Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 3, No 2 (2018)

Pengembangan Kelas Daring dengan Penerapan Hybrid Learning Menggunakan Chamilo pada Matakuliah Pendidikan Kewarganegaraan

Ary Purmadi (IKIP Mataram)
M. Samsul Hadi (IKIP Mataram)
Lu'luin Najwa (IKIP Mataram)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2018

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah 1) mengembangkan produk dari LMS Chamilo yang dapat digunakan dalam mata kuliah pendidikan kewarganegaraan yang layak digunakan dalam pembelajaran berdasarkan uji alpha dan beta 2) Mengetahui keefektifan penggunaan produk dalam matakuliah kewarganegaraan. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah research and development (R&D). Hasil kelayakan dari produk ini berdasarkan uji alfa (alpha test) pada ahli materi sebesar 3,25 yang termasuk ke dalam kategori “baik”, sedangkan pada ahli media sebesar 4,42 yang termasuk ke dalam kategori “sangat baik”. Pada pengujian beta (beta test) sebesar 3,93 yang termasuk kedalam kategori “baik”. Dari hasil uji kelayakan tersebut dapat dinyatakan bahwa produk yang dikembangkan telah memenuhi unsur layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran. Terjadi peningkatan pencapaian hasil belajar kognitif mahasiswa setelah menggunakan chamilo sebesar 10,13. Nilai rata-rata pretest 60,13 dan posttest 70,26 . Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan chamilo telah efektif.Abstract: The objectives of this study are 1) to develop products from LMS Chamilo that can be used in civic education courses that are suitable for use in learning based on alpha and beta tests. 2) Determine the effectiveness of product use in the citizenship course. The research method used in this research is research and development (R&D). The results of the feasibility of this product are based on the alpha test (alpha test) on the material expert of 3.25 which is included in the "good" category, while for the media expert it is 4.42 which is included in the "very good" category. In the beta test (beta test) of 3.93 which is included in the "good" category. From the results of the due diligence it can be stated that the product developed has met the elements suitable for use in the learning process. There was an increase in the achievement of student cognitive learning outcomes after using chamilo of 10.13. The pretest mean score was 60.13 and posttest 70.26. From the results of this study it can be concluded that learning using chamilo has been effective.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...