Jurnal Psikoedukasi dan Konseling
Vol 3, No 1 (2019): Jurnal Psikoedukasi dan Konseling

Kemanjuran Teknik Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK

Indra Ratna Dewi (Universitas Sebelas Maret)
Siti Sutarmi Fadhilah (Universitas Sebelas Maret)
Agus Tri Susilo (Universitas Sebelas Maret)



Article Info

Publish Date
15 Jun 2022

Abstract

Abstract: This study aims to test the effectiveness of the Motivational Interviewing technique to increase the learning motivation of SMK students. This study uses a Non-equivalent Control Group Design. The research subjects of each experimental and control group were seven students selected using the purposive sampling technique. Research data were collected using a learning motivation scale. The results of the Mann-Whitney test analysis showed a p-value score of 0.002 (0.002 <0.05). It can be concluded that there is a significant difference in the posttest score of learning motivation between the experimental group and the control group. This difference occurred because of the treatment for the experimental group in the form of motivational interviewing techniques..Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan teknik Motivational Interviewing untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMK. Penelitian ini menggunakan Non equivalent Control Group Design. Subjek penelitian masing-masing kelompok eksperimen dan kelompok kontrol berjumlah tujuh siswa yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Data penelitian dikumpulkan menggunakan skala motivasi belajar. Hasil analisis Uji Mann-Whitney menunjukkan skor p-value 0,002 (0,002<0,05). Dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari skor hasil posttest motivasi belajar antara kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol. Perbedaan tersebut terjadi karena adanya treatment untuk kelompok eksperimen berupa teknik motivational interviewing.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Psikoedukasi dan Konseling with register number ISSN 2580-4545 (Online) is a scientific journal published by Sebelas Maret University and Indonesian Association of Guidance and Counseling. Jurnal Psikoedukasi dan Konseling publishes original research articles or review articles in educational ...