cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. melawi,
Kalimantan barat
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek)
ISSN : 22528148     EISSN : 25794604     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 19 Documents
Search results for , issue "Vol 12 No 1 (2025)" : 19 Documents clear
PENGARUH VARIASI LATIHAN BERPASANGAN TERHADAP KETERAMPILAN DASAR SEPAK SILA PADA SISWA EKSTRAKULIKULER SMPN 1 KRAMATMULYA Muhlis, Dede Nurhamid; Sartono, Sartono; Atmaja, Nur Moh Kusuma
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3298

Abstract

Abstract: This study aims to determine the contribution of paired practice drills to the basic skills of sepak takraw among extracurricular students at SMPN 1 Kramatmulya. This study is a quantitative research using an experimental method and the 'One Group Pretest-Posttest Design' design. The population of this study consists of 15 students participating in the sepak takraw extracurricular activity at SMPN 1 Kramatmulya. The sampling technique used in this study is Total Sampling with a saturated sample type, where all members of the population are used as samples, totaling 15 students. The study was conducted over a period of 6 weeks, with 3 treatments per week. The data collection technique used in this study involves sepak takraw pretest and posttest tests. The results show that there is a significant effect of the application of varied paired practice drills on the basic skills of sepak takraw in the extracurricular sepak takraw activity at SMPN 1 Kramatmulya, as evidenced by the paired sample t-test which obtained a Sig. value of 0.004, which is less than 0.05 (sig < 0.05). The varied paired practice drills were proven effective in helping students master the techniques of sepak takraw better, thereby enhancing their performance in the game of sepak takraw.Keywords: Variations In Pair Training, Sepak Sila, Sepak Takraw Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar kontribusi dari latihan variasi berpasangan terhadap keterampilan dasar sepak sila pada siswa ekstrakurikuler SMPN 1 Kramatmulya. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen dan menggunakan desain “One Group Pretest-Posttest Design”. Populasi pada penelitian ini sebanyak 15 siswa yang mengikuti ekstrakurikuler dalam cabang olahraga sepak takraw di SMPN 1 Kramatmulya. Teknik sampel dalam penelitian ini yaitu teknik Total Sampling dengan jenis sampel jenuh yang semua anggota populasi digunakan sebagai sampel yaitu sebanyak 15 siswa. Penelitian ini dilaksanakan selama 6 minggu, dengan perlakuan 3 kali dalam satu minggu. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu menggunakan tes sepak sila pretest dan posttest. Hasil menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari penerapan variasi latihan berpasangan terhadap keterampilan dasar sepak sila pada ekstrakurikuler sepak takraw di SMPN 1 Kramatmulya, dibuktikan dengan uji paired sampel t-test yang memperoleh nilai Sig. 0,004 lebih kecil dari pada 0,05 (sig<0,05). Latihan berpasangan yang bervariasi terbukti efektif dalam membantu siswa menguasai teknik sepak sila dengan lebih baik, sehingga dapat meningkatkan performa mereka dalam permainan sepak takraw.Kata Kunci : Variasi Latihan Berpasangan, Sepak Sila, Sepak Takraw
PENGARUH LATIHAN SHUTTLE RUN DAN SHADOW TERHADAP KELINCAHAN FOOTWORK DALAM CABANG OLAHRAGA BULUTANGKIS Rahmawati, Sindi; Adityatama, Firman
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3299

