AL-ABSHOR : Jurnal Pendidikan Agama Islam
Vol. 2 No. 4 (2025): Pendidikan Agama Islam

Penerapan Model Contextual Teaching And Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa

Ilmi Desi Yunika Aprianti (Unknown)
Yuniar (Unknown)
Nyimas Yunierti Prihatin (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Oct 2025

Abstract

This study aims to explore the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model in Islamic Religious Education (PAI) to improve critical thinking skills of grade VII students at SMP Negeri 10 Palembang. CTL allows students to connect learning materials with real life experiences, allowing them to analyze religious concepts more deeply and apply them in everyday life through a critical and reflective approach. Using a control group design method with pretest-posttest results and quasi-experimental methodology, involving two groups of students who received different treatments: a control group that received traditional techniques and an experimental group that received CTL-based training. Data were collected through critical thinking skills tests, observations, and interviews, then analyzed using t-tests and correlation analysis to assess how well students' critical thinking skills were improved by the CTL paradigm. The findings of the study showed that students who received CTL-based learning in IRE showed significant improvements in aspects of conceptual analysis, argument evaluation, in contrast to the control group, and reflection on religious ideals. It has been proven that the use of CTL effectively increases student engagement and enhances their understanding of religious principles in a more relevant and contextual way. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penerapan model Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pendidikan Agama Islam (PAI) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa kelas VII di SMP Negeri 10 Palembang. CTL memungkinkan siswa untuk menghubungkan materi pembelajaran dengan pengalaman hidup nyata, sehingga memungkinkan mereka untuk menganalisis konsep-konsep agama lebih dalam dan menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari melalui pendekatan kritis dan reflektif. Menggunakan metode desain kelompok kontrol dengan hasil pretest-posttest dan metodologi quasi-eksperimental, yang melibatkan dua kelompok siswa yang menerima perlakuan yang berbeda: kelompok kontrol yang menerima teknik tradisional dan kelompok eksperimen yang menerima pelatihan berbasis CTL. Data dikumpulkan melalui tes keterampilan berpikir kritis, observasi, dan wawancara, kemudian dianalisis menggunakan uji-t dan analisis korelasi untuk menilai seberapa baik keterampilan berpikir kritis siswa ditingkatkan oleh paradigma CTL. Temuan penelitian menunjukkan bahwa siswa yang menerima pembelajaran berbasis CTL dalam IRE menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam aspek analisis konseptual, evaluasi argumen, berbeda dengan kelompok kontrol, dan perenungan cita-cita keagamaan. Telah terbukti bahwa penggunaan CTL secara efektif meningkatkan keterlibatan siswa dan meningkatkan pemahaman mereka tentang prinsip-prinsip keagamaan dengan cara yang lebih relevan dan kontekstual

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

ALJPAI

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Social Sciences

Description

Al-Abshor: Jurnal Pendidikan Agama Islam is a peer-reviewed journal published by Yayasan Pesantren Al-Qur’an Shalahuddin Al-Ayyubi, located at Jl. Dusun Kamal, RT.65/RW.29, Kamal, Karangsari, Kec. Pengasih, Kulon Progo Regency, Special Region of Yogyakarta 55674. This journal aims to disseminate ...