Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 3, No 2 (2018)

Kebutuhan Sumber Belajar Dosen yang Mendukung Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Di Perguruan Tinggi

Imam Fitri Rahmadi (Universitas Pamulang)
Khaerudin Khaerudin (Unknown)
Cecep Kustandi (Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2018

Abstract

Abstrak: Seorang dosen harus terus mengembangkan keilmuannya secara berkelanjutan yang difasilitasi oleh perguruan tinggi dengan menyediakan sumber belajar yang lengkap, relevan, dan terbaru. Namun, sebelum menyediakan sumber belajar, perlu terlebih dahulu dilakukan analisis kebutuhan sumber belajar. Studi ini bertujuan untuk mendapatkan informasi tentang kecenderungan jenis sumber belajar yang dibutuhkan oleh dosen Universitas Negeri Jakarta (UNJ) yang mendukung pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Studi dilakukan dengan metode survei menggunakan angket yang diisi oleh 114 dosen dari 7 fakultas di UNJ. Dosen pada setiap fakultas, memiliki kecenderungan pilihan jenis sumber belajar yang berbeda, namun video dan PowerPoint (PPt) merupakan sumber belajar yang paling dibutuhkan. Pengembangan sumber belajar di perguruan tinggi harus mempertimbangkan kebutuhan sumber belajar dosen pada setiap fakultas, bukan hanya secara keseluruhan pada tingkat universitas.Abstract: A lecturer must continue to develop his knowledge in a sustainable manner which is facilitated by the higher education by providing complete, relevant, and up-to-date learning resources. However, before providing learning resources, it is necessary to first analyze the needs of learning resources. This study aims to obtain information about the trends in the types of learning resources required by the Jakarta State University (UNJ) lecturers who support Information and Communication Technology (ICT) -based learning. The study was conducted using a survey method using a questionnaire filled in by 114 lecturers from 7 faculties at UNJ. Lecturers at each faculty tend to choose different types of learning sources, but video and PowerPoint (PPt) are the most needed learning resources. The development of learning resources in tertiary institutions must consider the learning resources needs of lecturers at each faculty, not only as a whole at the university level

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...