Abstract

Abstract: This study aims to: (1) Determine the effect of shuttle run and shadow training on footwork agility (2) How much influence shuttle run and shadow training has on footwork agility. (3) Which training method is more effective on footwork agility. This study uses quantitative quasi-experimental design research with a two-group pre-test-post-test control group design. The data collection technique uses a footwork agility test. The statistical analysis technique uses SPSS, the analysis requirements test is carried out, namely the normality test and the homogeneity test. The conclusions of this study: (1) There is an effect of shuttle run and shadow training on footwork agility, with a t table value of -2.993 and sig. (2-tailed) 0.006 < 0.05. (2) There is a fairly effective effect of shuttle run and shadow training on footwork agility, the average value of the shuttle run group is 19.07 and the average value of the shadow group is 21.53. (3) There is a significant influence of shadow training on footwork agility, with an average NGain value of 4.87 and a standard deviation value of 1.407.Keywords: shuttle run training, shadow training, footwork agilityAbstrak: Penelitian ini bertujuan: (1) Mengetahui pengaruh latihan shuttle run dan shadow terhadap kelincahan footwork (2) Seberapa besar pengaruh latihan shuttle run dan shadow terhadap kelincahan footwork. (3) Metode latihan manakah yang lebih efektif terhadap kelincahan footwork. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif quasi-experimental design dengan two-group pretest-post test control group design. Teknik pengumpulan data menggunakan tes kelincahan footwork. Teknik analisis statistik menggunakan spss, dilakukan uji persyaratan analisis yaitu dengan uji normalitas dan uji homogenitas. Kesimpulan dari penelitian ini: (1) Adanya pengaruh latihan shuttle run dan shadow terhadap kelincahan footwork, dengan nilai t tabel -2,993 dan sig.(2-tailed) 0,006 < 0,05. (2) Adanya pengaruh yang cukup efektif dari latihan shuttle run dan shadow terhadap kelincahan footwork, nilai rata – rata kelompok shuttle run 19,07 dan nilai rata – rata kelompok shadow 21,53. (3) Adanya pengaruh yang signifikan dari latihan shadow terhadap kelincahan footwork, dengan nilai rata – rata NGain 4,87 dan nilai standard deviation 1,407.KataKunci: latihan shuttle run, latihan shadow, kelincahan footwork
PENGARUH LATIHAN PASSING MENGGUNAKAN TARGET TERHADAP KETEPATAN PASSING SEPAKBOLA Nikmatullah, Tubagus; Adityatama, Firman
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3300

Abstract

Abstract: The Effect of Passing Practice Using Targets on Football Passing Accuracy. In accordance with the research objectives, this research uses an experimental method. The population male students of extracurricular football at State Junior High School 3 Ulujami Pemalang, totaling 28 students, with the sampling technique used was saturated sampling. The data collection technique was carried out using a test, i.e. the football passing accuracy test. The data analysis technique was carried out by statistical analysis using t-test at a significance level of 5%, to meet the assumptions of the research results, the analysis requirements test was carried out by using the normality test, difference test and percentage increase. there is a significant effect between passing practice using. Targets on increasing football passing accuracy. The final test calculation for the passing practice using targets group, tcount = 8.189 > ttable = 2.052 with a significance 5%.Keywords: Passing Practice Using Targets, Football Passing Accuracy  Abstrak: Penelitian ini bertujuan: Pengaruh Latihan Passing Menggunakan Target Terhadap Ketepatan Passing Sepakbola. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa putra ekstrakurikuler sepakbola SMP Negeri 3 Ulujami Pemalang yang berjumlah 28 siswa, dengan teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah sampling jenuh. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tes yaitu tes ketepatan passing sepakbola. Teknik analisis data dilakukan dengan analisis statistik menggunakan uji t pada taraf signifikansi 5%, untuk memenuhi asumsi hasil penelitian dilakukan uji persyaratan analisis yaitu dengan uji normalitas, uji perbedaan dan persentase peningkatan. Penelitian ini menghasilkan simpulan, yaitu ada pengaruh yang signifikan antara latihan passing menggunakan target terhadap peningkatan ketepatan passing sepakbola. Hal ini dibuktikan dari hasil penghitungan tes akhir kelompok latihan passing menggunakan target yaitu thitung = 8.189 lebih besar dari pada ttabel = 2,052 dengan taraf signifikasi 5%.Kata Kunci: Latihan Passing Menggunakan Target, Ketepatan Passing Sepakbola 
ANALISIS PERMAINAN TRADISIONAL RANGKU ALU DAN PENGARUHNYA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN PJOK KELAS X J SMAN 6 SEMARANG Nurhalimah, Siti; Setyawan, Danang Aji; Mujiyono, Eko
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3301

