Farmer groups are small-scale institutions located at the village level and become a forum for the community to learn. There are three main functions of farmer groups, namely learning classes, vehicles for cooperation, and production units. In the farmer learning process, the right method is needed, namely the Participatory Rural Appraisal method. There are two approaches that are often used in PRA, namely the Top Down and Bottom Up Planning systems. This study aims to determine the role of extension workers in community learning and to determine the application of the Participatory Rural Appraisal method in farmer group learning. This research was conducted in the Muntea 3 farmer group, Bantaeng Regency in 2021. Through a qualitative descriptive study in the form of a case study. This research resulted in the application of the PRA method to farmer groups such as mapping village potentials, tracing or identifying villages (transect technique) and preparing seasonal calendars. In addition, researchers develop the role of extension workers as educators, disseminators of information, facilitators, consultants, monitors, and evaluators.Kelompok tani merupakan lembaga skala kecil yang berada di tingkat desa dan menjadi wadah bagi masyarakat untuk belajar. Fungsi utama kelompok tani ada tiga yaitu kelas belajar, wahana kerjasama, dan unit produksi. Dalam proses pembelajaran petani dibutuhkan sebuah metode yang tepat yakni metode Participatory Rural Apraisal, pendekatan yang sering digunakan dalam PRA ada dua yaitu sistem Top Down dan Bottom Up Planning. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran penyuluh dalam pembelajaran masyarakat serta mengetahui penerapan metode Participatory Rural Apraisal dalam pembelajaran kelompok tani. Penelitian ini dilakukan di kelompok tani Muntea 3 Kabupaten Bantaeng tahun 2021. Melalui studi deskriptif kualitatif dalam bentuk studi kasus. Penelitian ini menghasilkan penerapan metode PRA pada kelompok tani seperti pemetaan potensi desa, penelusuran atau identifikasi desa (Teknik transek) dan penyusunan kalender musim. Selain itu peneliti menyusun peran penyuluh sebagai edukator, penyebar informasi, fasilitator, konsultan, pemantau, dan evaluator.
Copyrights © 2022