Abstract: Students with high levels of self-esteem tend to have a good adjustment in school. The purpose of this study was to determine how much influence self-esteem has on student achievement. The research method used is a literature study. The technique in this article uses descriptive analysis. The results of this article are that self-esteem affects student learning by fostering a sense of self-confidence in students which will affect their learning achievement. Self-esteem is a person's attitude based on the perception of how he values and evaluates himself as a whole. Students who have high self-esteem will generate self-confidence, a sense of confidence in their abilities, a sense that their presence is necessary. So that counselors are expected to build self-esteem to their students. Abstrak: Siswa dengan tingkat self-esteem yang tinggi cenderung memiliki penyesuaian yang baik disekolah. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh self-esteem pada prestasi belajar siswa. Metode penelitian yang digunakan menggunakan studi literatur. Teknik pada artikel ini menggunakan content analysis. Hasil dari penelitian ini adalah bahwa self-esteem berpengaruh terhadap belajar siswa dengan menumbuhkan rasa kepercayaan diri pada siswa yang akan berpengaruh pada prestasi belajarnya. Self-esteem merupakan sikap seseorang berdasarkan persepsi tentang bagaimana dia menghargai dan menilai dirinya sendiri secara keseluruhan. Siswa yang memiliki self-esteem tinggi akan membangkitkan rasa percaya diri rasa yakin pada kemampuan dirinya, rasa bahwa kehadiran dirinya itu diperlukan. Sehingga konselor diharapkan membangun self-esteem kepada para siswanya.
Copyrights © 2023