Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako
Vol. 3 No. 1 (2015)

PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI KELILING DAN LUAS DAERAH SEGITIGA DI KELAS VII MTs ALKHAIRAAT TONDO

Miftah Pranasty (Unknown)
Ibnu Hadjar (Unknown)
Bakri Mallo (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Sep 2015

Abstract

Abstrak: Tujuanpenelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penerapan pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) yang dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi keliling dan luas daerah segitiga di kelas VII MTs Alkhairaat Tondo. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan rancangan penelitian mengacu pada model yang dikembangkan oleh Kemmis dan Mc. Taggart. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII MTs Alkhairaat Tondo. Jenis data yang digunakan adalah data kualitatif dan data kuantitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu wawancara, tes, observasi dan catatan lapangan. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan hasil belajar siswa dari siklus I ke siklus II pada materi keliling dan luas daerah segitiga dengan menerapkan langkah-langkah berikut: 1) memahami masalah kontekstual, 2) menyelesaikan masalah kontekstual,3) membandingkan dan men­diskusikan jawaban, 4) menyimpulkan. Kata Kunci: Pembelajaran Matematika Realistik, Hasil Belajar, Keliling dan Luas Daerah Segitiga. Abstract: The purpose of this research is to describe the implementation of Realistic Mathematics Education (RME) approach to improve students’ learning outcomes on perimeter and area of a triangular region material at seventh grade of MTs Alkhairaat Tondo. The type of this research is a classroom action research refers to Kemmis and Mc. Taggart. The subject of the research was all the students of seventh grade. Types of data used is qualitative data and quantitative data with data collection techniques are interviews, test, observations and field notes. The studying was conducted in two cycles. The results showed an increase in student learning outcomes from the first cycle to the second cycle on perimeter and area of a triangular region material by implemented the following steps: 1) understanding contextual problem, 2) solving contextual problem, 3) comparing and discussing the answers, 4) concluding were done. Key words: Realistic Mathematics Education (RME), learning outcomes, perimeter and area of a triangular region.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpmt

Publisher

Subject

Mathematics Other

Description

Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako (JEPMT) is a mathematics education journal that has p-ISSN number 2338-378X and e-ISSN number 3089-803X. JEPMT contains writings raised from the results of research or critical studies in the field of mathematics education and / or its instructional. ...