Al asma : Journal of Islamic Education
Vol 3 No 2 (2021): NOVEMBER

EFEKTIVITAS MODEL PROJECT BASED LEARNING (PBL) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS

Lenny Sasmita (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Thamrin Tayeb (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Lisnasari Andi Mattoliang (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Andi Ika Prasasti Abrar (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Mardhiah Mardhiah (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2021

Abstract

AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas penerapan model pembelajaran project based learning dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik. Pendekatan penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen semu yang didesain menggunakan teknik Non-Equivalent Control Group Design. Sampel penelitian adalah peserta didik kelas VIII MTs Negeri Model Makassar. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) kelas eksperimen sebelum menerapkan model pembelajaran project based learning memperoleh nilai rata-rata hasil tes kemampuan pemecahan masalah sebesar 79,28. Setelah menerapkan model pembelajaran project based learning diperoleh nilai rata-rata hasil tes kemampuan pemecahan masalah sebesar 91,24 sehingga terjadi peningkatan rata-rata sebesar 15,086%; 2) secara signifikan, terjadi peningkatan kemampuan pemecahan masalah untuk kelas yang menggunakan model pembelajaran project based learning di MTs Negeri Model Makassar.  AbstractThis research was conducted to determine the effectiveness of the application of the project based learning model in improving students' mathematical problem solving abilities. This research approach is a quantitative approach with a quasi-experimental type of research designed using the Non-Equivalent Control Group Design technique. The research sample was class VIII MTs Negeri Model Makassar.. The data analysis technique used descriptive and inferential analysis, namely t test. The results showed that 1) the experimental class before applying the project-based learning model obtained an average value of the problem-solving ability test results of 79.28. After applying the project based learning learning model, the average value of the problem solving ability test results was 91.24, resulting in an average increase of 15.086%; 2) there is a significant increase in problem-solving abilities for classes that use the project-based learning model at MTs Negeri Model Makassar.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

alasma

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Al asma : Journal of Islamic Education is a journal intended to accommodate all matters relating to the development of Islamic education knowledge. This journal specializes in education in the Islamic world and all things related to it. Hopefully through this journal the development of Islamic ...