Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN INQUIRY PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS III SDN

Pardede, James (Unknown)
R, Marmawi (Unknown)
., Kaswari (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2014

Abstract

Abstract : The problems to be studied in this research are : (a) How do teachers use inquiry approach in an effort to increase students' learning motivation class III SDN 08 Wood Flower District Melawi?, (B) What is the use of inquiry approaches to improve student motivation to perform experiments in science education?, (c) What is the use of inquiry approaches to improve student motivation to raise questions about the contents of the motions of objects?. The purpose of this study was : (a) To determine whether to use inquiry approach by teachers to improve students' learning motivation class III SDN 08 Wood Flower District Melawi, (b) is expected to be able to use inquiry approach to motivate students to do experiments in science education (c) It is hoped that with the use of inquiry approaches to increase motivation of students to ask questions about the contents of the motions of objects in science education. This research using the Inquiry method research design will be done by two rotations .   Abstrak : Permasalahan yang ingin dikaji dalam penelitian ini  adalah : (a) Bagaimana penggunaan pendekatan inquiry oleh guru dalam upaya meningkatkan motivasi belajar siswa kelas III SDN 08 Kayu Bunga Kabupaten Melawi?, (b) Apakah dengan penggunaan pendekatan inquiry dapat meningkatkan motivasi siswa untuk melakukan eksperimen dalam pembelajaran IPA?, (c) Apakah dengan penggunaan pendekatan inquiry dapat meningkatkan motivasi siswa untuk mengajukan pertanyaan tentang materi gerak benda?. Tujuan dari penelitian ini adalah : (a) Untuk mengetahui apakah dengan penggunaan pendekatan inquiry oleh guru dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas III SDN 08 Kayu Bunga Kabupaten Melawi, (b) Diharapkan dengan penggunaan pendekatan inquiry dapat meningkatkan motivasi siswa untuk melakukan eksperimen dalam pembelajaran IPA, (c) Diharapkan dengan penggunaan pendekatan inquiry dapat meningkatkan motivasi siswa untuk mengajukan pertanyaan tentang materi gerak benda dalam pembelajaran IPA. Penelitian ini menggunakan metode Inquiry dengan rancangan penelitian ini akan dilakukan sebanyak dua putaran.   Kata Kunci : Motivasi, Pendekatan Inquiry, IPA.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...