Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SEKOLAH DASAR

Monika, Marisa (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)
Tirtowati, Nursyamsiar (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Jun 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis puisi dengan pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar di kelas V SDN 09 Pontianak Tenggara Provinsi Kalimantan Barat. metode  penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Bentuk penelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) serta bersifat kolaboratif. Tempat penelitian berlangsung di SDN 09 Pontianak Tenggara, subyek penelitian adalah siswa  kelas V yang berjumlah 27 orang dan guru mata pelajaran bahasa Indonesia. Hasil analisis data pada tahap baseline menunjukan bahwa ketuntasan belajar siswa hanya mencapai 68,96%, sehingga diberikan tindakan dengan pemanfaatan lingkungan sebagai sebagai sumber belajar untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa.   Kata kunci: Menulis puisi, lingkungan, sumber belajar. Abstract: This research aims  to describe that improving the student’s poetry writing by using environment as the learning resource at V grade student’s in SDN 09 Pontianak Tenggara West Borneo province. The research methodology that used is a descriptive and the research design that used is a Classroom Action Research and also the character that used is collaborative. The research setting was in SDN 09 Pontianak Tenggara, the subject of this research was student at V grade and the total of the student in the class was 27 student’s and the Bahasa Indonesia teacher. The result of the data analysis in the baseline phase showed the student’s successful score only 68,96%, in order there is researcher that measure used is  environment by learning resourch. Keywords: Writing of poetry, environment, learning resource.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...