Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education
Vol. 4 No. 3 (2023)

URGENSI HADITS DAN ULUMUL HADITS SEBAGAI SUMBER PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM

Hasanah, Uswatun (Unknown)
Zulheldi (Unknown)
Samad, Duski (Unknown)
Astini G., Asya (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Dec 2023

Abstract

This study departs from the limitations of previous studies that rarely explore the interrelationship between hadith and ulumul hadith in the context of Islamic education content development. The purpose of this study is to further investigate the central role of hadith and ulumul hadith as the main source of content development for Islamic education. The research method used was a desk study or literature research to collect and analyze relevant literature. The results showed that the hadith provides a solid philosophical framework for understanding new concepts, enhancing Islamic education as a whole, and inculcating moral principles that encourage humans to achieve happiness in paradise. The implications of the findings support the importance of deepening the relationship between hadith, Ulumul hadith, and Islamic education content development in order to strengthen the philosophical foundation and morality in the learning process. Abstrak Penelitian ini berangkat dari keterbatasan penelitian sebelumnya yang jarang mengeksplorasi keterkaitan antara hadis dan Ulumul hadis dalam konteks pengembangan konten pendidikan Islam. Tujuan penelitian ini adalah untuk menyelidiki lebih lanjut peran sentral hadis dan ulumul hadis sebagai sumber utama perkembangan konten pendidikan Islam. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kepustakaan atau penelitian kepustakaan untuk mengumpulkan dan menganalisis literatur-literatur yang relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hadis memberikan kerangka filosofis yang kokoh untuk memahami konsep-konsep baru, meningkatkan pendidikan Islam secara menyeluruh, dan menanamkan prinsip-prinsip moral yang mendorong manusia untuk mencapai kebahagiaan di akhirat. Implikasi dari temuan ini mendukung pentingnya mendalaminya hubungan antara hadis, Ulumul hadis, dan pengembangan konten pendidikan Islam guna memperkuat dasar filosofis dan moralitas dalam proses pembelajaran.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

JIEM

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, (2723-5386: online media): is a peer-reviewed scientific periodical journal published by the Master of Islamic Education Study Program at the Postgraduate School of Ibn Khaldun University, Bogor. This journal dedicated to publishing ...