Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 11 No. 2 (2021): Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra

Metakognisi, Menulis Argumentasi, dan Pola Penalaran Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Herman Budiyono (Unknown)
Maryono Maryono (FKIP Universitas Jambi)



Article Info

Publish Date
09 Oct 2022

Abstract

Abstrak Tujuan penelitian ini (1) menguji hubungan pengetahuan metakognisi menulis dengan kemampuan menulis argumentasi dan (2) mendeskripsikan pola-pola penalaran dalam tulisan argumentasi. Penelitian ini menggunakan rancangan deskriptif kuantitatif korelasional. Populasi penelitian ini semua mahasiswa peserta perkuliahan “MK-Menulis” PBSI FKIP Unja Tahun Akademik 2020, sejumlah 138 mahasiswa. Sampel penelitian 35% dari populasi, yaitu sejumlah 50 mahasiswa. Instrumen penelitian ini berupa angket pengetahuan metakognisi menulis dan tes menulis argumentasi. Analisis data untuk tujuan pertama menggunakan rumus korelasional dengan bantuan aplikasi SPSS-22. Analisis data untuk tujuan kedua, menggunakan analisis data kualitatif, langkahnya: “penyesuaian, pencocokan, pengklasifikasian, dan pengelompokan disuaikan dengan karakteristik pola-pola penalaran”. Hasil penelitian (1) ada hubungan yang signifikan pengetahuan metakognisi dengan kemampuan menulis argumentasi dan (2) pola penalaran dalam tulisan argumentasi tersebut sebagai berikut: perbandingan-pertentangan (18%), pemberian contoh (30%), sebab-akibat (22%), dan khusus-umum atau umum-khusus (30%). Kata kunci: metakognisi, menulis argumentasi, pola penalaran. Abstract The purpose of this study (1) is to examine the relationship between knowledge of metacognition in writing and the ability to write arguments and (2) to describe patterns of reasoning in argumentative writing. This study used a correlational quantitative descriptive design. The population of this study were all students participating in the "MK-Writing" lecture at PBSI FKIP Unja for the 2020 Academic Year, a total of 138 students. The research sample was 35% of the population, namely 50 students. The instrument of this research is a writing metacognition knowledge questionnaire and an argumentative writing test. Data analysis for the first purpose used the correlational formula with the help of the SPSS-22 application. Data analysis for the second purpose, using qualitative data analysis, the steps: "adjustment, matching, classifying, and grouping according to the characteristics of reasoning patterns". The results of the study (1) there is a significant relationship between metacognitive knowledge and the ability to write arguments and (2) the pattern of reasoning in argumentative writing is as follows: comparison-contradictory (18%), giving examples (30%), cause-effect (22%) , and specific-general or general-specific (30%). Keywords: metacognition, writing arguments, reasoning patterns.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

pena

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra is a review journal that can be used as a place for publication of innovative research-research in the field of teaching and learning of language and literature. More specifically some fields that are relevant to the aims and scope of the Pena: Jurnal ...