Abstract

Abstract: This research aims to analyze the influence of traditional games on the learning motivation of class X J students at SMAN 6 Semarang in learning PJOK. This research uses a qualitative approach with descriptive research type. Data collection techniques were carried out through interviews, questionnaires and observation. The research results show that the use of traditional games in PJOK learning has a positive influence on students' learning motivation. The traditional game Rangku Alu succeeded in creating a fun, active, creative and interactive learning atmosphere, thereby increasing students' enthusiasm, enthusiasm and participation in learning. The student learning motivation questionnaire shows that the majority of students' learning motivation has increased. The percentage of students answering YES from the 10 questions in the questionnaire was 56.7% to 100%. Meanwhile, the percentage data that answered NO was around 0% to 43.3%. It can be concluded that learning methods that involve local cultural elements, such as the traditional game rangku alu, are able to create a challenging and enjoyable learning atmosphere, thereby reducing boredom and boredom among students in following the learning process.Keywords: Traditional Games, Motivation to learn Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh permainan tradisional terhadap motivasi belajar peserta didik kelas X J SMAN 6 Semarang dalam pembelajaran PJOK. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, angket dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan permainan tradisional dalam pembelajaran PJOK memberikan pengaruh positif terhadap motivasi belajar peserta didik. Permainan tradisional rangku alu berhasil menciptakan suasana belajar yang menyenangkan, aktif, kreatif dan interaktif, sehingga meningkatkan antusiasme, semangat, dan partisipasi peserta didik dalam mengikuti pembelajaran. Angket motivasi belajar peserta didik menunjukkan bahwa sebagian besar peserta didik motivasi belajar mengalami peningkatan. Persentase peserta didik dari 10 pertanyaan yang ada pada angket menjawab YA sebesar 56,7% hingga 100%. Sedangkan data persentase yang menjawab TIDAK sekitar 0% hingga 43,3%. Dapat disimpulkan bahwa metode pembelajaran yang melibatkan unsur budaya lokal, seperti permainan tradisional rangku alu, mampu menciptakan suasana belajar yang menantang dan menyenangkan, sehingga mampu mengurangi kejenuhan, dan kebosanan peserta didik dalam mengikuti proses belajar.Kata Kunci: Pemainan Tradisional, Motivasi Belajar
PENGARUH PENERAPAN METODE INTERVAL TRAINNING TERHADAP PENINGKATAN VO2MAX PEMAIN SEPAK BOLA Suherman, Dias; Mubarrok, Mochamad Zakky; Agustin, Nur Mahfuzah
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3302

