Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA NYARING DENGAN METODE DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR

F34211315, Kiswani (Unknown)
Sabri, Tahmid (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Jun 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan membaca nyaring. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif untuk mendapatkan hal “Peningkatan keterampilan membaca nyaring dengan metode demonstrasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia kelas II Sekolah Dasar Negeri 20 Sungai Kunyit”. Penelitian ini melalui tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan tahapan refleksi. Hasil temuannya adalah terjadinya peningkatan dari siklus I, siklus II, dan siklus III. Siklus I rata – rata persentasinya adalah 55,36 %, siklus II rata – rata persentasinya adalah 70,44 %, dan Siklus III rata – rata persentasinya adalah 90,48%, dengan demikian hasil penelitian di SDN 20 Sungai Kunyit tentang “Peningkatan keterampilan membaca nyaring dengan metode demonstrasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia kelas II Sekolah Dasar Negeri 20 Sungai Kunyit”. Ternyata berdasarkan hasil analisis tersebut mengalami peningkatan yaitu siklus I 55,36 %, < siklus II 70,44 %, < siklus III 90,48%. Peningkatan ini baik dalam hal peningkatan keterampilan lafa, intonasi, dan jeda, dari penelitian ini diharapkan membawa daya guna Bahasa Indonesia.     Kata Kunci: Peningkatan keterampilan siswa membaca nyaring dengan metode demonstrasi  dalam pembelajaran Bahasa Indonesia   Abstract: This study aims to improve the skills of reading aloud. The method used is descriptive method to get things " Improved reading skills with a loud demonstration method in teaching Indonesian Elementary School second grade 20 Turmeric River " . This research through the stages of planning , implementation , observation , and reflection phases . Findings is an increase from the first cycle , second cycle and third cycle . Cycle I mean - average percentage is 55.36 % , the second cycle average - average percentage is 70.44 % , and average Cycle III - average percentage is 90.48 % , thus the research on SDN 20 River Turmeric on " Improving the skills read aloud demonstration method in teaching Indonesian Elementary School second grade 20 Turmeric River " . Apparently based on the results of that analysis is the first cycle increased 55.36 % , < cycle II 70.44 % , < 90.48 % III cycle . This improvement both in terms of improving skills Lafa , intonation , and pause , from this study are expected to bring power to Indonesian.   Keywords : Improved skills of students reading aloud methods demonstrations in learning Indonesian

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...