Ideally, mathematics education is expected to equip students with creative thinking skills, which involve innovative problem-solving, and the ability to see a problem from various perspectives and provide multiple alternative solutions. One effort that can be made is to provide social justice value interventions in mathematics learning in elementary schools. The application of social justice values ??in learning can have a positive impact on the development of student's creativity in solving problems. Therefore, this study aims to determine the contribution of social justice value interventions in mathematics learning to improving students' creative thinking skills. This study is a quantitative descriptive study. Participants were students at Pontianak Elementary School in grade V with 45 participants. This study selected participants using a purposive sample with the consideration that participants were selected based on availability and representation in heterogeneous groups that reflect socio-economic diversity. Students' creative thinking skills were measured twice, namely before and after the social justice value intervention by focusing on four indicators: fluency, flexibility, originality, and elaboration. The results showed that the intervention of social justice values ??in mathematics learning improved students' creative thinking skills. In the fluency indicator, the average score increased from 76.00 to 89.33. Then flexibility indicator, the average score increased from 61.33 to 83.11. In the originality indicator, the average score increased from 65.78 to 85.78. The last indicator, elaboration, the average score increased from 67.56 to 85.78 ABSTRAKIdealnya, pendidikan matematika diharapkan dapat membekali siswa dengan kemampuan berpikir kreatif, yang melibatkan pemecahan masalah secara inovatif, serta kemampuan agar dapat melihat suatu persoalan dari berbagai sudut pandang dan memberikan berbagai alternatif solusi. Salah satu upaya yang dapat dilakukan adalah memberikan intervensi nilai berkeadilan sosial pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. penerapan nilai berkeadilan sosial dalam pembelajaran dapat memberikan dampak positif pada perkembangan kreativitas siswa dalam memecahkan masalah. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kontribusi intervensi nilai berkeadilan sosial dalam pembelajaran matematika terhadap peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Partisipan merupakan siswa di Sekolah Dasar Pontianak di kelas V dengan 45 partisipan. Penelitian ini memilih partisipan menggunakan purposive sample dengan pertimbangan bahwa partisipan dipilih berdasarkan ketersediaan dan representasi dalam kelompok heterogen yang mencerminkan keberagaman sosial-ekonomi. Kemampuan berpikir kreatif peserta didik diukur sebanyak dua kali yaitu pada sebelum intervensi dan sesudah intervensi nilai berkeadilan sosial dengan berfokus pada empat indikator yakni kelancaran, keluwesan, keaslian, dan pendetailan. Hasilnya didapatkan bahwa intervensi nilai berkeadilan sosial pada pembelajaran matematika mampu meningkatkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik. Pada indikator kelancaran, skor rata-ratanya meningkat dari 76,00 menjadi 89,33. Kemudian pada indikator keluwesan, skor rata-ratanya meningkat dari 61,33 menjadi 83,11. Pada indikator keaslian, skor rata-ratanya meningkat dari 65,78 menjadi 85,78. Dan indikator yang terakhir yaitu kerincian, skor rata-ratanya meningkat dari 67,56 menjadi 85,78
Copyrights © 2025