Teaching material is a fundamental component of the curriculum used in the Arabic learning process. Its effectiveness is measured by how well it meets learning objectives. Furthermore, the learning process involves the interconnected roles of teachers, students, and materials, which collectively determine the success of learning. An analysis of appropriate criteria for material compilation is crucial to ensure alignment with educational principles. This study focuses on evaluating the teaching material presented in the Arabic book “Hayya Nata'allam al-'Arabiyyah” class XII SMA/SMK. The research aims to assess the quality of this material using Abdullah al-Ghali and Abdul Hamid Abdullah’s perspectives, which emphasize cultural and social principles, psychological principles, and language and education principles. The methodology employed in this study is content analysis, enabling an in-depth evaluation based on these established standards. The findings reveal several deficiencies in the teaching material, necessitating revisions in each principle highlighted by the scholars. This study contributes to the development of teaching materials by guiding teachers to emphasize the necessary educational principles.Abstrak: Bahan ajar merupakan komponen utama dalam kurikulum yang digunakan dalam proses pembelajaran bahasa Arab. Efektivitasnya diukur berdasarkan sejauh mana bahan ajar tersebut mencapai tujuan pembelajaran. Selain itu, proses pembelajaran melibatkan peran guru, siswa, dan materi sebagai satu kesatuan yang saling terkait dalam menentukan keberhasilan pembelajaran. Analisis terhadap kriteria penyusunan bahan ajar yang sesuai menjadi penting untuk memastikan kesesuaian dengan prinsip-prinsip pendidikan. Penelitian ini berfokus pada evaluasi bahan ajar yang disajikan melalui buku Bahasa Arab “Hayya Nata'allam al-'Arabiyyah” kelas XII SMA/SMK. Penelitian ini bertujuan untuk menilai kualitas bahan ajar menggunakan perspektif Abdullah al-Gali dan Abdul Hamid Abdullah yang menitikberatkan pada asas budaya dan sosial, asas psikologi, serta asas bahasa dan pendidikan. Metode yang digunakan adalah analisis konten untuk mengevaluasi bahan ajar secara mendalam berdasarkan standar penilaian yang ditetapkan. Hasil penelitian menunjukkan beberapa kekurangan dalam bahan ajar ini sehingga diperlukan revisi pada setiap aspek yang diungkapkan oleh para tokoh. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pengembangan bahan ajar dengan memberikan panduan kepada guru untuk menitikberatkan pada prinsip-prinsip pendidikan yang dibutuhkan.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2024