Daktilitas
Vol. 4 No. 2 (2024): DESEMBER 2024

ANALISIS PENGARUH DESAIN GEOMETRIK JALAN TERHADAP TINGKAT KECELAKAAN LALU LINTAS DI LOKASI RAWAN KECELAKAAN

MOCHAMAD VALDIANSYAH (Unknown)
FERNINDA ISMA DEA PRASTICA (Unknown)
DANANG WIJANARKO (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2025

Abstract

AbstractThis study aims to analyze the relationship between road geometric parameters and traffic accident rates with a primary focus on the influence of curve radius, road curvature, and side space on the potential foraccidents. This study uses accident data collected from various road sections to see the pattern of relationshipsbetween geometric conditions and accident frequency. The findings show that curves with small radii, sharpcurvatures, and limited side space significantly increase the likelihood of accidents. This study also comparesthe results obtained with previous studies, such as those conducted by Kriswardhana et al. (2020) andMahmudah et al. (2023), which found a similar relationship between suboptimal geometric design and highaccident rates. Based on the results of the analysis, it is recommended that road design improvements be madeincluding enlarging the curve radius, reducing the slope, and widening the side space to improve traffic safety.This study is expected to contribute to road development planning and policies, as well as being a reference fordevelopers and authorities in creating safer and more sustainable road infrastructure. Thus, this studyemphasizes the importance of the suitability of road geometric design to reduce the risk of accidents andimprove the safety of road users. Keywords: road geometric; traffic accident; road design; bend radius; road safety Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan antara parameter geometrik jalan dan tingkatkecelakaan lalu lintas dengan fokus utama pada pengaruh radius tikungan, kelengkungan jalan, dan ruangsamping terhadap potensi terjadinya kecelakaan. Studi ini menggunakan data kecelakaan yang dikumpulkandari berbagai ruas jalan untuk melihat pola hubungan antara kondisi geometrik dan frekuensi kecelakaan.Temuan menunjukkan bahwa tikungan dengan radius kecil, kelengkungan tajam, dan ruang samping yangterbatas secara signifikan meningkatkan kemungkinan terjadinya kecelakaan. Penelitian ini jugamembandingkan hasil yang diperoleh dengan studi-studi terdahulu, seperti yang dilakukan oleh Kriswardhanaet al. (2020) dan Mahmudah et al. (2023), yang menemukan hubungan serupa antara desain geometrik yangtidak optimal dan tingginya angka kecelakaan. Berdasarkan hasil analisis, disarankan agar dilakukan perbaikandesain jalan yang meliputi pembesaran radius tikungan, pengurangan kelandaian, dan pelebaran ruang sampinguntuk meningkatkan keselamatan lalu lintas. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi dalamperencanaan dan kebijakan pembangunan jalan, serta menjadi referensi bagi pengembang dan pihak berwenangdalam menciptakan infrastruktur jalan yang lebih aman dan berkelanjutan. Dengan demikian, penelitian inimenegaskan pentingnya kesesuaian desain geometrik jalan untuk mengurangi risiko kecelakaan danmeningkatkan keselamatan pengguna jalan. Kata kunci: geometrik jalan; kecelakaan lalu lintas; desain jalan; radius tikungan; keselamatan jalan

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

daktilitas

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Engineering Environmental Science Transportation

Description

"DAKTILITAS" as an information media and study forum in the field of Civil Engineering, contains scientific writings of research results. The editors invite experts, practitioners, and anyone who is interested in contributing articles that have not been published in other print ...