The purpose of this study was to describe language errors at the level of spelling, morphology, and sentences in explanatory texts written by class VIII students of MTs Plus Al Bukhori. This type of research is qualitative with a descriptive design. The data collection method used documentation, data validity used theoretical triangulation, and data analysis used the distribution method. The results showed that in the explanatory text there were 152 spelling errors, 5 morphological levels, and 11 syntactical levels. This research is oriented towards the background of language errors, so that it can be used as a reference material for not making similar mistakes and is able to provide linguistic insight. Keywords: explanatory text, morphology, spelling, syntax Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kesalahan berbahasa pada tataran ejaan, morfologi, dan kalimat dalam teks eksplanasi yang ditulis oleh siswa kelas VIII MTs Plus Al Bukhori. Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan desain deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, validitas data menggunakan triangulasi teori, dan analisis data menggunakan metode agih. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam teks eksplanasi terdapat 152 kesalahan ejaan, 5 tingkat morfologis, dan 11 tingkat sintaksis. Penelitian ini berorientasi pada latar belakang kesalahan berbahasa, sehingga dapat dijadikan bahan rujukan untuk tidak melakukan kesalahan sejenis dan mampu memberikan wawasan linguistik. Kata kunci: ejaan, morfologi, sintaksis, teks eksplanasi
Copyrights © 2022