AL-Ikhtiar : Jurnal Studi Islam
Vol. 2 No. 4 (2025): AL-Ikhtiar : Jurnal Studi Islam

Pendidikan Perempuan Modern Dalam Pemikiran Rahmah El Yunusiyyah: Studi Atas Lembaga Diniyyah Putri Padang Panjang

Ana Susiana (Unknown)
Aulia Putri (Unknown)
Herlini Puspika sari (Unknown)
Rahnia Mutari Anli (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Oct 2025

Abstract

This study examines Rahmah El Yunusiyyah’s thoughts on modern women’s education through an analysis of the Diniyyah Putri Padang Panjang institution. The main issue explored is how Rahmah’s educational concept and its implementation integrate Islamic values with modern educational principles. The purpose of this research is to analyze Rahmah’s ideas in realizing educational equality, women’s empowerment, and their relevance to contemporary Islamic education. This study employs a qualitative approach with library research methods through content analysis of related works, documents, and academic literature. The results show that Rahmah El Yunusiyyah viewed education as a means of forming knowledgeable, faithful, and independent Muslim women. Through Diniyyah Putri, she implemented an integrative education system combining religious and general sciences while instilling moral and self-reliance values. The study concludes that Rahmah El Yunusiyyah’s educational ideas remain highly relevant for modern Islamic education systems that emphasize gender equality, character formation, and spirituality. Abstrak Penelitian ini membahas pemikiran Rahmah El Yunusiyyah tentang pendidikan perempuan modern melalui kajian atas Lembaga Diniyyah Putri Padang Panjang. Permasalahan utama yang dikaji adalah bagaimana konsep dan implementasi pendidikan perempuan menurut Rahmah mampu mengintegrasikan nilai-nilai Islam dengan prinsip pendidikan modern. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis gagasan Rahmah dalam mewujudkan kesetaraan pendidikan, pemberdayaan perempuan, serta relevansinya terhadap pendidikan Islam kontemporer. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan kepustakaan melalui analisis isi terhadap karya, dokumen, dan literatur ilmiah terkait. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Rahmah El Yunusiyyah memandang pendidikan sebagai sarana pembentukan perempuan muslimah yang berilmu, beriman, dan mandiri. Melalui Diniyyah Putri, ia menerapkan sistem pendidikan integratif antara ilmu agama dan ilmu umum, serta menanamkan nilai akhlak dan kemandirian. Kesimpulan penelitian ini menegaskan bahwa pemikiran Rahmah El Yunusiyyah relevan untuk diterapkan dalam sistem pendidikan Islam modern yang berorientasi pada kesetaraan gender, karakter, dan spiritualitas

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

ALJSI

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Education Other

Description

AL-IKTIAR, Journal of Islamic Studies is to publish original empirical research articles and theoretical reviews of Islamic Studies, covering a wide range of issues on Islamic studies in a number of fields including as below. 1. Islamic Education 2. Islamic Thought 3. Islamic Law 4. Islamic Theology ...