Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 4 (2016): April 2016

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN TIPE TIME TOKEN KELAS V SD

Nurhafizah, . (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)
., Zainuddin (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Apr 2016

Abstract

Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah Apakah dengan menggunakan model kooperatif tipe Time Token dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dapat meningkatkan aktivitas siswa kelas V SDN 22 Mempawah Hilir?. Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan model kooperatif tipe Time Token kelas V SDN 22 Mempawah Hilir. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, bentuk penelitian yaitu penelitian tindakan kelas, dan sifat penelitian adalah kolaboratif. Penelitian ini dilakukan sebanyak 3 siklus. Hasil penelitian yang diperoleh aktivitas siswa dari siklus 1 yaitu 60,22%, siklus 2 yaitu 76,13%, dan siklus 3 yaitu 92,04%. Dengan dilaksanakannya model kooperatif tipe Time Token dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam terlihat aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan. Kata kunci : Aktivitas Belajar, IPS, Time Token Abstract: The research problem is what is the using Time Token can be increasing of students’ activity in learning natural science material in the fifth grade of SDN 22 Mempawah Hilir?. The research purpose is to describe the using Time Token can be increasing of students’ activity in learning natural science in the fifth grade of SDN 22 Mempawah Hilir. Method of this research is descriptive, by using classroom action research, collaborative. This research is alone three circles. Research result is students’ activity of the first is 60,22%, the second circle is 76,13% and the three circles is 92,04%. By conducting cooperative learning Time Token type, it seems that students’ activity  increased. Keywords: Learning Activities, IPS, Time Token

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...