Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan
Vol 7, No 4 (2024): Volume 7 No 4 Desember 2024

Pengaruh Kualitas Pemasaran dan Layanan Pendidikan Terhadap Kepuasan Peserta Didik Kelas XII SMA Negeri di Kecamatan Tapos Kota Depok

Alif, Khairunnisa Putri (Unknown)
Matin, Matin (Unknown)
Santosa, Heru (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Feb 2025

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of marketing quality and educational services on student satisfaction in class XII of public high school in Tapos District, Depok City. This study uses a survey method with a quantitative approach using the path analysis technique. This research data was obtained by questionnaire. The survey involved 208 students as samples using simple random sampling technique. The results showed: 1) There is a positive direct effect of marketing quality on learner satisfaction with a path coefficient value of 0.262 and a calculated t coefficient value of 4.225, 2) There is a positive direct effect of education services on student satisfaction with a coefficient value of 0.144 and a calculated t coefficient value of 2.645, 3) There is a positive direct effect of marketing quality on educational services with a path coefficient value of 0.143 and a calculated t coefficient value of 2.079. Therefore, the three calculated t coefficient values are greater than the t table value, thus H0 is rejected Ha is accepted, namely that marketing quality has a direct positive effect on student satisfaction, education services have a direct positive effect on student satisfaction, and marketing quality has a direct positive effect on education services. Keywords: marketing quality, educational services, student satisfaction Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari kualitas pemasaran dan layanan pendidikan terhadap kepuasan peserta didik kelas XII SMA Negeri Di Kecamatan Tapos Kota Depok. Penelitian ini menggunakan metode survey dengan pendekatan kuantitatif menggunakan Teknik analisis jalur. Data penelitian ini diperoleh dengan kuesioner. Survei melibatkan 208 peserta didik sebagai sampel dengan menggunakan teknik simple random sampling. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Terdapat pengaruh langsung positif kualitas pemasaran terhadap kepuasan peserta didik dengan nilai koefisien jalur sebesar 0,262 dan nilai koefisien t hitung sebesar 4,225, 2) Terdapat pengaruh langsung positif layanan Pendidikan terhadap kepuasan peserta didik dengan nilai koefisien 0,144 dan nilai koefisien t hitung sebesar 2,645, 3) Terdapat pengaruh langsung positif kualitas pemasaran terhadap layanan pendidikan dengan nilai koefisien jalur sebesar 0,143 dan nilai koefisien t hitung sebesar 2,079. Oleh karena itu, ketiga nilai koefisien t hitung lebih besar dari nilai t tabel, maka dengan demikian H0 ditolak Ha diterima yaitu bahwa kualitas pemasaran berpengaruh langsung positif terhadap kepuasan peserta didik, layanan pendidikan berpengaruh langsung positif terhadap kepuasan peserta didik, dan kualitas pemasaran berpengaruh langsung positif terhadap layanan pendidikan. Kata kunci: kualitas pemasaran, layanan pendidikan, kepuasan peserta didik

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jamp

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

JAMP : Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan [e-ISSN 2615-8574] was first published in 2018 by the Department of Educational Administration Faculty of Education State University of Malang. Published four times a year, March, June, September, and December. We accept research articles within ...