Jambura Physics Journal
Vol 4, No 2 (2022): October 2022

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY BERBASIS EKSPERIMEN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI DI SMAN 1 BOLIYOHUTO PADA KONSEP FLUIDA STATIS

Hersiq Basri (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Gorontalo)
Mursalin Mursalin (Universitas Negeri Gorontalo)
Mohamad Jahja (Universitas Negeri Gorontalo)
Citron S Payu (Universitas Negeri Gorontalo)
Dewa Gede Eka Setiawan (Universitas Negeri Gorontalo)
Raghel Yunginger (Universitas Negeri Gorontalo)



Article Info

Publish Date
20 Oct 2022

Abstract

This study aims to know whether or not there is a difference in the student's cognitive learning outcomes by using a discovery-bassed learning model and problem based learning model on Physics subjects in Static Fluids material. This study applies a quasi-experimental method with a pretest-posttest control group design using two classes. The study site is at SMAN 1 Boliyohuto in the odd semester of 2021. The population in class XI MIA 1, XI MIA 2, XI MIA 3, and XI MIA 4, with the sample is class XI MIA 3 and Class XI MIA 4, totaling 15 students, respectively. This study uses t-test in hypothesis analysis, where the test is based on the minimum completeness criteria for 75. Based on the result of hypothesis testing, the t-count value is 0.604102, and the t-table value is 2.144787 (tcount  ttable), so H0 is rejected, and H1 is accepted. The H0 states that there is a difference in students learning outcomes by applying the experimental discovery-based learning model and the problem-based learning model.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan hasil belajar kognitif peserta didik dengan menggunakan model pembelajaran discovery dan model pembelajaran berbasis masalah pada pelajaran fisika materi fluida statis. Metode penelitian yang digunakan adalah metode quasi eksperimen dan menggunakan desain penelitian pretest-posttest control grup desain dengan menggunakan dua kelas. Tempat pelaksanaan penelitian di SMAN 1 Boliyohuto semester ganjil tahun 2021. Populasi kelas XI MIA 1, XI MIA 2, XI MIA 3, Dan XI MIA 4 dengan sampel kelas XI MIA 3 dan Kelas XI MIA 4 yang masing –masing berjumlah 15 peserta didik. Analisis hipotesis dalam penelitian menggunakan uji t, dimana pengujian didasarkan pada Kriteria Ketuntasan minimal disekolah yaitu 75. Berdsarkan hasil pengujian hipotesis diketahui harga t hitung 0.604102 dan harga t tabel yaitu  2.144787 (thitung ttabel), maka H0 ditolak dan H1 diterima, dimana H0 menyatakan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran discovery berbasis eksperimen dengan model problem based learning.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jpj

Publisher

Subject

Education Energy Materials Science & Nanotechnology Physics

Description

The Jambura Physics Journal (JPJ) is the official journal of Physics Department, Faculty Mathematics and Natural Science, Universitas Negeri Gorontalo. JPJ is a peer-reviewed article publish articles twice a year in April and October. The research article submitted to this online journal will be ...