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of the application of the interval training method on the increase in VO2Max of football players. The research method used in this study is experimental.  The research design used is "one group pretest-posttest design" with the sample used in this study is PSPS Segeran football team players with a total of 21 players, aged 17-18 years. The test instrument used in the study was an endurance test, namely a balke or running for 15 minutes in a 400 m running track, the results of the 15-minute running achievement became an indicator of the measurement of the results of the player's VO2Max capacity. The treatment provided in this study was in the form of 14 training intervals in an effort to increase VO2Max capacity. Based on the processing and analysis of data related to the results of the study, the results of the calculation of the t paired sample test showed that the tcount value = 8.20 with df = n – 1 = 20 and the sig value 0.00. From the results of the analysis, 0.00 < 0.05 so that the data is declared significant.Keywords: Interval Training, VO2Max, Soccer Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan metode interval trainning terhadap peningkatan VO2Max pemain sepak bola. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu eksperimen.  Desain penelitian yang digunakan adalah “one group pretest-posttest design” dengan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah pemain tim sepak bola PSPS Segeran dengan jumlah 21 pemain, umur 17-18 tahun. Instrumen tes yang digunakan dalam penelitian adalah tes kemampuan daya tahan yaitu balke atau lari selama 15 menit dalam lintasan lari 400 m, hasil dari capaian lari selama 15 menit tersebut menjadi indikator pengukuran hasil kapasitas VO2Max pemain. Treatment yang diberikan dalam penelitian ini berupa 14 kali pemberian interval training dalam upaya meningkatkan kapasitas VO2Max. Berdasarkan pengolahan dan analisis data terkait hasil penelitian, Hasil perhitungan t paired sample test hasilnya menunjukkan bahwa nilai thitung = 8,20 dengan df = n – 1= 20 dan nilai sig 0,00. Dari hasil analisis tersebut maka 0,00 < 0,05 sehingga data dinyatakan signifikan.Kata Kunci: Interval Training, VO2Max, Sepak Bola
PENGARUH LATIHAN WALL VOLLEY TERHADAP KETEPATAN PASSING BAWAH SISWA KELAS X SMK PADA MATERI PEMBELAJARAN BOLA VOLI Setyarini, Irma; Kresnapati, Pandu; Prastiwi, Bertika Kusuma; Suwarso, Suwarso
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3303

Abstract

Abstract: The research is based on initial findings that students struggled to perform accurate underhand volleyball passes. An effort to address this problem was made by providing wall volley drills to observe their effect. A quantitative approach was chosen with an experimental method and a single-group pretest-posttest design. The study's population consisted of 248 tenth-grade students, with a sample of 30 students selected using cluster random sampling. Data collection was conducted using an underhand passing test instrument and analyzed with a paired sample t-test. The results showed an improvement in the accuracy of underhand passing, with the average pretest score increasing from 4,47 to 7,47 in the posttest. T-test analysis indicated that the calculated tvalue (12.51) > ttable (1.70), and the significance level  (0,00) < 0,05, leading to the rejection of H0 and acceptance of H1. The conclusion is that wall volley drills have a significant impact on the accuracy of students' underhand passing in volleyball. These findings suggest that wall volley drills are effective in improving underhand passing techniques, making them a viable alternative method in teaching basic underhand passing skills in volleyball.Keywords: Wall Volley, Underhand Passing Accuracy, Volleyball Abstrak: Penelitian didasarkan pada temuan awal bahwa siswa kesulitan dalam melakukan passing bawah bola voli dengan tepat. Upaya mengatasi masalah dengan memberikan latihan wall volley untuk melihat seberapa besar pengaruhnya. Pendekatan kuantitatif dipilih dengan metode eksperimen dan desain pretest-posttest kelompok tunggal. Populasi penelitian 248 siswa kelas X, dengan sampel sebanyak 30 siswa dipilih menggunakan teknik cluster random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen tes passing bawah dan dianalisis menggunakan uji paired sample t-test. Hasil menunjukkan peningkatan ketepatan passing bawah dengan skor rata-rata pretest 4,47 meningkat menjadi 7,47 pada posttest. Analisis uji-t menunjukkan thitung (12,51) > ttabel (1,70) dan nilai signifikansi  (0,00) < 0,05, sehingga H0 ditolak dan H1 diterima. Kesimpulannya, latihan wall volley berpengaruh signifikan terhadap ketepatan passing bawah siswa pada bola voli. Temuan ini mengindikasikan bahwa latihan wall volley efektif memperbaiki teknik passing bawah sehingga, dapat dijadikan metode alternatif yang efisien dalam pembelajaran teknik dasar passing bawah bola voli.Kata Kunci: Wall Volley, Ketepatan Passing Bawah, Bola Voli
PENGARUH LATIHAN PLYOMETRIC TERHADAP KETERAMPILAN TENDANGAN SABIT PADA PERGURUAN TAPAK SUCI Sari, Indah Purnama; Mubarok, Mochamad Zakky; Ramadhan, Riki
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3304

