorial story in study of Ianguage of indonesia Class of V Elementary School Country 15 Nek Cikam. Method Research which [is] used in this research [is] descriptive with research type Research Of Action Class. Subyek in this research [ class student of V amounting to 9 people. cycle of I menunjukan result of fluency read student by using pictorial story counted 6 complete student people with percentage storey;level 66,66 %, and result of ability of student answer to reading content by using pictorial story counted 5 complete student people with percentage storey;level 55,55 %. At cycle of II menunjukan result of fluency read student by using pictorial story counted 7 one who complete with percentage 77,77 %, and ability of student answer to reading content by using pictorial story counted 6 one who complete with percentage storey;level 66,66 Keyword : Pictorial Story, ability read, study of Indonesian, SD

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...