Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 13 No 5 (2024)

Kurikulum pendidikan Islam untuk membentuk masyarakat khairu ummah

Raharjo, Sudi (Unknown)
Hafidhuddin, Didin (Unknown)
Husaini, Adian (Unknown)
Tamam, Abas Masur (Unknown)
Syafri, Ulul Amri (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2024

Abstract

Khairu Ummah is a description of the best model of society that is worthy of being emulated according to the Qur'an. The purpose of this study is to examine the concept of Khairu Ummah in the Islamic education curriculum. The analysis method used is qualitative content analysis. The results of this study are: the formation of a Khairu Ummah society, namely a superior society that is able to uphold amar ma'ruf nahi munkar and believe in Allah SWT. It begins with preparing an Islamic education curriculum for the community. It begins with determining the objectives of the Islamic curriculum to realize Khairu Ummah. The next step is to implement what has become a work program, including 1) Implementing an integrated learning program in the community, 2) The learning process involves more kiyai, ulama, ustad and community leaders because the process is more about exemplary behavior, 3) Evaluation or assessment from other parties. From the continuous process and evaluation, it is hoped that an example of a superior and competent Khairu Ummah society can be realized. AbstrakKhairu Ummah merupakan deskripsi model masyarakat terbaik yang patut dicontoh sesuai dengan al-Qur’an. Tujuan penelitian ini adalah mengkaji konsep Khairu Ummah pada kurikulum pendidikan Islam. Metode analisis digunakan adalah kualitatif content analysis. Hasil penelitian ini adalah: terbentuknya Masyarakat Khairu Ummah yaitu masyarakat unggul yang mampu menegakkan amar ma’ruf nahi munkar dan beriman kepada Allah SWT Adapun hal itu dimulai dengan menyiapkan kurikulum pendidikan Islam untuk masyarakat. Diawali dengan menentukan tujuan kurikulum pendidikan Islam untuk mewujudkan Khairu Ummah. Berikutnya adalah melaksanakan apa yang sudah menjadi program kerjanya, antara lain 1) Melaksanakan program pembelajaran pada masyarakat secara integratif, 2) Proses pembelajaran lebih banyak melibatkan kyai,ulama, ustad dan tokoh masyarakat karena prosesnya lebih banyak pada keteladanan, 3) Evaluasi atau penilaian dari pihak lain. Dari proses dan evaluasi yang berkesinambungan tersebut, diharapkan dapat terwujud contoh masyarakat Khairu Ummah yang unggul dan kompeten.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...