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of plyometric training on crescent kick skills at the Tapak Suci school. The research method used was the experimental method. The research design used a one-group pretest-posttest design. Participants in this study were 20 athletes from the Tapak Suci school. The sampling technique used a purposive sampling technique. The test instrument used was the crescent kick speed skill. The study began with a pretest to measure initial sickle kick skills. The treatment given in this study was for 12 intensive training sessions using plyometric training method. After the training program, a posttest was carried out to reassess the sickle kick skills. The results of the study revealed that there was a significant effect of plyometric training on sickle kick skills at the Tapak Suci school.Keywords: plyometric, sickle kick, tapak suci Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh latihan plyometric terhadap keterampilan tendangan sabit pada perguruan Tapak Suci. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen. Desain penelitian menggunakan one-group pretest-posttest design. Partisipan dalam penelitian ini yaitu pesilat dari perguruan Tapak suci berjumlah 20 atlet. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Instrumen tes yang digunakan yaitu keterampilan kecepatan tendangan sabit. Penelitian dimulai dengan tes awal untuk mengukur kemampuan awal tendangan sabit. Treatment yang diberikan dalam penelitian ini selama 12 kali sesi latihan intensif dengan menggunakan metode latihan plyometric. Setelah program latihan, dilakukan tes akhir untuk menilai kembali keterampilan tendangan sabit. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari latihan plyometric terhadap keterampilan tendangan sabit pada perguruan Tapak Suci.Kata Kunci: plyometric, tendangan sabit, tapak suci
PENGARUH HIGH INTENSITY INTERVAL TRAINING DENGAN RASIO PERBANDINGAN WAKTU KERJA DAN WAKTU ISTIRAHAT 1:3 TERHADAP VO2MAX PADA SISWA EKSTRAKURIKULER SEPAKBOLA SMP PGRI 1 ULUJAMI PEMALANG Utomo, Pungkas Setyo; Sartono, Sartono
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3305

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of high intensity interval training with a ratio of work time to rest time of 1:3 on increasing VO2max in extracurricular football students at SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang. The research design used is an experimental research approach, namely the experimental activity begins by giving treatment to the subject which ends with a test" with the sample in this research being students participating in the football extracurricular at SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang with a total of 20 students. The test instrument used in this research is a multi-stage fitness test. The results of the research show that high intensity interval training with a ratio of work time to rest time of 1:3 results in an increase in VO2max. This can be seen from the average posttest result of 28.67 which is higher than the average pretest result of 24.30. and the calculated t value of 8,711 is greater than the calculated t value of 2,093 with a significance level of 5%. This means that there is an effect of training between high intensity interval training with a ratio of work time to rest time of 1:3 on increasing VO2max in extracurricular football students at SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang.Keywords: Interval training, VO2max  Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh antara high intensity interval training dengan rasio perbandingan waktu kerja dan waktu istirahat 1:3 terhadap peningkatan VO2max pada siswa ekstrakurikuler sepakbola SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang. Desain penelitian yang digunakan adalah pendekatan penelitian eksperimen yaitu kegiatan percobaan diawali dengan memberikan perlakuan kepada subjek yang diakhiri dengan suatu tes” dengan sampel dalam penelitian ini adalah siswa peserta ekstrakurikuler sepakbola SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang dengan jumlah 20 siswa. Instrument tes yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes multi stage fitnes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa antara high intensity interval training dengan rasio perbandingan waktu kerja dan waktu istirahat 1:3 terhadap peningkatan VO2max, hal ini dapat dilihat dari ratarata hasil posttest sebesar 28.67 lebih tinggi dari hasil rata-rata hasil pretest sebesar 24.30. dan nilai t hitung sebesar 8.711 lebih besar daripada t hitung sebesar 2.093 dengan taraf signifikansi 5%. Artinya ada pengaruh latihan antara high intensity interval training dengan rasio perbandingan waktu kerja dan waktu istirahat 1:3 terhadap peningkatan VO2max pada siswa ekstrakurikuler sepakbola SMP PGRI 1 Ulujami Pemalang.KataKunci: Interval training, VO2max
UPAYA MENINGKATKAN GERAK DASAR MELEMPAR BOLA MELAMBUNG DALAM PERMAINAN ROUNDERS MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG (DIRECT INSTRUCTION) PADA SISWA KELAS V MI WADI SOFIA Patulmillah, Api; Wahidi, Ribut
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3306

