This study aims to analyze the basic teaching skills of PGSD students, FKIP, University of Mataram in class management and micro-teaching courses. The method used is descriptive quantitative. The research subjects were PGSD semester VI students of class 6E.3, a total of 10 people. The instruments used in the data collection process were assessment rubrics and observation sheets during the last practice of microteaching activities. The 8 aspects of basic teaching skills carried out for the microteaching assessment include questioning skills, explaining skills, using variations skills, reinforcement skills, opening and closing skills, small group and individual teaching skills, class management skills, and small group discussion guiding skills. Based on the results of the research, the average in each aspect of the basic teaching skills is good and ready to continue the practice of introducing the field of schooling (PLP). Aspects of basic teaching skills that need to be improved are closing skills. What is lacking is that some students sometimes do not remember to give further assignments and inform further material, as well as time management that is not precise and not optimal, because time is dominated by core activities.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Mataram pada mata kuliah pengelolaan kelas dan pengajaran mikro. Metode yang dipergunakan adalah deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian adalah mahasiswa prodi PGSD semester VI kelas 6E.3 yang keseluruhannya berjumlah 10 orang. Instrumen yang digunakan dalam proses pengumpulan data adalah rubrik penilaian dan lembar observasi pada saat praktik terakhir kegiatan microteaching. 8 aspek keterampilan dasar mengajar yang dilakukan untuk penilaian microteaching antara lain keterampilan bertanya, keterampilan menjelaskan, keterampilan menggunakan variasi, keterampilan memberikan penguatan, keterampilan membuka dan menutup pelajaran, keterampilan mengajar kelompok kecil dan perorangan, keterampilan mengelola kelas, dan keterampilan membimbing diskusi kelompok kecil. Berdasarkan hasil penelitian secara rata-rata pada setiap aspek keterampilan dasar mengajar sudah baik dan siap untuk melanjutkan praktik pengenalan lapangan persekolahan (PLP). Aspek keterampilan dasar mengajar yang perlu ditingkatkan adalah keterampilan menutup pelajaran. Hal yang dirasa kurang adalah beberapa mahasiswa terkadang tidak ingat untuk memberikan penugasan selanjutnya dan menginformasikan materi selanjutnya, serta pengelolaan waktu yang kurang tepat dan kurang maksimal, karena waktu lebih didominasi untuk kegiatan inti.
Copyrights © 2023