JEMIL
Vol. 3 No. 2: August 2024

Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Self-efficacy terhadap Kompetensi Pedagogik Guru SMP di Kecamatan Banawa

Nini (Unknown)
P Omolu, Aminun (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Sep 2024

Abstract

Penelitian ini bertujuan (1) untuk mengetahui apakah tingkat Pendidikan dan self-efficacy berpengaruh terhadap kompetensi pedagogik guru SMP Negeri di Kecamatan Banwa. Penelitian ini mengambil total sampel 68 orang guru Aparatur Sipil Negara di 6 sekolah. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif, sedangkan metode analisis statistik yang digunakan adalah regresi linier berganda. Hasil dari penelitian menunjukkan tingkat Pendidikan berpengaruh signifikan secara parsial terhadap kompetensi pedagogik guru SMP Negeri di kecamatan Banawa. Sedangkan untuk self-efficacy juga berpengaruh signifikan terhadap kompetensi pedagogik guru SMP Negeri di kecamatan Banawa. Hasil ini dapat dilihat dari nilai uji t yaitu untuk tingkat Pendidikan 0.00 dan self-efficacy 0.01, kedua nilai tersebut berada dibawah taraf signifikansi yang digunakan dalam penelitian ini sebesar 0.05. Sedangkan untuk pengaruh simultan kedua variabel independen dalam penelitian ini (tingkat Pendidikan dan self-efficacy) dilihat dari nilai uji F. Uji F yang didapatkan adalah sebesar 0.00, nilai inipun masih kurang atau dibawah dari taraf signifikansi yang digunakan dalan penelitian ini 0.05, sehingga disimpulkan bahwa tingkat Pendidikan dan self-efficacy berpengaruh secara simultan terhadap kompetensi pedagogik guru SMP Negeri di kecamatan Banawa. This research aims (1) to find out whether the level of education and self-efficacy influence the pedagogical competence of State Middle School teachers in Banwa District. This research took a total sample of 68 State Civil Service teachers in 6 schools. The approach used in this research is a quantitative approach, while the statistical analysis method used is multiple linear-regression. The results of the research show that the level of education has a partially significant effect on the pedagogical competence of State Middle School teachers in Banawa sub-district. Meanwhile, self-efficacy also has a significant effect on the pedagogical competence of State Middle School teachers in Banawa sub-district. This result can be seen from the t test value, namely for education level 0.00 and self-efficacy 0.01, both values ??are below the significance level used in this research of 0.05. Meanwhile, the simultaneous influence of the two independent variables in this research (level of education and self-efficacy) can be seen from the F test value. The F test obtained is 0.00, this value is still less or below the significance level used in this research of 0.05, so it can be concluded that the level of education and self-efficacy simultaneously influence the pedagogical competence of State Middle School teachers in Banawa sub-district.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

JEMIL

Publisher

Subject

Religion Decision Sciences, Operations Research & Management Education Other

Description

Journal of Educational Management and Islamic Leadership (JEMIL) (ISSN: 2961-9491) is a peer-reviewed scholarly journal published periodically, aiming to serve as a platform for the publication of research findings and conceptual studies in the fields of educational management and Islamic ...