Abstract

 Abstract: This research aims to improve the basic motion of throwing the ball bouncing in the game of rounders. This research is a Classroom Action (PTK) research with the model used, namely the direct intruction model. The population and sample of this study are 22 Class V students at MI Wadi Sofia. The results of the study showed that the action research was carried out for one cycle with four meetings, each meeting lasted 60 minutes. The data taken by the researcher using instruments in the form of pre test – post test in throwing the ball soared in the game of rounders. Data collection was carried out during learning. The data obtained were analyzed using quantitative descriptive analysis. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that the action with the bounce throw drill method as many as 5 times in one cycle with a total of four meetings, turned out to be able to improve the ability to throw the bounce ball in the Rounders game of class V students of MI Wadi Sofia. When the learning process was seen, the ability to throw the ball soared to 100% with an average score of C which means enough.Keywords: Direct instruction method, basic movements, rounders game.Abstrak: Penelitianinibertujuanuntukmeningkatkan gerak dasar melempar bola melambung pada permainan rounders.Penelitianini merupakan penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan Model yangdigunakan yaitu Model Pembelajaran langsung (direct intruction). Populasi dan sampelpenelitian ini adalah Siswa – Siswi Kelas V di MI Wadi Sofia yang berjumlah 22 orang. Hasil penelitian menunjukan Penelitian tindakan selama satu siklus dengan empat kali pertemuan, setiap pertemuan selama 60 menit. Data yang diambil oleh peneliti dengan menggunakan instrumen berupa pre test – post test dalam lemparan bola melambung permainan rounders. Pengambilan data dilakukan saat pembelajaran. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa tindakan dengan metode drill lemparan melambung sebanyak 5 kali dalam satu siklus dengan keseluruhan empat kali pertemuan, ternyata mampu meningkatkan kemampuan lemparan bola melambung pada permainan Rounders siswa kelas V MI Wadi Sofia. Saat proses pembelajaran terlihat meningkatnya kemampuan melempar bola melambung peserta didik mencapai 100% dengan rata – rata mendapatkan nilai C yang berarti cukup.Kata Kunci:Metode direct intruction, Gerak Dasar, Permainan Rounders.Abstract: This research aims to improve the basic motion of throwing the ball bouncing in the game of rounders. This research is a Classroom Action (PTK) research with the model used, namely the direct intruction model. The population and sample of this study are 22 Class V students at MI Wadi Sofia. The results of the study showed that the action research was carried out for one cycle with four meetings, each meeting lasted 60 minutes. The data taken by the researcher using instruments in the form of pre test – post test in throwing the ball soared in the game of rounders. Data collection was carried out during learning. The data obtained were analyzed using quantitative descriptive analysis. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that the action with the bounce throw drill method as many as 5 times in one cycle with a total of four meetings, turned out to be able to improve the ability to throw the bounce ball in the Rounders game of class V students of MI Wadi Sofia. When the learning process was seen, the ability to throw the ball soared to 100% with an average score of C which means enough.Keywords: Direct instruction method, basic movements, rounders game.Abstrak: Penelitianinibertujuanuntukmeningkatkan gerak dasar melempar bola melambung pada permainan rounders.Penelitianini merupakan penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan Model yangdigunakan yaitu Model Pembelajaran langsung (direct intruction). Populasi dan sampelpenelitian ini adalah Siswa – Siswi Kelas V di MI Wadi Sofia yang berjumlah 22 orang. Hasil penelitian menunjukan Penelitian tindakan selama satu siklus dengan empat kali pertemuan, setiap pertemuan selama 60 menit. Data yang diambil oleh peneliti dengan menggunakan instrumen berupa pre test – post test dalam lemparan bola melambung permainan rounders. Pengambilan data dilakukan saat pembelajaran. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa tindakan dengan metode drill lemparan melambung sebanyak 5 kali dalam satu siklus dengan keseluruhan empat kali pertemuan, ternyata mampu meningkatkan kemampuan lemparan bola melambung pada permainan Rounders siswa kelas V MI Wadi Sofia. Saat proses pembelajaran terlihat meningkatnya kemampuan melempar bola melambung peserta didik mencapai 100% dengan rata – rata mendapatkan nilai C yang berarti cukup. Kata Kunci:Metode direct intruction, Gerak Dasar, Permainan Rounders.
PENGEMBANGAN OLAHRAGA TRADISIONAL HADANG BERBASIS MEDIA BOLA KAIN PADA SISWA KELAS V di SDN 1 SUKAMULYA Febrianti, Elma Sita; Sartono, Sartono
Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi (Penjaskesrek) Vol 12 No 1 (2025)
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.46368/jpjkr.v12i1.3312

