Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 10 (2013): Oktober 2013

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MENGGUNAKAN METODE SAS DI KELAS I SDN 44 PULAU NYAMUK

Kartika, Ema (Unknown)
Kresnadi, Hery (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Oct 2013

Abstract

Abstrak: Permasalahan dalam penelitian ini yaitu apakah Penggunaan Metode Struktural Analisis Sintesis dapat Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas I SDN 44 Pulau Nyamuk Kabupaten Kubu Raya?. Tujuannya adalah agar siswa memiliki kemampuan memahami dan menyuarakan tulisan dengan intonasi yang wajar sebagai dasar untuk membaca lanjut. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan rancangan yang meliputi perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Metode yang digunakan metode deskriptif dengan sifat kolaboratif. Teknik pengumpul data yang digunakan yaitu teknik observasi langsung dengan alat pengumpul data lembar observasi guru dan siswa. Kesimpulan hasil penelitian yang dilakukan selama 2 siklus yaitu penggunaan metode SAS dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran membaca permulaan dengan skor yang dicapai pada siklus I sebesar 65 dan pada siklus II sebesar 83. Kata Kunci: Pembelajaran Membaca Permulaan, Metode SAS, Hasil Belajar Abstract: The problem in this study is whether the Synthesis Method of Structural Analysis to Improve Student Reading Ability Class I SDN 44 Kubu Raya District Mosquito Island? ". The goal is for students to have the ability to understand and express the posts with reasonable intonation as a basis for further reading. This study is a class action by using a design that includes planning, action, observation and reflection. The method used by the collaborative nature of the descriptive method. Data collection techniques used are direct observation techniques with a data collector and student teacher observation sheet. Conclusion The results of research conducted during the 2 cycles that use SAS method can improve student learning outcomes in learning to read beginning with the scores achieved by 65 in the first cycle and the second cycle was 83. Keywords: Teaching Beginning Reading, SAS Methods, Results Learning

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...