Abdurrauf Journal of Education and Islamic Studies
Vol. 2 No. 1 (2025): Abdurrauf Journal of Education and Islamic Studies

Efektivitas Penggunaan Media Puzzle Pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil belajar Peserta Didik Kelas IV SD Inpres Samata

Risnayanti, Risnayanti (Unknown)
Mustami, Muh Khalifah (Unknown)
Suarti, Suarti (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Jul 2025

Abstract

This study aims to determine the differences in learning outcomes of students before and after the use of puzzle media and to evaluate its effectiveness in thematic learning on Theme 3 “Caring for Living Beings,” Subtheme 1 “Animals and Plants in My Home Environment,” among fourth-grade students at SD Inpres Samata. The research employed a quantitative method with a quasi-experimental design using the Nonequivalent Control Group Design. The sample consisted of two classes, each comprising 22 students. Data collection instruments included learning outcome tests (pretest and posttest) and documentation. The analysis results indicated a significant improvement in learning outcomes following the use of puzzle media, with an average N-Gain of 74.22% (high category) compared to 30.82% (low category) before the intervention. These findings suggest that puzzle media is reasonably effective in enhancing student learning outcomes. The implications of this study include increased student motivation, valuable input for school-based learning evaluations, and practical insights for researchers. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar peserta didik sebelum dan sesudah diterapkannya media puzzle serta keefektifannya pada pembelajaran tematik tema 3 “Peduli terhadap Makhluk Hidup” subtema 1 “Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku” pada siswa kelas IV SD Inpres Samata. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan desain Quasi Experimental tipe Nonequivalent Control Group Design. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari dua kelas, masing-masing 22 siswa. Instrumen yang digunakan meliputi tes hasil belajar (pretest dan posttest) dan dokumentasi. Hasil analisis menunjukkan peningkatan hasil belajar yang signifikan setelah penggunaan media puzzle, dengan rata-rata N-Gain sebesar 74,22% (kategori tinggi), dibandingkan 30,82% (kategori rendah) sebelum penggunaan media. Hal ini menggambarkan bahwa media puzzle cukup efektif digunakan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Implikasi penelitian ini mencakup peningkatan motivasi belajar siswa, bahan evaluasi pembelajaran bagi sekolah, dan wawasan langsung bagi peneliti. Kata Kunci: Media puzzle, hasil belajar, pembelajaran tematik, eksperimen semu, siswa sekolah dasar

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

arjeis

Publisher

Subject

Religion Arts Humanities Social Sciences

Description

Abdurrauf Journal of Education and Islamic Studies adalah jurnal double-blind peer-review yang diterbitkan oleh Yayasan Abdurrauf Cendekia Nusantara, Indonesia. Jurnal ini menerbitkan artikel penelitian tentang Pendidikan dan Studi Islam (Lihat Fokus dan Cakupan ) . Artikel jurnal ini diterbitkan ...