The background of problem in this study is there are still students who are not fluent in reading the Qur'an and tajweed law. The objectives of this study are (1) To find out how the PAI teacher's strategy in improving the ability to read the Qur'an. (2) To find out how the implementation of PAI teachers in improving the ability to read the Qur'an according to the Law of Tajweed. (3) To find out the supporting and inhibiting factors in improving the ability to read the Qur'an. The method used in this research is qualitative method with a descriptive approach. The results showed that. (1) teachers are highly required use a variety of strategies. Teachers use sorogan method to determine student abilities. (2) teacher carries out learning regularly, the teacher focuses students on learning the law of dead nun, the teacher gives awards students who always obey the rules as well the teacher will give punishment to students who violate. (3) supporting factors for teachers are existence of great teachers, supporting facilities and infrastructure the support and encouragement of parents, while the inhibiting factor is the narrow learning time. Abstrak Latar belakang masalah pada penelitian ini yaitu masih ada siswa yang belum lancar dalam membaca Alquran dan hukum tajwid. Tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui bagaimana strategi guru PAI dalam meningkatkan kemampuan membaca Alquran. (2) Untuk mengetahui bagaimana pelaksaan guru PAI dalam meningkatkan kemampuan membaca Alquran Sesuai Hukum Tajwid. (3) Untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat dalam meningkatkan kemampuan membaca Alquran. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa. (1) guru sangat dituntut untuk menggunakan berbagai macam strategi. Guru menggunakan metode sorogan untuk mengetahui kemampuan siswa. (2) guru melaksanakan pembelajaran secara rutin, Guru memfokuskan siswa mempelajari hukum nun mati, guru memberikan penghargaan untuk siswa yang selalu menaati aturan begitu juga guru akan memberikan hukuman untuk siswa yang melanggar. (3) faktor pendukung guru adanya pengajar yang hebat, sarana dan prasarana yang mendukung dan adanya dukungan dan dorongan dari orang tua, adapun faktor penghambat yaitu waktu belajar yang sempit.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025