Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.1, No.7, Juli 2016

IMPLIKASI PROGRAM SARJANA MENGAJAR PADA SMK DI JAWA TIMUR

Riana Nurmalasari (Mahasiswa Pendidikan Kejuruan Pascasarjana-Universitasa Negeri Malang)
Mardji Mardji (Dosen Pendidikan Kejuruan Pascasarjana-Universitasa Negeri Malang)
Andoko Andoko (Dosen Pendidikan Kejuruan Pascasarjana-Universitasa Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2016

Abstract

The goals of this research is to describe more fully about the implications sarjana mengajar program in terms of success for fulfillment of vocational high school teachers, learning management, and improving the quality of learning. This research is qualitative descriptive study with multi-site research. The techniques of data analysis is descriptive qualitative analysis. Based on the data analysis results, there were three conclusions. First, sarjana mengajar program was on target for fulfillment of vocational high school teachers in the school target. Second, the role of sarjana mengajar participants for developing learning management in school target was already quite good, but still need improvement in some aspects of that learning objectives can actually be achieved. Third, sarjana mengajar program had a role to improving the quality of learning in schools target, but still needed more in-depth scrutiny to continue improving the quality of learning. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji secara lebih dalam terkait implikasi program sarjana mengajar ditinjau dari segi keberhasilan dalam pemenuhan guru SMK, manajemen pembelajaran, dan peningkatan mutu pembelajaran. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif kualitatif. Rancangan penelitiannya yaitu studi kasus multisitus. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif kualitatif. Berdasarkan analisis data, diperoleh 3 kesimpulan. Pertama, program sarjana mengajar tepat sasaran dalam pemenuhan guru SMK di sekolah tujuan program. Kedua, peran peserta sarjana mengajar dalam mengembangkan manajemen pembelajaran di sekolah tujuan program sudah cukup baik, namun masih perlu adanya perbaikan pada beberapa aspek agar tujuan pembelajaran benar-benar dapat dicapai. Ketiga, program sarjana mengajar turut berperan dalam peningkatan mutu pembelajaran pada sekolah tujuan program, namun masih diperlukan pengawasan yang lebih mendalam untuk terus meningkatkan mutu pembelajaran.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...