Abstract

Abstract: Development of the Traditional Hadang Game Based on Cloth Ball Media, Class V student of SDN 1 Sukamulya. The method used in this research is the research and development method (Research and Development). Development research methods are used to produce new product designs. This research was conducted to develop learning media, namely cloth balls, and change the steps of the previous hadang game into a traditional game of hadang based on cloth ball media. The author uses the ADDIE research model (Analysis, Design, Development, implementation and evaluation) which has five stages. The products produced are cloth ball media and the latest steps for the game of cloth ball media-based game. This product was implemented for 21 class V students at SDN 1 Sukamulya. After implementation there are results before and after implementation where the results show that the students' agility abilities in the Preetest results have an average (mean) of 7.81 and the preetest results have an average or (mean) value of 11.33 after being given treatment ( treetment) and the result of (2-tailed) with a value of 0.000. Therefore, if the significance value is smaller than the basic formula for taking it (0.000<0.05), it can be concluded that the traditional game of hadang based on cloth balls is effective for improving students' agility abilities.Keywords: Game, Agility, Cloth Ball Based Abstrak: Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian pengembangan (Research and Development). Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan media pembelajaran yaitu bola kain dan merubah langkah-langkah permainan hadang terdahulu dirubah menjadi permainan tradisonal hadang berbasis media bola kain. Penulis menggunakan model penelitian ADDIE (Analysis, Design, Development,implementation dan evaluasion) yang mana terdapat lima tahapan. Produk yang dihasilkan yaitu media bola kain dan keterbaruan langkah-langkah permainan hadang berbasis media bola kain. Produk ini di implementasikan pada siswa kelas V SDN 1 Sukamulya yang berjumlah 21 orang. Setelah penerapan terdapat hasil sebelum dan sesudah penerapan yang mana hasilnya menunjukan bahwa kemampuan kelincahan siswa pada hasil Pretest memiliki rata-rata (mean) sebesar 7,81 dan hasil pretest memiliki nilai rata-rata atau (mean) sebesar 11,33 setelah diberikan perlakuan (tretment) dan hasil dari (2-tailed) dengan nilai 0,000. Maka dari itu, apabila nilai signitifikasi lebih kecil dari rumus dasar pengambilan (0,000<0,05) maka dapat disimpulkan permainan tradisional hadang berbasis media bola kain efektif untuk meningkatkan kemampuan kelincahan siswa.Kata Kunci: Permainan, olahraga tradisional hadang, Bola Kain

Page 1 of 2 | Total Record : 19