Abstract This article discusses curriculum development from two main perspectives: Islamic education and Independent Curriculum. The purpose of this study is to identify principles, approaches, and best practices in curriculum management to answer the challenges of the 21st century. The method used is a literature review of eleven scientific articles published in reputable journals. The findings show that curriculum development must be based on Islamic values, principles of educational management, technology integration, and competency-oriented. An Independent Curriculum that is adaptive to the needs of students and the world of work is also a key factor in the success of education. This article recommends a holistic approach in planning and implementing a curriculum based on values and science and technologysectors. Abstrak Artikel ini membahas pengembangan kurikulum dari dua perspektif utama yaitu pendidikan Islam dan Kurikulum Merdeka. Tujuan kajian ini adalah mengidentifikasi prinsip, pendekatan, dan praktik terbaik dalam manajemen kurikulum untuk menjawab tantangan abad ke-21. Metode yang digunakan adalah telaah pustaka terhadap sebelas artikel ilmiah yang diterbitkan di jurnal-jurnal bereputasi. Temuan menunjukkan bahwa pengembangan kurikulum harus berbasis nilai-nilai Islam, prinsip manajemen pendidikan, integrasi teknologi, serta berorientasi pada kompetensi. Kurikulum Merdeka yang adaptif terhadap kebutuhan peserta didik dan dunia kerja juga menjadi faktor kunci keberhasilan pendidikan. Artikel ini merekomendasikan pendekatan holistik dalam perencanaan dan implementasi kurikulum berbasis nilai dan IPTEK.
Copyrights © 2025