Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENGARUH PEMBERIAN CORRECTIVE FEEDBACK PADAPEKERJAAN RUMAH TERHADAP PERUBAHAN MISKONSEPSI SISWA

Kurniawati,, Rizky (Unknown)
Djudin, Tomo (Unknown)
Arsyid, Syaiful B. (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jul 2014

Abstract

Abstract:The purpose ofthis study istodetermine the effect ofcorrectivefeedbackonhomeworktochangemisconceptionsabout wavein grade VIIISMP Negeri1Sungai Raya. The researchmethodusedaform ofquasi-experimental pre-test post-testcontrol group design. Thenumber ofsamplewere73student, consistedof24students experiment class I (direct correctivefeedback), 27students of experiment class II(indirect correctivefeedback) and22students of control class (without feedback). The results ofthe dataanalysisshowedthat(1) reduction inthe percentage ofmisconceptionson classis equal to(29.7%); (3.2%) and(14.3%). (2) Calculation ofMc Nemar teststhreetreatmentsshowedsignificantchange onstudentmisconceptionsin matterwaves. The number of misconceptionschange on each classwas (29.8%); (6.9%) and(15.6%). (3) Results ofKruskal-Wallis andWhitneyUmannon misconceptions changeshowedthatthere were differencesin all threetreatments.Based on this study, corrective feedback can be combined with relearning using modelling in front of the class. Keywords: Corrective Feedback, Change of Misconception, Homework Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pemberian corrective feedback pada pekerjaan rumah materi gelombang terhadap perubahan miskonsepsi siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Sungai Raya. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu berbentuk pre-test post-test control group design. Sampel penelitian ini sebanyak 73 siswa yang terdiri dari 24 siswa kelas eksperimen I (direct corrective feedback), 27 siswa kelas eksperimen II (indirect corrective feedback) dan 22 siswa kelas kontrol (tanpa feedback). Hasil analisis data menunjukkan bahwa (1)Persentase penurunan miskonsepsi pada masing-masing kelas yaitu sebesar (29,7%); (3,2%) dan (14,3%). (2)Perhitungan uji statistik Mc Nemar menunjukkan pada ketiga perlakuan terjadi perubahan miskonsepsi siswa yang signifikan pada materi gelombang. Besar perubahan miskonsepsi pada masing-masing kelas yaitu sebesar (29,8%); (6,9%) dan (15,6%). (3)Hasil Uji Kruskal-Wallis dan Umann Whitney menunjukkan terdapat perbedaan perubahan miskonsepsi pada ketiga perlakuan.Berdasarkan penelitian, sebaiknya penggunaan corrective feedbackdipadukan dengan pembelajaran ulang dan permodelan di depan kelas. Kata Kunci: Corrective Feedback, Perubahan Miskonsepsi, Pekerjaan Rumah

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...